Ford verlaagt CO2-uitstoot van MPV modellen
(12/5/2008)
Ford heeft het brandstofverbruik, en daarmee de gemiddelde
CO2 -uitstoot, van de meest verkochte MPV modellen verder verlaagd.
Dit heeft niet alleen een gunstig effect op het milieu, maar ook op de
exploitatiekosten voor de klant.
Ford C-MAX met A-label
Met een CO2 -uitstoot van slechts 119 g/km, behoren zowel de 100 pk-
als de 109 pk-versie van de Ford C-MAX 1.6-liter Duratorq TDCi tot de
meest zuinige in hun segment. Beide versies zijn vanaf nu dan ook
voorzien van het groene energielabel âA.
Het brandstofverbruik van de C-MAX 1.6 TDCi is aangepast, met een
gecombineerd resultaat van 4,5 l/100 km*. Buiten de stad duikt het
verbruik van de C-MAX 1.6 TDCi zelfs onder de 4,0 l/100 km-grens, met
een indrukwekkend gemiddelde van 3,7 l/100 km (1 op 27)*.
Om het extra lage brandstofverbruik (en daarmee de CO2 -uitstoot)
voor de C-MAX 1.6-liter TDCi te kunnen bereiken, hebben de ingenieurs
van Ford gedetailleerde verbeteringen aan de auto aangebracht, zoals
een 'slaapmodus' voor de elektrisch-hydraulische
EHPAS-stuurbekrachtiging.
Gunnar Herrmann, C-Car Vehicle Line Director bij Ford of Europe: "Deze
aanpassingen lijken misschien klein, maar ze maken wel degelijk een
verschil voor het milieu en voor de portemonnees van onze klanten.
Omdat de C-MAX 1.6 TDCi in aanmerking komt voor belangrijke Europese
belastingvoordelen, kunnen de klanten een behoorlijk bedrag besparen."
"Deze extra besparingen voor de MPV modellen laten Fords niet
aflatende betrokkenheid zien bij het introduceren van brandstof- en
uitstootbesparende maatregelen door middel van technische
verbeteringen die echt extra waarde toevoegen. De nieuwe cijfers van
de C-MAX 1.6-liter TDCi zijn nog eens extra indrukwekkend, aangezien
deze auto een dusdanig lage CO2 -uitstoot kent dat hij zijn directe
concurrenten in de Europese markt ver voorbij streeft," besluit
Herrmann.
Ford S-MAX en Galaxy met B-label
Ook de Ford S-MAX en Galaxy die zijn uitgerust met 140 pk sterke
2.0-liter Duratorq TDCi motor i.c.m. de handgeschakelde
6-versnellingsbak, realiseren per direct een lager brandstofverbruik
en daarmee een gunstiger CO2 -uitstoot. Deze nieuwe gemiddelde
CO2 -uitstoot bedraagt nu voor beide modellen slechts 159 g/km (eerst
164 g voor de S-MAX en 165 g voor de Galaxy). Dit komt neer op een
gemiddeld brandstofverbruik van slechts 6,0 l/100 km* en een groen
energielabel âB. Dit zijn zeer gunstige cijfers voor auto's van dit
formaat.
Ford ECOnetic voor ultralage uitstoot van CO[2
]Een ander goed voorbeeld van Fords toewijding aan het leveren van
bijzonder duurzame producten voor kosten- en milieubewuste klanten,
zijn de Ford ECOnetic modellen.
De Ford Fiesta ECOnetic, die begin 2009 op de markt wordt gebracht,
wordt voortgedreven door een speciaal gekalibreerde versie van de 90
pk sterke 1.6 Duratorq TDCi met een gecoate Diesel Particulate Filter.
Fords meest zuinige Fiesta realiseert een brandstofverbruik van
slechts 3,7 l/100 km* en een indrukwekkend lage CO -uitstoot van
98 gram per kilometer. Hiermee is de Fiesta ECOnetic de
CO2 -zuinigste auto in zijn segment en in de productreeks van Ford
Europa. Eerder dit jaar heeft Ford de Ford Mondeo ECOnetic (139 g/km)
en de Ford Focus ECOnetic (115 g/km) op de markt gebracht. Er is
tevens een nieuwe Ford Ka ECOnetic in ontwikkeling die op een later
moment zal worden geïntroduceerd.
*Opmerking: Cijfers voor het brandstofverbruik zijn gebaseerd op de
European Fuel Economy Directive EU 80/1268/EEC en kunnen afwijken van
cijfers voor het brandstofverbruik in andere regio's in de wereld.
AutoRai