BedrijfsautoRAI

Truckland Noord-Holland levert unieke Terberg/Dijssel waterwagen aan KLM

(12/4/2008)
Deze week leverde Truckland Noord-Holland uit Amsterdam een nieuwe IVECO waterwagen af aan KLM Ground Services op de Luchthaven Schiphol. Na een lange en grondige voorbereiding viel de keus op een Iveco ML120E22 FP met lucht geveerde voor en achteras, waarvan de cabine door Terberg laag voor de wielen werd geplaatst waardoor de cabine vloer hoogte 35 cm is geworden. Dijssel uit Soest ontwierp en bouwde de speciale watertank met al zijn voorzieningen. Chauffeurs van waterwagens stappen gemiddeld veertig keer per dag in en uit hun cabine. âDit leidde tot nogal wat gewrichtsklachtenâ, legt Franz Vermaat Shiftleader Aquaservices van KLM Ground Service uit. âOm die reden zijn wij op zoek gegaan naar een nieuw voertuig waarbij dit probleem tot het verleden zou horen. Wij hebben een Programma van Eisen geschreven, met daarin de wensen en gedachten die wij bij die nieuwe auto hadden. Op basis daarvan zijn Truckland Noord-Holland, Terberg en Dijssel met het voorstel van deze truck gekomen. Door de Iveco cabine voor de voorwielen te hangen ontstond er een instaphoogte van de gewenste 35 centimeter. Verder bouwde Dijssel een tank die tegen bevriezen beschermd is en waar de chauffeur onbelemmerd overheen kan kijken als hij achteruitrijdend bij het vliegtuig moet positioneren.âWant ook op die punten hadden wij wensenâ, vervolgt Vermaat.

De grootste tank heeft een inhoud van 2.700 liter en is bestemd voor leveren van vers drinkwater, waarmee aan boord koffie en thee worden bereid. Daarnaast is er de zogenoemde draintank van 800 liter voor het retourwater uit de vliegtuigen. Want elke vlucht wordt weer voorzien van vers drinkwater. Omdat dit voertuig zowel grote als kleine vliegtuigen bevoorraadt is de hoogte van enorm belang. Klein vliegtuigen kunnen vanaf de grond gevuld worden maar bij de grote bevindt de vulopening zich vaak hoog in de romp van het vliegtuig. Om het aansluiten en loskoppelen van de waterslang arbovriendelijk te doen is aan de achterzijde van de lage opbouw een hydraulisch manliftje voor de chauffeur/operator aangebracht. Na de afleveringen bij de vliegtuigen van de verschillende maatschappijen keert de auto met een lege tank terug naar het vulstation, waar na de benodigde desinfecterende werkzaamheden, een nieuwe voorraad water wordt ingenomen. In totaliteit beschikt KLM Ground Services over tien van dit soort voertuigen die in twee shifts 16 uur per dag aan het werk zijn en in totaal meer dan 300 a 400 watervertankingen doen.

Het nu gepresenteerde concept zal het komende halfjaar uitgebreid getest worden. Frits Mijer, verkoopadviseur van het leverende truckdealerbedrijf is enthousiast over het eindresultaat. âAls dealer van Iveco maken wij voor onze smalle C-Truck al langer gebruik van Iveco componenten. Dat bleek ook hier de oplossing. Men wilde graag een Euro5 motor (220 pk) met een Allison automaat, normaal te servicen techniek en lage instap. Zaken die wij met Iveco, Terberg en Dijssel hebben gerealiseerd. Wanneer je dit eindresultaat ziet staan lijkt het allemaal redelijk eenvoudig, maar wij zijn met alle betrokken partijen al in 2006 begonnen met het uitdenken van dit toch wel bijzondere voertuig dat is gebaseerd op een standaard 12 tons chassis en met standaard componenten. Wanneer dit voertuig bevalt liggen er zeker mogelijkheden voor andere toepassingen zoals de toiletwagens, die op een soortgelijke manier worden ingezet.â