FloraHolland
FloraHolland Tulpendag: Marge vergroting door samenwerken
FLORAHOLLAND, 5 december 2008 (persbericht) - De tulpenbranche is
marktgericht en volop in beweging. Dat bleek tijdens de Tulpendag, die
FloraHolland op 4 december voor aanvoerders, kopers en veredelaars op
vestiging Rijnsburg organiseerde. Gedurende het ochtendprogramma
bezochten meer dan driehonderd aanvoerders verschillende
exportbedrijven. Daar werden contacten gelegd of verder versterkt.
Tijdens het middagprogramma schoven ook de andere genodigden aan.
Onder het motto `Tulpenkrachten gebundeld!?' kregen de ruim 400
aanwezigen inzicht in de vernieuwde opzet van Milieu Programma
Sierteelt voor bolbloemen (MPS-bulbs), clustervorming en de actuele
marktontwikkelingen.
MPS-Bulbs voor goede marktpositie
De FloraHolland Tulpendag werd geopend door Dirk Hogervorst,
vestigingsmanager van FloraHolland Rijnsburg. Vervolgens gaf Fred
Wever, productmanager bolbloemen bij FloraHolland, een toelichting op
de promotiecampagnes voor komend seizoen. Ook keek hij met de
aanwezigen naar de verwachtingen voor het komende seizoen, die hoog
gespannen zijn. "Mits de weergoden geen roet in het eten gooien",
aldus Wever. Bloemenexporteur John Celie, bollenexporteur Frank
Uittenboogaard en Kees Vis (voorzitter van MPS) gaven het startsein
voor de lancering van de vernieuwde opzet van MPS-Bulbs. Voor het
realiseren en behouden van een goede marktpositie van tulpen is
massale deelname aan MPS belangrijk. Om deelname een nieuwe impuls te
geven is ook voor uitgangsmateriaal een MPS-keurmerk gecreëerd.
Uitgangsmateriaal kan nu ook voldoen aan vooraf opgestelde
kwaliteitseisen. Hierdoor is het voor bollentelers aantrekkelijker om
deel te nemen aan MPS. Dat moet leiden tot nog meer
MPS-gecertificeerde tulpenbloemen op de markt.
Door clustervorming marge vergroten
Vervolgens werd gediscussieerd over clustervorming. De tulpenbroeiers
kregen handvaten aangereikt over wat er bij clustervorming met
collega-broeiers of met telers van andere productgroepen komt kijken.
Clustervorming kan de marge blijvend vergroten. De retail vraagt om
steeds grotere aantallen, en om concepten met meerdere producten.
Doordat broeiers met elkaar samenwerken kunnen ze aan die vraag
voldoen. Zo zijn ze beter in beeld bij de retail en wordt hun eigen
inzicht in de markt vergroot. "Samen staan jullie sterker en dragen
jullie zorg voor een betere tulpkwaliteit bij de bloemisten. Als de
broeiers er niets aan doen, dan doet niemand het", aldus Thijs
Jasperse, directeur van Florpartners. De gouden tip van vandaag;
"Rondom de tulp bestaat geen spanning en verleiding en toch verkopen
ze goed. Als we hier input aangeven dan kunnen we dubbel zoveel
verkopen, aldus Jan de Boer van Barendsen. Hierin moet de veiling
samen met de marktpartijen haar initiërende, faciliterende en
coördinerende rol blijven nemen. "We moeten zuinig zijn op wat we
hebben en leren van de groentesector", aldus een broeier uit de zaal.
De dag werd afgesloten met de uitreiking van de Kwaliteitscup tulp.
Winnaar van de trofee, tulpenaanvoerder met gemiddeld de beste
houdbaarheid en sierwaarde, was de heer J.J. Beentjes uit Heemskerk.
Hij kreeg de Kwaliteitscup overhandigd door de cabaretgroep `Twee
boeren en een dominee', die tijdens de Tulpendag een optreden
verzorgde.
Fotobijschrift v.l.n.r.: Bloemenexporteurs Frank Uittenboogaard en
John Celie, Kees vis (voorzitter MPS en Fred Wever (productmanager
FloraHolland) gaven gezamenlijk het startsein voor de vernieuwde opzet
van MPS.