AutoRai

Ford verlaagt CO2-uitstoot van MPV modellen

(12/5/2008)
Ford heeft het brandstofverbruik, en daarmee de gemiddelde CO2 -uitstoot, van de meest verkochte MPV modellen verder verlaagd. Dit heeft niet alleen een gunstig effect op het milieu, maar ook op de exploitatiekosten voor de klant.

Ford C-MAX met A-label
Met een CO2 -uitstoot van slechts 119 g/km, behoren zowel de 100 pk- als de 109 pk-versie van de Ford C-MAX 1.6-liter Duratorq TDCi tot de meest zuinige in hun segment. Beide versies zijn vanaf nu dan ook voorzien van het groene energielabel âA.

Het brandstofverbruik van de C-MAX 1.6 TDCi is aangepast, met een gecombineerd resultaat van 4,5 l/100 km*. Buiten de stad duikt het verbruik van de C-MAX 1.6 TDCi zelfs onder de 4,0 l/100 km-grens, met een indrukwekkend gemiddelde van 3,7 l/100 km (1 op 27)*.

Om het extra lage brandstofverbruik (en daarmee de CO2 -uitstoot) voor de C-MAX 1.6-liter TDCi te kunnen bereiken, hebben de ingenieurs van Ford gedetailleerde verbeteringen aan de auto aangebracht, zoals een 'slaapmodus' voor de elektrisch-hydraulische EHPAS-stuurbekrachtiging.

Gunnar Herrmann, C-Car Vehicle Line Director bij Ford of Europe: "Deze aanpassingen lijken misschien klein, maar ze maken wel degelijk een verschil voor het milieu en voor de portemonnees van onze klanten. Omdat de C-MAX 1.6 TDCi in aanmerking komt voor belangrijke Europese belastingvoordelen, kunnen de klanten een behoorlijk bedrag besparen."

"Deze extra besparingen voor de MPV modellen laten Fords niet aflatende betrokkenheid zien bij het introduceren van brandstof- en uitstootbesparende maatregelen door middel van technische verbeteringen die echt extra waarde toevoegen. De nieuwe cijfers van de C-MAX 1.6-liter TDCi zijn nog eens extra indrukwekkend, aangezien deze auto een dusdanig lage CO2 -uitstoot kent dat hij zijn directe concurrenten in de Europese markt ver voorbij streeft," besluit Herrmann.

Ford S-MAX en Galaxy met B-label
Ook de Ford S-MAX en Galaxy die zijn uitgerust met 140 pk sterke
2.0-liter Duratorq TDCi motor i.c.m. de handgeschakelde
6-versnellingsbak, realiseren per direct een lager brandstofverbruik en daarmee een gunstiger CO2 -uitstoot. Deze nieuwe gemiddelde CO2 -uitstoot bedraagt nu voor beide modellen slechts 159 g/km (eerst
164 g voor de S-MAX en 165 g voor de Galaxy). Dit komt neer op een gemiddeld brandstofverbruik van slechts 6,0 l/100 km* en een groen energielabel âB. Dit zijn zeer gunstige cijfers voor auto's van dit formaat.

Ford ECOnetic voor ultralage uitstoot van CO[2
]Een ander goed voorbeeld van Fords toewijding aan het leveren van bijzonder duurzame producten voor kosten- en milieubewuste klanten, zijn de Ford ECOnetic modellen.

De Ford Fiesta ECOnetic, die begin 2009 op de markt wordt gebracht, wordt voortgedreven door een speciaal gekalibreerde versie van de 90 pk sterke 1.6 Duratorq TDCi met een gecoate Diesel Particulate Filter. Fords meest zuinige Fiesta realiseert een brandstofverbruik van slechts 3,7 l/100 km* en een indrukwekkend lage CO -uitstoot van
98 gram per kilometer. Hiermee is de Fiesta ECOnetic de CO2 -zuinigste auto in zijn segment en in de productreeks van Ford Europa. Eerder dit jaar heeft Ford de Ford Mondeo ECOnetic (139 g/km) en de Ford Focus ECOnetic (115 g/km) op de markt gebracht. Er is tevens een nieuwe Ford Ka ECOnetic in ontwikkeling die op een later moment zal worden geïntroduceerd.


*Opmerking: Cijfers voor het brandstofverbruik zijn gebaseerd op de European Fuel Economy Directive EU 80/1268/EEC en kunnen afwijken van cijfers voor het brandstofverbruik in andere regio's in de wereld.