Gemeente Onderbanken
Gemeente Onderbanken sluit vrijwilligersverzekering af
In de kernen van de gemeente Onderbanken zijn veel vrijwilligers
actief. Helaas zijn lang niet alle vrijwilligers goed verzekerd. De
gemeente Onderbanken heeft met ingang van 1 januari 2009 twee
verzekeringspakketten afgesloten die de risicos van vrijwilligerswerk
zo goed mogelijk afdekken.
De gemeente Onderbanken wil hiermee het maatschappelijk belang van het
vele en goede vrijwilligerswerk benadrukken en de participatie van
vrijwilligers stimuleren.
Voor wie
Voor iedere vrijwilliger die in enig organisatorisch verband
onverplicht en onbetaald werkzaamheden verricht ten behoeve van
anderen en/of de samenleving waarbij een maatschappelijk belang wordt
gediend'.
Alle vrijwilligers zijn verzekerd:
* ongeacht hun leeftijd;
* ook bij eenmalige activiteiten;
* geen minimum aantal uren;
* ook bij kerkelijk werk en buurtactiviteiten.
Een bijkomend voordeel is dat er geen administratie of registratie van
de vrijwilligers nodig is. Dus iedere vrijwilliger, actief in de
gemeente of actief voor een organisatie uit de gemeente is verzekerd.
Wie zijn uitgesloten van dekking door deze verzekeringen?
* Vrijwillige brandweerlieden en vrijwillige politiemedewerkers;
* Mantelzorgers;
* Stagiaires in het kader van de maatschappelijke stage voor
scholieren.
Welke verzekeringspakketten heeft de gemeente per 1-1-2009 afgesloten?
Basispolis.
a. Ongevallen- en persoonlijke eigendommenverzekering voor
vrijwilligers
b. Aansprakelijkheidsverzekering voor vrijwilligers.
Pluspolis.
a. Aansprakelijkheidsverzekering voor rechtpersonen
b. Bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering voor vrijwilligers
c. Verkeersaansprakelijkheidsverzekering voor rechtspersonen
d. Rechtsbijstandverzekering voor vrijwilligers.
Voor de dekking verwijzen wij naar het verzekeringsoverzicht.
Schade...en dan?
De vrijwilliger of rechtspersoon vraagt bij de gemeente Onderbanken
het schadeformulier op, vult dit in en retourneert dit weer naar de
gemeente. De gemeente zendt de claim vervolgens door naar de
verzekeraar (Centraal Beheer). Desgewenst kan de gemeente de gegevens
nagaan bij de verenigingen of organisaties. Op deze wijze is te
controleren of iemand terecht een claim indient.
De schade wordt rechtstreeks door Centraal Beheer met de benadeelde
afgewikkeld en de gemeente krijgt vervolgens bericht hoe de claim is
afgehandeld. Ingeval van vragen kan de vrijwilliger of de
vrijwilligersorganisatie rechtstreeks contact opnemen met Centraal
Beheer. Als er sprake is van een eigen risico zal dit met de
rechtspersoon afgewikkeld worden.
Nadere informatie.
In de loop van december ontvangen de bij ons bekende
vrijwilligersorganisaties een informatiepakket over de
vrijwilligersverzekering. Vrijwilligersorganisaties die begin januari
nog geen informatiepakket hebben ontvangen kunnen dit bij de gemeente
aanvragen.
Heeft u nu al vragen dan kunt u zich wenden tot mevrouw H. Schleijper,
045-7278720.
* verzekeringsoverzicht_vng.pdf (116.11 KB)