'Consumenten niet bedonderen'
04-12-2008 01:26
Consumenten lijden jaarlijks 579 miljoen euro schade door' oneerlijke
handelspraktijken' Volgens PvdA-staatssecretaris Heemskerk toont dit
aan dat de onlangs aangenomen Wet Oneerlijke Handelspraktijken geen
overbodige luxe is om de consument te beschermen. Wel wijst hij erop
dat het belangrijk is dat consumenten ook echt een klacht indienen.
Ruim twee miljoen consumenten zijn in het afgelopen jaar slachtoffer
geworden van minimaal één oneerlijke handelspraktijk. Dit blijkt uit
onderzoek dat in opdracht van de Consumentenautoriteit is uitgevoerd
naar de aard en omvang van oneerlijke handelspraktijken in Nederland.
Twee op de drie Nederlanders van 18+ is in het afgelopen jaar voor
minimaal één oneerlijke handelspraktijk benaderd. Het gaat hierbij
bijvoorbeeld om zogenaamd gratis producten, misleidende
gezondheidsclaims, misleidende loterijen, ongevraagde toezendingen of
piramideconstructies. Opvallend is dat de meerderheid van de
consumenten, of ze nu doelwit of slachtoffer waren, geen actie
onderneemt naar aanleiding van hun ervaring.
Volgens Heemskerk, die het rapport in ontvangst nam, toont het
onderzoek aan dat de onlangs aangenomen Wet Oneerlijke
Handelspraktijken geen overbodige luxe is om de consument te
beschermen. Met deze nieuwe wet kan de Consumentenautoriteit hard
optreden tegen dit soort praktijken. Zo kan zij boetes opleggen tot
450 duizend euro per overtreding. Heemskerk: 'Belangrijk daarvoor is
wel dat consumenten klachten ook echt melden via www.consuwijzer.nl.
Alleen op basis van klachten kunnen overtreders echt worden
aangepakt.'
PvdA Tweede-Kamerlid Mei Li Vos reageert: 'Het blijft schokkend om te
lezen dat consumenten nog zo vaak bedonderd worden. De nieuwe wet zal
aan de meeste ellende een einde maken. Consumenten kunnen hun bijdrage
leveren aan het bestrijden van deze boevenpraktijken door zaken wel te
melden. Maar ook door zelf goed op te letten. Als iemand je belt met
een geweldig aanbod, vraag je dan altijd af voor wie dat nou geweldig
is: voor jezelf of degene die je belt. En je kunt altijd nee, zeggen,
of zeggen dat je er nog even over wilt nadenken.
Partij van de Arbeid