Partij van de Arbeid

'Laat ambtenaren eerst bellen'

04-12-2008 01:02

PvdA Tweede-Kamerlid Ton Heerts pleit ervoor dat ambtenaren eerst met burgers bellen voordat zij een besluit nemen over bijvoorbeeld een bouwaanvraag of uitkering. Heerts: In de praktijk blijkt met een simpel telefoontje gemakkelijk opheldering kan worden verschaft.'

Jaarlijks vragen burgers om duizenden beslissingen van de overheid. Zoals aanvragen voor een subsidie, toeslag, uitkering of bouwvergunning. In lang niet al die gevallen zijn burgers het met het besluit van de overheid eens. Het gevolg is vaak dat burgers schriftelijk bezwaar tegen dat besluit gaan aantekenen. Heerts: Dit kost de burger en de overheid veel tijd en geld. En dat is zeker het geval als de burger ook na de bezwaarfase niet tevreden is met het besluit en vervolgens naar de rechter stapt.

Volgens Ton Heerts kunnen veel van deze procedures worden voorkomen als ambtenaren voordat zij een besluit nemen eerst even met de burger bellen. Heerts: In de praktijk blijkt met een simpel telefoontje gemakkelijk opheldering kan worden verschaft: de burgers snapt waarom er op een bepaalde manier wordt besloten, de ambtenaar begrijpt wat de burger bedoelt.

Heerts vervolgt: Bij de provincie Noord-Brabant heeft deze methode al geleid tot vijftig procent minder bezwaren. Hij overweegt daarom om binnen het bestuursrecht een verplichting op te laten nemen dat ambtenaren voordat zij besluiten nemen, eerst de burger in kwestie moeten horen. Heerts: Dit is een ontlasting van de burger, de overheid en uiteindelijk ook de rechterlijke macht.