Sinterklaas erg populair onder jongeren

04/12/2008 15:42

Telegraaf Media Nederland

Sinterklaas vieren is erg populair onder jongeren. Dit blijkt uit onderzoek uitgevoerd door Sugababes en Habbo onder ruim 4.000 leden van 10 tot en met 21 jaar. Bijna 60% van de ondervraagden geeft aan een dezer dagen Sinterklaas te gaan vieren. 4% wist het nog niet, 29% heeft een uitgesproken voorkeur voor Kerst en 7% heeft in zijn geheel niet veel op met de feestdagen.

Dit jaar viert net iets meer dan de helft van de volwassenen Sinterklaas (TNS NIPO). De Hollandse traditie is hiermee dus duidelijk populairder onder jongeren dan onder volwassenen. Jongeren vieren Sinterklaas in de meeste gevallen alleen met familie: 43%. Eén op de vijf viert het met de klas of met vrienden, en 37% viert pakjesavond zelfs meerdere keren.

Zoals wel vaker blijkt, zijn jongeren ook hier geen homogene doelgroep. Veel van de oudere jongeren (16-21 jaar) geven aan dat zij voornamelijk Sinterklaas vieren omdat jongere broertjes en zusjes nog in de Goedheiligman geloven. Ze zijn dus eigenlijk verplicht om mee te doen. De jongere leeftijdsgroep (10-15 jaar) heeft daarentegen een zéér sterke voorkeur voor Sinterklaas: maar liefst 80% doet mee aan pakjesavond. Roxanne (15) zegt: "Best jammer dat ik geen klein broertje of zusje heb die nog gelooft. Ik vond het geweldig vroeger en ik moest zelfs huilen toen ik hoorde dat hij niet bestond!"

Opvallend is verder dat van de oudere tieners maar liefst 13% aangeeft de decembermaand het liefst helemaal over te slaan. Zoals Zoë (16) aangeeft: "Het liefst zou ik een winterslaap houden. Met Carnaval mogen ze me weer wakker maken." Het verschil met de jongere groep hierin is bijzonder groot: slechts 1,4% van de jonge tieners heeft niets met de feestdagen.

Over Sugababes.nl

Sugababes is één van de meest populaire online jongerencommunities van Nederland met maandelijks 600.000 unieke bezoekers tussen 13 en 21 jaar. In de community draait alles om profilering en interactie. Op hun profielpagina publiceren de jongeren informatie, foto's en weblogs en op het forum discussiëren ze over ieder denkbaar onderwerp.

Over Habbo

Habbo is met gemiddeld 850.000 unieke bezoekers per maand de grootste virtuele community in Nederland voor jongeren in de leeftijd van 11 tot 18 jaar. De magie is gebaseerd op de mogelijkheid om jezelf te uiten op een creatieve en positieve manier. Tieners betreden het hotel met een eigen karakter - een Habbo. Daarmee kunnen ze op avontuur in het hotel: nieuwe vrienden maken, meedoen aan spelletjes en activiteiten, feesten, hun eigen kamer aanmaken en inrichten.

Over Telegraaf Media Nederland

Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en omvat een belangrijk gedeelte van de Nederlandse activiteiten van TMG: Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, HDC Media, Holland Combinatie, Basismedia, Telegraaf Tijdschriften Groep, WebRegio Media, Pilarczyk Mediagroep, Telegraaf Productiehuis en Librium TV. In totaal exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd printtitels, even zoveel websites, diverse 'out of home TV'netwerken en een aantal videoproductiehuizen. Dat maakt Telegraaf Media Nederland het eerste complete mediahuis van Nederland, met verschillende mediamerken en - platformen, die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.