Brussel, 4 december 2008
Commissie kent meer rechten toe aan autobus- en scheepspassagiers
De Commissie heeft vandaag twee wetgevingsvoorstellen aangenomen betreffende
de rechten van autobus-, touringcar- en scheepspassagiers op zowel
binnenlandse als internationale routes. Passagiers krijgen onder meer recht
op informatie voor en tijdens de reis, opvang en compensatie bij
onderbreking van de reis, maatregelen in geval van vertraging en specifieke
bijstand voor personen met beperkte mobiliteit. Zoals in de luchtvaart en
het spoorvervoer moeten onafhankelijke instanties worden opgericht voor de
beslechting van geschillen.
De EU kan zich niet veroorloven passagiers verschillend te behandelen
naargelang de vervoerswijzen waarvan zij gebruik maken. Dankzij deze
twee nieuwe verordeningen zijn voor alle vervoerswijze
passagiersrechten vastgesteld. "Wetende dat ze steeds dezelfde
bescherming genieten, kunnen passagiers in alle vrijheid voor een
bepaalde vervoerswijze kiezen", stelt Antonio Tajani, vicevoorzitter
van de Europese Commissie en bevoegd voor vervoer.
Rechten van personen met beperkte mobiliteit
Gehandicapten en passagiers met beperkte mobiliteit maken vaak geen
gebruik van autobus-, touringcar- of scheepsvervoer omdat de bussen en
schepen niet toegankelijk zijn en hen niet de nodige bijstand wordt
geboden.
Om dit probleem aan te pakken voorzien de verordeningen in een verbod
op elke discriminatie op grond van handicap of mobiliteitsbeperking
bij de boeking van een reis of bij het instappen of inschepen. Er
wordt kosteloos bijstand verleend op voorwaarde dat de passagier
vooraf meldt dat hij bijstand nodig heeft en zich op een vooraf
bepaald tijdstip voor de geplande vertrektijd in de haven of de
terminal aanmeldt. Personeel van vervoersbedrijven en terminals of
havens moet goed op de hoogte zijn van de bepalingen inzake de
bijstand aan gehandicapten.
Compensatie en opvang van passagiers bij onderbreking van de reis
Het voorstel bepaalt dat vervoersondernemingen bij onderbreking of
annulering van de reis aan passagiers degelijke informatie, passende
bijstand en een redelijk vervoersalternatief moeten bieden.
Wanneer ondernemingen deze eisen naast zich neerleggen, hebben
passagiers recht op een compensatie, die wordt berekend op basis van
de ticketprijs.
Aansprakelijkheid in geval van overlijden of letsel van passagiers
Het voorstel regelt de aansprakelijkheid van ondernemingen ten aanzien
van hun passagiers en hun bagage. De aan passagiers toegekende
vergoedingen worden in de hele Unie gelijkgeschakeld en de regels
inzake aansprakelijkheid worden geharmoniseerd.
In bepaalde gevallen zullen ondernemingen bij een ongeval verplicht
zijn de schade tot een bepaald bedrag te vergoeden. Passagiers die het
slachtoffer zijn van een ongeval hebben recht op voorschotten om het
hoofd te bieden aan de economische problemen waarmee zij en hun
familie door het overlijden of letsel worden geconfronteerd.
Behandeling van klachten en verhaalmiddelen
De openstelling van de markt heeft niet geleid tot de verwachte
verbetering van de dienstverlening, met een betere handhaving van
passagiersrechten, klantvriendelijke procedures voor de beslechting
van geschillen en verhaalmiddelen voor alle passagiers tegen
vervoersondernemingen.
Door het gebrek aan gemeenschappelijke procedures bevinden passagiers
zich in een zwakke positie en worden zij geconfronteerd met
verschillende termijnen en procedures.
De EU-lidstaten dienen handhavingsinstanties op te zetten om toe te
zien op de tenuitvoerlegging van deze verordening op hun grondgebied.
Wanneer een bus- of scheepspassagier van oordeel is dat een aantal van
deze rechten niet zijn geëerbiedigd, kan hij een klacht indienen bij
de betrokken onderneming. Indien hij geen bevredigend antwoord
ontvangt, kan hij klacht neerleggen bij de door de lidstaat
aangestelde nationale handhavingsinstantie.
Meer informatie:
http://ec.europa.eu/transport/air_portal/passenger_rights/index_en.htm
European Union