Ingezonden persbericht


Persbericht

Jongeren lanceren internationale 'GreenFinger' campagne tijdens VN klimaattop in Polen

Poznan, Polen: Honderden jongeren hebben vandaag tijdens de 14e klimaattop van het UNFCCC een unieke, wereldwijde campagne gelanceerd. GreenFinger is een virale campagne die niet gelieerd is aan een specifieke organisatie maar ontstaan is vanuit een groep geïnspireerde jongeren. De campagne heeft als doel om tijdens de volgende VN klimaattop in Kopenhagen in 2009 een onmiskenbaar publiek signaal af te geven aan de wereldleiders welke zij niet kunnen negeren.

"Wij willen een sterk maatschappelijk signaal afgeven aan de wereldleiders die elkaar nu in Polen en volgend jaar in Kopenhagen ontmoeten om tot een daadkrachtig vervolg op het verdrag van Kyoto te komen" aldus Evanne Nowak, één van de Nederlandse jongeren achter het initiatief.

De uitkomsten van de finale top volgend jaar in Kopenhagen zijn volgens de laatste wetenschappelijke inzichten belangrijker dan ooit. Het komende decennium is doorslaggevend om de stijging van de gemiddelde temperatuur op aarde beneden de twee graden Celsius te houden. Boven deze kritische drempelwaarde zal de aarde de opwarming zelf verder versterken en zijn er onomkeerbare effecten te verwachten. Vooralsnog lopen de huidige emissies van broeikasgassen voor op het meest sombere scenario dat de VN schetste in haar laatste klimaatrapport. De noodzakelijke emissiereducties en aanvullende beleidsmaatregelen vragen dus om een sterke, wereldwijde coalitie en een ongekend robuust en ambitieus uitvoeringsplan. Daar is politieke moed, visie en leiderschap voor nodig.

Door middel van de GreenFinger campagne kunnen wereldburgers tonen wat zij persoonlijk willen beschermen tegen klimaatverandering. Dit doen mensen door hun wijsvinger groen te maken en de boodschap in hun handpalm op te schrijven. Deze foto kunnen zij zelf op de centrale website www.mygreenfinger.org invoeren. Alle foto's zullen volgend jaar bij de top in Kopenhagen prominent zichtbaar gemaakt worden. De campagne is laagdrempelig en maakt een complex en globaal thema eenvoudig en persoonlijk. Iedereen kan er aan deelnemen.

GreenFinger maakt duidelijk dat klimaatverandering ons allemaal raakt, inclusief de zaken waarom wij persoonlijk geven. Het verbindt individuen en hun zorgen aan het complexe vraagstuk van klimaatverandering. GreenFinger creëert een platform voor de vele perspectieven die er zijn op de effecten van klimaatverandering. Het laat de persoonlijke zorg zien en het geeft een menselijke schaal aan een globaal thema. GreenFinger verzameld al deze unieke boodschappen in één duidelijk signaal: 'Wij geven om klimaatverandering, de klimaattop kan en mag niet mislukken!'

Meer informatie over het GreenFinger project kunt u vinden op www.mygreenfinger.org/site/about-greenfinger. Indien u verder informatie wenst kunt u contact opnemen met Michel Schuurman via +316 5424 8818 (aanwezig in Polen) of Marc Cornelissen +316 5513 8592 (aanwezig in Nederland).

Einde persbericht