Ingezonden persbericht
Persbericht
Ede, 4 december 2008
Sint breekt alle records op internet
Omzetstijging 31 procent
De Sinterklaasomzet breekt dit jaar alle records. In de afgelopen 3 weken is er online voor 170,3 miljoen euro aan Sinterklaascadeaus verkocht. Dat is 31 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit blijkt uit een online enquête onder de ruim 950 leden van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van thuis- en webwinkels in Nederland. De leden van Thuiswinkel.org, te herkennen aan het keurmerk Thuiswinkel Waarborg, vertegenwoordigen zo'n 80% van de online verkopen van Sinterklaasproducten in Nederland.
De meest verkochte producten zijn speelgoed, boeken, home-entertainment (games), dvd's en consumentenelektronica als digitale camera's, mobiele telefoons en laptops. Maar ook kleding en weekendtrips scoren dit jaar goed.
Kredietcrisis trekt consumenten naar internet
Opvallend is het sterke aantal nieuwe kopers van Sinterklaascadeaus op internet. Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: 'Dit jaar zijn er naar verwachting 1,2 miljoen mensen die voor het eerst op internet Sinterklaascadeaus gekocht hebben. Daarnaast kopen nu al meer dan 8 miljoen mensen online producten en diensten en zien we dat met name tijdens Sinterklaas veel consumenten op zoek zijn naar gemak en een goede prijs-kwaliteitverhouding. Juist internet lijkt in deze moeilijke economische tijden gemak gekoppeld aan goede prijs/kwaliteit, te kunnen bieden.
Verwachte online bestedingen naar 5 miljard euro in 2008
Over de periode juli tot en met december 2008, verwachten de Nederlandse webwinkels een omzet van 2,5 miljard euro. Daarmee komt de verwachte omzet voor de totale online consumentenbestedingen in 2008 uit op 4,8 miljard euro, aldus onderzoekbureau Blauw Research. Dat zou voor 2008 een omzetstijging van 23 procent opleveren ten opzichte van 2007.
Top 5 online Sinterklaas 2008
1. Nintendo Wii/DS
2. Apple iPod/iPhone
3. Dvd Het paard van Sinterklaas
4. Digitale camera
5. Mobiele telefoon
10 procent van Sinterklaasaankopen via internet
Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: 'De omzetstijging voor online Sinterklaasproducten zou betekenen dat Sinterklaas naar schatting zo'n 10 procent van zijn inkopen via internet bestelt, waarmee een nieuw record wordt behaald. Dat Sinterklaas zijn weg naar internet heeft gevonden, staat nu wel vast. De goedheiligman gaat met zijn tijd mee', aldus Jongen.
Verwachting online consumentenbestedingen 2008
Omzetontwikkeling online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar:
1998 ¤ 41
1999 ¤ 147
2000 ¤ 312
2001 ¤ 527
2002 ¤ 937
2004 ¤ 1.678
2006 ¤ 2.820
2007 ¤ 3.898
2008 ¤ 4.800
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org
-EINDE PERSBERICHT-
---
OPZET THUISWINKEL MARKT MONITOR
Online shopping via internet wordt in dit onderzoek gedefinieerd als consumentenaankopen van producten/diensten voor privédoeleinden bij bedrijven (b-t-c), waarbij de bestelling van de producten via internet (online) heeft plaatsgevonden (niet per se de betaling). Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b), online verkopen van consumenten onderling (c-t-c) en het aankopen van aandelen en telebankieren worden niet tot online shopping gerekend.
De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers in samenwerking met Thuiswinkel.org van een groot aantal online retailers waaronder de leden van Thuiswinkel.org. Door crosschecking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=2000) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shoppingmarkt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.
In de rapportage 'Thuiswinkel Markt Monitor 2007-1 staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, de betaalmethoden en de consumentenprofielen. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.
BLAUW RESEARCH
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van ¤¬ 9 mln. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholderrelaties, producten en diensten en inzet van middelen. Zij doet dit door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek. Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector. Meer over Blauw Research vindt u op www.blauw.com.
THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van meer dan 950 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (internet, catalogus, post, etc.) verkopen aan consumenten.
Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.
Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumentenkeurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting.
Achtergrondinformatie (
Ingezonden persbericht