Gemeente Spijkenisse
'Veilig opgroeien' in Spijkenisse van start met grootschalige
jongerenenquête
04 december 2008
De gemeente Spijkenisse wil nieuwe plannen maken om het opgroeien van
jongeren veiliger en prettiger te maken.
Om een goed beeld te krijgen van de leefomgeving van jongeren, is in
samenwerking met de GGD deze week een jongeren enquête van start
gegaan.
Jongeren kunnen via internet vragen beantwoorden over onder andere
school, relaties met vrienden en familie en de buurt waarin ze wonen.
De enquête kan tot 19 december 2008 worden ingevuld. Op basis van de
uitkomsten van de enquête beslist de gemeente welke wijken in
aanmerking komen voor het programma Veilig Opgroeien. Wie meedoet aan
de enquête maakt kans op een leuke prijs. De gemeente verloot één
Nintendo Wii en twee i-Pods. De winnaars worden in januari 2009 bekend
gemaakt.
De jongerenenquête is onderdeel van het programma 'Veilig Opgroeien in
Zuid-Holland'. Met dit programma ondersteunt de provincie Zuid-Holland
gemeenten actief bij het voorkómen van ernstige jeugdproblematiek. Het
doel van Veilig Opgroeien is een wijk creëren waarin jongeren worden
aangemoedigd hun capaciteiten aan te spreken en zich op een positieve
manier te ontwikkelen. De aanpak is wijkgericht. Niet alleen
professionals, maar iedereen in de wijk werkt mee aan een veilige
omgeving.
Dit sluit erg goed aan op het jongerenbeleid van de gemeente
Spijkenisse. Spijkenisse wil kinderen kansen bieden een veilige en
gelukkige jeugd te beleven, hun talenten te ontplooien en zich te
ontwikkelen tot zelfstandige, zelfverzekerde volwassenen. In de visie
van de gemeente werken alle bij de jeugd betrokken organisaties
gezamenlijk aan een aanpak om jongeren problemen snel en effectief te
helpen. Hiernaast spant de gemeente Spijkenisse zich in om samen met
de inwoners de leefbaarheid in de wijken te verbeteren en de sociale
cohesie te versterken.
De enquête kan alleen worden ingevuld door jongeren die een
uitnodiging hebben ontvangen met een wachtwoord.
Externe links
* Jongeren enquête Jongeren enquête 'Communicaties that Care'