Gemeente Enschede

Onafhankelijk meldpunt Wmo

Vanaf 1 december 2008 is het nog eenvoudiger om klachten over de uitvoering van de Wmo en het zorgloket te uiten. Hiervoor is een onafhankelijk meldpunt ingesteld. Het doel is de dienstverlening van de gemeente verder te verbeteren.

Vanaf 1 december kunnen alle inwoners van de gemeente Enschede hun klachten en problemen rond de uitvoering van de Wmo en het Zorgloket melden bij een onafhankelijk meldpunt. Het kan hierbij gaan om klachten en problemen rondom bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, vervoersvoorzieningen, rolstoelen, woningaanpassingen of indicatiestelling.

Zorgbelang Overijsel voert het meldpunt WMO uit. Zorgbelang Overijsel ondersteunt mensen als zij moeite hebben om hun klacht te formuleren of het lastig vinden de klacht met de organisatie bespreekbaar te maken. Daarnaast registreert het meldpunt alle meldingen die binnenkomen over de Wmo en het Zorgloket. Deze ervaringen worden anoniem teruggekoppeld naar de gemeente Enschede. Op deze manier krijgt de gemeente meer inzicht in de manier waarop Enschedeers de uitvoering van de Wmo en de werkwijze van het Zorgloket ervaren en kan het deze verder verbeteren.

Het meldpunt Wmo staat los van de gemeentelijke klachtenprocedure en zal deze niet vervangen. Burgers die zich bij het meldpunt melden met een klacht, worden door Zorgbelang Overijssel geholpen en ondersteund bij het indienen van een klacht bij de gemeente Enschede. De klachtenprocedure van de gemeente Enschede is bedoeld om Enschedeers de kans te geven om zo eenvoudig mogelijk klachten te uiten.

Naast de normale klachtenprocedures hecht de gemeente aan een onafhankelijk meldpunt waar mensen terecht kunnen met klachten over de uitvoering van de Wmo en het Zorgloket. De gemeente Enschede blijft verantwoordelijk voor de afhandeling van de klachten.

Zorgbelang Overijssel (voorheen het PatiëntenConsumentenPlatform) heeft ruime ervaring met het begeleiden van mensen die een klacht willen indienen. Ook heeft Zorgbelang Overijssel ervaring met registratie, monitoring van klachten en terugkoppeling van klachten naar de uitvoerende instellingen en gemeenten.

Het meldpunt Wmo is op werkdagen te bereiken van 09.00 uur tot 15.00 uur via telefoonnummer 0900-243 70 70. Zie voor meer informatie www.zorgbelang-overijssel.nl

Geplaatst: 05 december 2008.


5 december 2008