EMBARGO 4/12/08, 05.00 uur - Tanend optimisme over arbeidsmarkt

03/12/2008 16:34

Creative Venue BV

EMBARGO TOT 4 december, 05.00 uur

Intermediair Imago Onderzoek 2008: Philips favoriete werkgever hoogopgeleiden

Tanend optimisme over arbeidsmarkt

Haarlem, 4 december 2008 - De jaren van het grote optimisme over de arbeidsmarkt zijn voorbij. Vanaf 2005 werd door jong hoogopgeleiden steeds positiever over de arbeidsmarkt geoordeeld tot in 2007 79% (zeer) gunstig over de arbeidsmarkt oordeelde. Dit jaar is aan die stijging een einde gekomen: 73% ziet de arbeidsmarkt als (zeer) gunstig. Vooral vrouwen zijn minder positief: 68 % beoordeelt de huidige arbeidsmarkt als (zeer) gunstig. Dat blijkt uit het Intermediair Imago Onderzoek 2008 (IIO), het toonaangevende onderzoek op het terrein van de actuele ontwikkelingen op de arbeidsmarkt voor hoogopgeleiden.

Intermediair meet jaarlijks het arbeidsmarktimago van bedrijven en overheidsinstellingen en brengt tevens de favoriete werkgevers van jonge hoogopgeleiden in kaart, gesplitst naar doelgroepen zoals starters, allochtonen en promovendi. Bovendien schetst het onderzoek een representatief beeld van de ambities, wensen en verwachtingen van deze groepen ten aanzien van de arbeidsmarkt. De open vraag naar de drie meest favoriete werkgevers onder hoogopgeleiden leverde de volgende top-5 op.

2008 naam 2007


1 Philips 2


2 Shell 3


3 Rabobank 1


4 Unilever 5


5 ING 4

Philips is weer de favoriete werkgever onder jonge hoogopgeleiden. Het elektronicaconcern verdreef de Rabobank van de eerste plek. De financiële instellingen verliezen aan populariteit; gezien het zakken van de ING (vorig jaar 4de) en het uit de top-10 verdwijnen van ABN AMRO en Fortis. Wel is de Rabobank nog steeds de nummer 1 van vrouwelijke hoogopgeleiden, hbo-ers en starters. Shell is de topfavoriet van allochtonen en leidinggevenden. Ahold lijkt het boekhoudschandaal te boven en is in opmars. De Politie en TNO zijn, naast Ahold, nieuwkomers in de top-10.

Intermediair heeft in 10 categorieën awards uitgereikt.

Awards in subcategorieën Winnaar

Branche Non Profit Politie

Branche Gemeente Gemeente Amsterdam

Ministeries Ministerie van Buitenlandse Zaken

Branche Accountancy PriceWaterhouseCoopers

Branche ICT KPN

Branche Ingenieurs- en technisch adviesbureaus Arcadis

Branche Consultancy Twynstra Gudde

Branche Financiële instellingen Rabobank

Doelgroep High potentials Shell

Doelgroep Multicultureel Talent Shell

Tevreden met werkgever

De voortdurende honkvastheid van de hoogopgeleiden is in lijn met het oordeel over hun werkgevers: maar liefst 77% zegt tevreden of zeer tevreden te zijn over zijn werkgever. Slechts 6% is (zeer) ontevreden. Van de jongeren tot 26 jaar is zelfs 82% (zeer) tevreden. Niet-Westerse allochtonen zijn relatief minder enthousiast over hun werkgever: 70% is (zeer) tevreden.

Consultancy minder populair

Directie/management is de meest gewilde functiegroep: slechts 3% is er in werkzaam, maar 21% zou er graag in willen werken. Ook marketing/communicatie (19%, vooral onder hbo-ers (21%)) en advies/consultancy (17%, vooral onder wo-ers (24%)) zijn gewild.

Opvallend is dat voor het eerst sinds jaren consultancy niet meer de meest gewilde functiegroep is. Automatisering/ICT is onder vrouwen (5%) en hoogopgeleiden onder de

26 (9%) weinig geliefd, maar wint met het klimmen van de jaren aan populariteit.

Interessante functies belangrijkst voor imago

Net als vorig jaren blijken interessante functies en goede primaire arbeidsvoorwaarden

de belangrijkste pijlers onder het werkgeversimago. Het minst belangrijk wordt een goede

loopbaanbegeleiding geacht. Vrouwen hechten relatief meer waarde aan een aansprekende

bedrijfscultuur. De ranking van allochtonen wijkt enigszins af van die van autochtonen;

allochtonen vinden doorgroeimogelijkheden en een goede loopbaanbegeleiding bijvoorbeeld

belangrijker voor het werkgeversimago.

Meer voltijds werken

Van de hoogopgeleiden werkt 61% voltijds, d.w.z. 37 of meer contracturen per week.

Onder mannen (73%) ligt dat percentage flink hoger dan onder vrouwen (49%). De kloof

lijkt zelfs groter te worden, vorig jaar zei 70% van de mannen en 48% van de vrouwen

voltijds te werken. Het aantal contracturen vermindert met het stijgen van de leeftijd.

Nog maar 51% van de 36-plussers werkt in 2008 37 uur of meer.

Gemiddeld werkt de hoogopgeleide 37 contracturen per week. Dat gemiddelde komt precies

overeen met het aantal uren dat de hoogopgeleide per week wil werken. Slechts 29% van de

vrouwen en 36% van de 36-plussers heeft de ambitie voltijds te werken.

Steeds later met pensioen

Hoogopgeleiden verwachten steeds later met pensioen te kunnen gaan. Gemiddeld wensen

de hoogopgeleiden op hun 60ste te stoppen, maar verwachten tot hun 66ste door te

moeten werken. In 2005 was dat nog 59 respectievelijk 64 jaar. Maar liefst 43% van de

respondenten verwacht na 65 jaar te moeten doorwerken (vorig jaar was dat nog 35%),

terwijl slechts 9% dat ook echt wil.

Onderzoeksverantwoording

Het Intermediair Imago Onderzoek (IIO) houdt de vinger aan de pols van de actuele arbeidsmarktontwikkelingen, meet het arbeidsmarktimago van bedrijven en instellingen en onthult de favoriete werkgevers van jonge hoogopgeleiden. Bovendien schetst het onderzoek een representatief beeld van hun ambities, wensen en verwachtingen ten aanzien van de arbeidsmarkt. Het IIO 2008 is uitgevoerd door het onderzoeksbureau Synovate, in opdracht van VNU Media. In totaal namen 6414 hoogopgeleiden deel aan het onderzoek.





http://www.intermediair.nl