Snel zoeken, snel verkopen
Klantvriendelijkheid staat voorop bij nieuwe occasionsites
DEN HAAG, 20081208 -- Voor verkopers van gebruikte auto's is er een nieuwe kans op een succesvolle verkoop. Maar liefst 7 gespecialiseerde occasionwebsites zagen het levenslicht. Doelstelling bij de ontwikkeling van de sites was de gebruikersvriendelijkheid voor kopers én verkopers. Elke site is toegespitst op één autotype. Er zijn 7 sites: www.gebruikte-amerikaan.nl, www.gebruikte-awd.nl , www.gebruikte-cabrio.nl, www.gebruikte-mpv.nl, www.gebruikte-stationwagen.nl, www.gebruikte-suv.nl en www.gebruikte-terreinwagen.nl.
De bedenkers van de 7 nieuwe sites zijn er vanuit gegaan dat consumenten heel goed weten wat ze willen. Ze willen een stationwagen of een cabrio. Ze willen een terreinwagen of een mpv en ga zo maar door. Ze hebben over het algemeen ook een goed idee van het merk en de kleur. Wie verliefd is op een Mazda MX5 koopt geen Volkswagen New Beetle of andersom. Als de auto rood moet zijn wordt immers ook niet gekozen voor blauw of groen. En het allerbelangrijkste: iedereen die een auto gaat kopen heeft een redelijk goed beeld van het bedrag dat aan de nieuwe auto kan worden uitgegeven. De zeven nieuwe sites zitten simpel in elkaar. Voor alle, wat meer bijzondere autotypen is er een eigen site. Al direct op de homepage wordt eenvoudig merk, kleur en prijs gekozen. Meer niet. Men ziet nu alle aangeboden auto's die voldoen aan de zoekopdracht. Qua prijs worden auto's getoond die ¤ 1.000,- hoger zijn geprijsd dan hetgeen wordt gezocht. Dit in verband met een eventuele scherpe onderhandeling. Daarna volgen alle auto's lager in prijs. Er kan tenslotte een lager geprijsd model tussen staan dat voldoet aan alle wensen.
Gebruiksvriendelijkheid staat voorop, dat blijkt niet alleen uit de manier van zoeken. Als de auto's van de zoekresultaten worden aangeklikt verschijnt er een pop-up met de hele advertentie. En dat is handig, want door de pop-up weg te klikken zijn direct weer de zoekresultaten te zien. Ondertussen staat het menu om te zoeken nog steeds in beeld. De zoekcriteria wijzigen kan dan ook zonder terug te gaan naar de homepage.
Ook slim voor adverteerders
Ook adverteren gaat simpel. Er kan gratis en geheel vrijblijvend worden aagemeld met een gebruikersnaam en een wachtwoord. Die worden beide door de klant verzonnen. Indien daarna een advertentie moet worden geplaatst, dan wordt het kenteken van de auto ingevuld in het betreffende veld. De meeste belangrijke gegevens van de auto worden nu automatisch ingevuld. Vervolgens kan, door het aankikken van vakjes, nog wat extra informatie worden gegeven, zoals extra accessoires, de kilometerstand, de verkoopprijs en schrijft u een stukje over de auto. Natuurlijk kunnen bij de advertentie ook nog foto's worden geplaatst. Zes, om precies te zijn. Daarna wordt betaald via Ideal of een eenmalige machtiging. De advertentie wordt, na goedkeuring van de betaling, geplaatst. Moet er iets worden gewijzigd? Geen probleem. Door in te loggen met de gebruikersnaam en wachtwoord kunnen de gegevens worden aangepast. Is er twijfel over het autotype? Alweer geen probleem. Stel dat de te verkopen auto een vierwiel aangedreven Amerikaan is in convertable uitvoering, dan wordt de auto automatisch gratis doorgeplaatst op twee andere sites. Voor één prijs staat de advertentie dan op www.gebruikte-amerikaan.nl, www.gebruikte-awd.nl én www.gebruikte-cabrio.nl.
Niet alleen gebruiksvriendelijk, ook nog goedkoop
Gebruiksvriendelijkheid is één, prijs is een tweede. In vergelijking met de reeds bestaande sites zijn de gebruikte-sites zonder meer voordelig. Particulieren en kleine autobedrijven betalen voor een advertentie ¤ 7,50 inclusief BTW voor een periode van maar liefst 6 weken. Daarna betalen zij hetzelfde bedrag voor 4 weken. Voor afloop van elke periode ontvangt men netjes een herinneringsmail om de advertentie te continueren. Een onverwachte rekening is er dus niet bij. Autobedrijven die hun advertenties plaatsen via een occasion-beheer-systeem kunnen een contract afsluiten waarbij de advertentiekosten variëren van ¤ 0,56 tot ¤ 5,- per advertentie, afhankelijk van het aantal te plaatsen advertenties. Voor welke systemen dit geldt staat op de sites. Voor holdings met meerdere bedrijven kunnen speciale afspraken worden gemaakt.
Volle bak
Je zou verwachten dat een nieuwe site nog lang nodig heeft om zich te vullen met advertenties. Dit gaat niet op voor de gebruikte-sites. De belangstelling is groot en de bak is daardoor al flink gevuld. Er is dus al volop aanbod.