Syntens

Innovatie als tegenwicht voor minder gunstige vooruitzichten!

Na het conjuncturele dal van 2002-2003 hebben veel bedrijven in de industrie weer een continuering van de omzetgroei laten zien. Een terugval van de economie als gevolg van de huidige financiële crisis, lijkt nu onafwendbaar. Let wel: het investeringsklimaat voor innovaties is nu nog veelal gunstig.

Als we kijken naar het thema âVisie, strategie en marketingâ staat u als ondernemer het komende jaar voor twee belangrijke uitdagingen:


1. Als u niet op prijs wilt concurreren, zult u in de wereld van uw klant moeten stappen en stapsgewijs en planmatig uw koers moeten uitzetten.
Als u niet op prijs wilt concurreren, zult u dus ook een andere waardepropositie naar uw klant moeten uitdragen en realiseren. Daarvoor moet u als ondernemer keuzes maken en een duidelijke koers uitzetten. Waar bent u goed in, wat speelt er in de markt en wat gaat u doen? Heeft u die koers en ambitie helder, dan komt het er vervolgens nog op aan om deze om te zetten naar actie en uw medewerkers daarvoor te mobiliseren.


2. Niets is moeilijker dan het uitdragen van uw eigen unieke boodschap.
Heeft u tevreden klanten? Hartstikke goed. Maar als u als bedrijf wilt groeien, is het zaak om uw groep klanten uit te breiden of meer aanbod te doen aan uw bestaande klanten. Maar hoe maak je aan een potentiële klant duidelijk waarom hij bij u moet zijn? U kunt wel een mooi verhaal houden, maar het bewijs zit toch pas in de samenwerking. En hoe verleid je tot een eerste keer? Een struikelblok hierbij is vaak dat u niet precies weet wat uw kracht is ten opzichte van uw concurrenten. De uitdaging is om expliciet te maken wat impliciet is, dus: een sterk imago te bouwen, duidelijke propositie te bouwen en deze duidelijk en doeltreffend te communiceren. Kortom: benut uw commerciële sterkten!

Syntens wil u graag helpen bij deze uitdagingen. Dit kan door mee te doen met de Syntens Innovatiekringen. Persoonlijk advies gecombineerd met workshops en het delen van ervaringen met andere ondernemers.