'Laat ambtenaren eerst bellen'
04-12-2008 01:02
PvdA Tweede-Kamerlid Ton Heerts pleit ervoor dat ambtenaren eerst met
burgers bellen voordat zij een besluit nemen over bijvoorbeeld een
bouwaanvraag of uitkering. Heerts: In de praktijk blijkt met een
simpel telefoontje gemakkelijk opheldering kan worden verschaft.'
Jaarlijks vragen burgers om duizenden beslissingen van de overheid.
Zoals aanvragen voor een subsidie, toeslag, uitkering
of bouwvergunning. In lang niet al die gevallen zijn burgers het met
het besluit van de overheid eens. Het gevolg is vaak dat burgers
schriftelijk bezwaar tegen dat besluit gaan aantekenen. Heerts: Dit
kost de burger en de overheid veel tijd en geld. En dat is zeker het
geval als de burger ook na de bezwaarfase niet tevreden is met het
besluit en vervolgens naar de rechter stapt.
Volgens Ton Heerts kunnen veel van deze procedures worden voorkomen
als ambtenaren voordat zij een besluit nemen eerst even met de burger
bellen. Heerts: In de praktijk blijkt met een simpel telefoontje
gemakkelijk opheldering kan worden verschaft: de burgers snapt waarom
er op een bepaalde manier wordt besloten, de ambtenaar begrijpt wat de
burger bedoelt.
Heerts vervolgt: Bij de provincie Noord-Brabant heeft deze methode al
geleid tot vijftig procent minder bezwaren. Hij overweegt daarom om
binnen het bestuursrecht een verplichting op te laten nemen dat
ambtenaren voordat zij besluiten nemen, eerst de burger in kwestie
moeten horen. Heerts: Dit is een ontlasting van de burger, de overheid
en uiteindelijk ook de rechterlijke macht.
Partij van de Arbeid