VNG positief over voorstel om burgers te bellen

04/12/2008 11:13

VNG

Bel burgers alvorens je als gemeente een beslissing neemt! Voorstellen hiertoe door de Tweede Kamer worden positief ontvangen door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De aanleiding voor deze voorstellen zijn de zeer positieve resultaten van een goed verlopen experiment in de provincie Noord-Brabant.

Verbeteren van de dienstverlening en verminderen van de administratieve lasten voor burgers en bedrijven zijn speerpunten voor gemeenten. Uit het experiment blijkt dat als een aanvrager van een besluit (bijvoorbeeld een vergunning) vooraf wordt gebeld er hierdoor aan beide kanten meer begrip ontstaat. De beslissing kan dan worden toegelicht. Dit vermindert het aantal bezwaarschriften aanzienlijk. Het niet indienen van een bezwaarschrift scheelt de burger of ondernemer veel tijd en geld. Bovendien kunnen veel procedures daardoor sneller gaan verlopen. Gemeenten hoeven immers ook minder tijd in bezwaarprocedures te steken, deze capaciteit kan voor het afhandelen van aanvragen worden ingezet.

Dit plan past én goed in een nieuwe manier van werken bij veel gemeenten en sluit aan bij het inzetten van mediation om conflicten op te lossen. Er zijn al veel gemeenten die contact opnemen met de aanvrager. Gemeenten proberen te voorkomen dat burgers en bedrijven in formele en langdurige procedures hun gelijk proberen te halen wanneer zij het niet eens zijn met een plan van de gemeente. Door vroegtijdig in gesprek te gaan kunnen de bedoelingen beter worden toegelicht en de plannen eventueel worden aangepast. Dat scheelt voor alle betrokken tijd, geld en ergernis.

Den Haag, 4 december 2008








Vereniging Nederlandse Gemeenten