FloraHolland


FloraHolland Tulpendag: Marge vergroting door samenwerken

FLORAHOLLAND, 5 december 2008 (persbericht) - De tulpenbranche is marktgericht en volop in beweging. Dat bleek tijdens de Tulpendag, die FloraHolland op 4 december voor aanvoerders, kopers en veredelaars op vestiging Rijnsburg organiseerde. Gedurende het ochtendprogramma bezochten meer dan driehonderd aanvoerders verschillende exportbedrijven. Daar werden contacten gelegd of verder versterkt. Tijdens het middagprogramma schoven ook de andere genodigden aan. Onder het motto `Tulpenkrachten gebundeld!?' kregen de ruim 400 aanwezigen inzicht in de vernieuwde opzet van Milieu Programma Sierteelt voor bolbloemen (MPS-bulbs), clustervorming en de actuele marktontwikkelingen.

MPS-Bulbs voor goede marktpositie
De FloraHolland Tulpendag werd geopend door Dirk Hogervorst, vestigingsmanager van FloraHolland Rijnsburg. Vervolgens gaf Fred Wever, productmanager bolbloemen bij FloraHolland, een toelichting op de promotiecampagnes voor komend seizoen. Ook keek hij met de aanwezigen naar de verwachtingen voor het komende seizoen, die hoog gespannen zijn. "Mits de weergoden geen roet in het eten gooien", aldus Wever. Bloemenexporteur John Celie, bollenexporteur Frank Uittenboogaard en Kees Vis (voorzitter van MPS) gaven het startsein voor de lancering van de vernieuwde opzet van MPS-Bulbs. Voor het realiseren en behouden van een goede marktpositie van tulpen is massale deelname aan MPS belangrijk. Om deelname een nieuwe impuls te geven is ook voor uitgangsmateriaal een MPS-keurmerk gecreëerd. Uitgangsmateriaal kan nu ook voldoen aan vooraf opgestelde kwaliteitseisen. Hierdoor is het voor bollentelers aantrekkelijker om deel te nemen aan MPS. Dat moet leiden tot nog meer MPS-gecertificeerde tulpenbloemen op de markt.

Door clustervorming marge vergroten
Vervolgens werd gediscussieerd over clustervorming. De tulpenbroeiers kregen handvaten aangereikt over wat er bij clustervorming met collega-broeiers of met telers van andere productgroepen komt kijken. Clustervorming kan de marge blijvend vergroten. De retail vraagt om steeds grotere aantallen, en om concepten met meerdere producten. Doordat broeiers met elkaar samenwerken kunnen ze aan die vraag voldoen. Zo zijn ze beter in beeld bij de retail en wordt hun eigen inzicht in de markt vergroot. "Samen staan jullie sterker en dragen jullie zorg voor een betere tulpkwaliteit bij de bloemisten. Als de broeiers er niets aan doen, dan doet niemand het", aldus Thijs Jasperse, directeur van Florpartners. De gouden tip van vandaag; "Rondom de tulp bestaat geen spanning en verleiding en toch verkopen ze goed. Als we hier input aangeven dan kunnen we dubbel zoveel verkopen, aldus Jan de Boer van Barendsen. Hierin moet de veiling samen met de marktpartijen haar initiërende, faciliterende en coördinerende rol blijven nemen. "We moeten zuinig zijn op wat we hebben en leren van de groentesector", aldus een broeier uit de zaal.

De dag werd afgesloten met de uitreiking van de Kwaliteitscup tulp. Winnaar van de trofee, tulpenaanvoerder met gemiddeld de beste houdbaarheid en sierwaarde, was de heer J.J. Beentjes uit Heemskerk. Hij kreeg de Kwaliteitscup overhandigd door de cabaretgroep `Twee boeren en een dominee', die tijdens de Tulpendag een optreden verzorgde.

Fotobijschrift v.l.n.r.: Bloemenexporteurs Frank Uittenboogaard en John Celie, Kees vis (voorzitter MPS en Fred Wever (productmanager FloraHolland) gaven gezamenlijk het startsein voor de vernieuwde opzet van MPS.