Truckland Noord-Holland levert unieke Terberg/Dijssel waterwagen aan KLM
(12/4/2008)
Deze week leverde Truckland Noord-Holland uit Amsterdam een nieuwe
IVECO waterwagen af aan KLM Ground Services op de Luchthaven
Schiphol. Na een lange en grondige voorbereiding viel de keus op een
Iveco ML120E22 FP met lucht geveerde voor en achteras, waarvan de
cabine door Terberg laag voor de wielen werd geplaatst waardoor de
cabine vloer hoogte 35 cm is geworden. Dijssel uit Soest ontwierp en
bouwde de speciale watertank met al zijn voorzieningen.
Chauffeurs van waterwagens stappen gemiddeld veertig keer per dag in
en uit hun cabine. âDit leidde tot nogal wat gewrichtsklachtenâ, legt
Franz Vermaat Shiftleader Aquaservices van KLM Ground Service uit. âOm
die reden zijn wij op zoek gegaan naar een nieuw voertuig waarbij dit
probleem tot het verleden zou horen. Wij hebben een Programma van
Eisen geschreven, met daarin de wensen en gedachten die wij bij die
nieuwe auto hadden. Op basis daarvan zijn Truckland Noord-Holland,
Terberg en Dijssel met het voorstel van deze truck gekomen. Door de
Iveco cabine voor de voorwielen te hangen ontstond er een instaphoogte
van de gewenste 35 centimeter. Verder bouwde Dijssel een tank die
tegen bevriezen beschermd is en waar de chauffeur onbelemmerd overheen
kan kijken als hij achteruitrijdend bij het vliegtuig moet
positioneren.âWant ook op die punten hadden wij wensenâ, vervolgt
Vermaat.
De grootste tank heeft een inhoud van 2.700 liter en is bestemd voor
leveren van vers drinkwater, waarmee aan boord koffie en thee worden
bereid. Daarnaast is er de zogenoemde draintank van 800 liter voor het
retourwater uit de vliegtuigen. Want elke vlucht wordt weer voorzien
van vers drinkwater. Omdat dit voertuig zowel grote als kleine
vliegtuigen bevoorraadt is de hoogte van enorm belang. Klein
vliegtuigen kunnen vanaf de grond gevuld worden maar bij de grote
bevindt de vulopening zich vaak hoog in de romp van het vliegtuig. Om
het aansluiten en loskoppelen van de waterslang arbovriendelijk te
doen is aan de achterzijde van de lage opbouw een hydraulisch
manliftje voor de chauffeur/operator aangebracht. Na de afleveringen
bij de vliegtuigen van de verschillende maatschappijen keert de auto
met een lege tank terug naar het vulstation, waar na de benodigde
desinfecterende werkzaamheden, een nieuwe voorraad water wordt
ingenomen. In totaliteit beschikt KLM Ground Services over tien van
dit soort voertuigen die in twee shifts 16 uur per dag aan het werk
zijn en in totaal meer dan 300 a 400 watervertankingen doen.
Het nu gepresenteerde concept zal het komende halfjaar uitgebreid
getest worden. Frits Mijer, verkoopadviseur van het leverende
truckdealerbedrijf is enthousiast over het eindresultaat. âAls dealer
van Iveco maken wij voor onze smalle C-Truck al langer gebruik van
Iveco componenten. Dat bleek ook hier de oplossing. Men wilde graag
een Euro5 motor (220 pk) met een Allison automaat, normaal te servicen
techniek en lage instap. Zaken die wij met Iveco, Terberg en Dijssel
hebben gerealiseerd. Wanneer je dit eindresultaat ziet staan lijkt het
allemaal redelijk eenvoudig, maar wij zijn met alle betrokken partijen
al in 2006 begonnen met het uitdenken van dit toch wel bijzondere
voertuig dat is gebaseerd op een standaard 12 tons chassis en met
standaard componenten. Wanneer dit voertuig bevalt liggen er zeker
mogelijkheden voor andere toepassingen zoals de toiletwagens, die op
een soortgelijke manier worden ingezet.â
BedrijfsautoRAI