TIEN TIPS voor TALENTMANAGEMENT in crisistijd (white paper StepStone)
04/12/2008 11:20
StepStone Solutions
StepStone Solutions publiceert morgen een white paper met tien richtlijnen voor talentmanagement in tijden van economische crisis. Het paper wordt morgen wereldwijd aan 1500 klanten van Stepstone aangeboden. Bijgaand het paper met de titel 'Clarity amid the Crunch', en hieronder de tien tips in het kort in het Nederlands. In de pdf staat uitgebreide toelichting per tip.
Algemene conclusie is: 'Winnaars doen het goed in recessies. Zij omarmen hun klanten. Zij houden hun topspelers vast door werkprocessen te verbeteren. Winnaars moedigen communicatie aan en maken plannen voor zowel korte als lange termijn. Zij beseffen dat iedere vooruitgang die juist nu wordt geboekt op langere termijn een scherp concurrentievoordeel oplevert. Het paper stelt: 'Overleven in de wildernis betekent keuzes maken: overbodige luxe kan achterwege blijven en sommige zaken zijn basisbenodigdheden maar de uiteindelijke sleutel tot overleven is het navigatiesysteem. Talentmanagement is een essentieel instrument voor organisaties om door een recessie heen te koersen. Het stelt bedrijven in staat hun belangrijkste bronnen op de beste manier aan te wenden op het moment dat dit het hardst nodig is.'
1. Hou sleutelfiguren binnen.
Gebruik deze tijd om mensen en processen door te lichten. Toptalenten zijn het meest waardevolle bezit van een bedrijf maar vormen ook een groot risico. Weet wat toptalenten ambiëren en of hun beloning daarbij past. Voorkom dat topmedewerkers met veel potentie verloren gaan in ontslagrondes en dat het kind met het badwater wordt weggegooid.
2. Train en mobiliseer bestaande talenten
Motiveer talent in tijden van neergang door nieuwe vaardigheden of afdelingsoverschrijdende projecten aan te bieden. Geef waardering, biedt veiligheid en maak talent het mogelijk zich te laten zien.
3. Smeer de interne motoren
Verbeter en stroomlijn managementsystemen en -processen: Managers zijn een derde van hun tijd kwijt aan administratie en besteden feitelijk maar 10% aan leidinggeven. Dat kan beter.
4. Kijk naar buiten
Maak ruimte voor meer focus op klanten door de genoemde interne efficiëntie. Alleen door te weten wat de klant nodig heeft, weet een bedrijf waar het zich op moet richten, wat het kan afstoten en wie daarvoor intern nodig zijn.
5. Luister, communiceer en bouw aan vertrouwen
In onzekere tijden hebben medewerkers sterke behoefte aan informatie. (Talent)managers moeten laten zien dat het bedrijf een coherente strategie hanteert. Het gaat niet alleen om wat, maar ook om hoe zaken gebracht worden: persoonlijk, interactief en eenduidig.
6. Beoordeel en beloon op een andere manier
Bepaal en beoordeel kortere termijn doelen. Focus op de doelen zelf in plaats van op beoordelingen. Meet en beloon prestaties objectief zodat toptalenten worden erkend.
7. Ontwerp opvolgingsplannen
Hou de huidige toptalenten en hun opvolgers vast en neem afscheid van middelmatigheid en underachievers. Betere interne vooruitzichten verbeteren ook het werk van dit moment.
8. Hou vast aan langetermijnstrategie
Slimme bedrijven combineren noodplannen met langetermijnstrategie. Ontslagrondes zonder goede opvolgingsplanning maken gatenkaas van een bedrijf, zeker op leiderschapsniveau.
9. Let op de centen maar ook op het moraal
Als er ontslagen moeten vallen, laat het dan de juiste zijn. Beoordeel eerst of kostenbesparingen op andere terreinen zoals administratie en externen mogelijk zijn. Bespaar in tijden waarin veel van mensen wordt gevraagd vooral niet op de kerstlunch.
10. Ontwijk standaardvalkuilen zoals: primaire reacties, stilzwijgen, verlamming, onderbuikmanagement, achteroverleunen, besparen op trainingen en stekeligheden.
StepStone verzorgt wereldwijd human capital management diensten voor meer dan 1500 bedrijven. In Nederland zijn dat onder meer AkzoNobel, Atos Origin, E-on, Randstad, Leaseplan, Connexxion, Bacardi, Draka, Schering Plough/Organon, NS, PricewaterhouseCoopers, Univé, Arcadis, SNS Reaal, FreeRecordShop, Vopak, Thomas Cook en GetronicsPinkRoccade. Sinds deze maand noteert het aandeel StepStone naast Noorwegen ook aan de London Stock Exchange en is de corporate website www.stepstone.com http://www.stepstone.com geheel vernieuwd. Zie ook www.stepstonesolutions.nl http://www.stepstonesolutions.nl
Bij dit persbericht is een bijlage zichtbaar op www.perssupport.nl
http://www.stepstonesolutions.nl