---
Bernhard ten Brinke en David Hart winnen Zandvoort 500
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
De Zandvoort 500, de openingsrace van het Winter Endurance
Kampioenschap, is gewonnen door Bernhard ten Brinke en David Hart. Met
hun Renault Mégane Trophy troefden zij de concurrentie af in de 500
kilometer tellende slijtageslag op Circuit Park Zandvoort. Het
startveld telde maar liefst 47 equipes.
Nadat zij al als snelste equipe werden geklasseerd in de vrije
training, waren ook Peter van der Kolk en Jeroen van den Heuvel met
hun BMW Compact GTR lange tijd lijstaanvoerder in de twintig minuten
durende kwalificatie. De sessie werd gekenmerkt door een opdrogende
baan, waardoor de definitieve eindklassering pas bij het vallen van de
vlag opgemaakt kon worden. Na een spannende slotfase waren het Roeland
Voerman en Duncan Huisman die met hun Porsche 997 GT3 Cup de pole
position voor zich op eisten. Achter het duo eindigde de Porsche
equipe van Dries van der Vossen, Mark Bannenberg en Paul van
Splunteren.
Snelste in Divisie II, waarbij de cilinderinhoud van de auto's tussen
de 2000 en 3000cc zit, was Team Hekker met de Saker Sportscar. In
divisie III, de klasse met auto's tot 2000cc, werd de snelste ronde
gereden door Lev Fridman en Michel Schaap met een BMW 320i E46. Henk
Thuis en Pim van Riet klokten met de Honda Civic 2,2i-cTDi de snelste
tijd in Divisie IV, beter bekend als de "Dieselklasse".
Om 12.00 sprong het licht voor de 47 deelnemende teams op groen. De
beginfase van de wedstrijd leek een ware sprintrace, waarbij de kop
van het veld met diverse slipstreamgevechten voor het nodige spektakel
zorgden. In de zesde ronde nam Bernhard Ten Brinke met zijn Renault
Mégane Trophy de leiding over en realiseerde een stevige voorsprong
van minimaal 3 seconden per ronde. Na een soepele pitstop wist Ten
Brinke's teamgenoot David Hart de voorsprong verder uit te bouwen.
De wedstrijd kende een rustig verloop, waarbij de race slechts eenmaal
geneutraliseerd werd om de officials de mogelijkheid te geven om de
gestrande auto's langs het circuit op veilige wijze te bergen.
Foto: Chris Schotanus, Essay Produkties
Met een voorsprong van een ronde ging de overwinning naar Ten Brinke
en Hart voor de equipe Voerman / Huisman. Een fraaie derde plaats werd
behaald door Wilko Becker en Hoevert Vos, eveneens met een Renault
Mégane Trophy. Michael Bleekemolen, vorig seizoen nog winterkampioen,
eindigde met de gemodificeerde Porsche GT3 van Sotrax Albert
Motorsport op een dertiende plaats in Divisie I. Bleekemolen mikte met
zijn teamgenoten op een hogere klassering, maar werd vroeg in de race
getroffen door problemen met de aandrijfas.
Ondanks een kleine brand tijdens een van hun pitstops, wisten
Floris-Jan en Jaap Hekker de zege te pakken in Divisie II. Tweede in
de klasse werden Rob de Laat en Theo de Prenter met een BMW Compact
Modified. De derde plaats in de klasse ging naar Leo en Sander Etman.
Het podium van Divisie III werd een compleet Renault Clio-podium,
waarbij Simon Knap samen met Vincent van der Valk op de hoogste trede
van het podium mocht plaats nemen. Marcel Duits eindigde samen met
zijn vader Wim Duits op een tweede positie. Dunlop SportMaxx Clio
Cup-coureurs Martin de Kleijn en Dennis de Borst kwamen als derde over
de finish.
In de Dieselklasse ging de zege naar Alex van 't Hoff en Francesco
Pastorelli voor Rick Abresch en Kevin Veltman. De derde plaats op het
podium werd ingenomen door het Honda Civic-duo Thuis en Van Riet.
© Copyright 2008 Circuit Park Zandvoort. ® All rights reserved. |
Privacy Policy
Circuit Park Zandvoort