Toyota Optimal Drive: meer vermogen, minder CO2-uitstoot
(12/3/2008)
Meer vermogen, minder CO2 -uitstoot en een lager verbruik: dat is
Toyota Optimal Drive in het kort. Het concept wordt toegepast in de
vernieuwde Toyota AYGO en Yaris en wordt standaard op alle nieuw te
introduceren modellen. Medio 2009 heeft Toyota op meer dan 95% van het
verkoopvolume een groen A, B of C-label.
Het nieuwe Toyota Optimal Drive-concept staat voor een reeks
technologieën die Toyotaâs leiderschap in duurzame mobiliteit
versterkt. Bovendien leidt het concept tot een reductie van
CO2 -uitstoot door de nieuwe Toyota Optimal Drive-reeks van benzine-
en dieselmotoren en transmissies alsook de introductie van meer
geavanceerde hybride technologie op een later tijdstip. De
benzinemotoren bestaan uit een reeks vernieuwde versies, zoals de 1,0
liter, de nieuwe 1,3 liter benzinemotor met Stop & Start-systeem en
nieuwe Valvematic motoren. Op dieselgebied is er de D-4D-F met
standaard roetfilter.
Toyota Optimal Drive staat voor:
* Een gunstiger brandstofverbruik, en daardoor lagere CO2 -uitstoot
* Geen compromissen op het gebied van rijplezier en meer vermogen
* Reductie van schadelijke uitstoot
* Standaard op alle nieuw te introduceren modellen
Toyota AYGO 2009: fris uiterlijk en Toyota Optimal Drive
Succes van de Toyota AYGO in Nederland
De AYGO is een zeer geliefde Toyota: de verkopen blijven stijgen en
inmiddels bezet de AYGO de vierde plaats in de verkoop Top 10 in
Nederland. Nog voor het einde van 2008 is de jaarafzet de 11.000
autoâs ruim gepasseerd. Ruim 10% van de totale AYGO-productie wordt
dus in Nederland verkocht.
Belangrijke kenmerken AYGO:
* Stoer design
* Stuurbekrachtiging en een radio/CD-speler met MP3-aansluiting zijn
standaard
* De 1,0 liter VVT-i benzinemotor is in kilogram de lichtste motor
op de markt, levert het meeste vermogen en koppel in zijn klasse
en is een van de zuinigste benzinemotoren in zijn segment: 4,5
l/100 km
Evolutionair design en meer verfijning
Het basisontwerp van de AYGO kent een sportieve uitstraling met een
duidelijk âfunâ-aspect, aangevuld met een goed comfort en een
hoogwaardige afwerking. De vernieuwde AYGO versterkt die eigenschappen
met een nieuw vormgegeven grille en voorbumper om een lager
zwaartepunt te benadrukken. Bovendien maakt het de auto breder en
dynamischer.
De voorbumper maakt de AYGO 10 mm langer, wat het gevoel van zekerheid
benadrukt. De mistlampen zijn nog beter in het ontwerp geïntegreerd.
Daarbij komt dat de grille een krachtiger voorkomen heeft.
Het nieuwe ontwerp van de achterlichtunits wordt gekenmerkt door
chromen ringen om de lampen, terwijl de donkere beglazing een eenheid
creëert met de koplampen. Voor de AYGO zijn verder nieuwe wieldoppen
en nieuwe 14â lichtmetalen velgen ontworpen. Op de 5-deurs AYGO is de
B-stijl zwart om de auto een fraaier silhouet te geven. De vernieuwde
AYGO is op de Dynamic Blue standaard in de gloednieuwe lakkleur Mystic
Blue, die de bestaande lakkleur Reflective Blue vervangt. Special voor
de Dynamic Blue uitvoering is Comet Blue beschikbaar.
Verbeteringen in het interieur
Vanbinnen is de AYGO nog stijlvoller dan voorheen dankzij nieuwe
stoelbekleding en betere materialen. De kachelbediening heeft een
andere vormgeving gekregen, wat de unit een fraaie en moderne
uitstraling geeft.
Toyota Optimal Drive: maximaal vermogen, minimale CO2 -uitstoot
De vernieuwde 1,0 liter VVT-i benzinemotor met Toyota Optimal
Drive-technologie levert maximaal vermogen bij een minimale
CO2 -uitstoot en een minimaal brandstofverbruik. Toyota Optimal Drive
staat bovendien voor nieuwe en verbeterde technieken en niet voor het
verminderen van motorinhoud of vermogen van bestaande technieken om
tot een lager verbruik te komen.
Veelgeprezen 1,0 liter VVT-i benzinemotor met gereduceerde uitstoot en
lager verbruik
Dankzij de driecilinder 1,0 liter VVT-i benzinemotor is het gemiddelde
brandstofverbruik van de AYGO zeer laag voor een benzinemotor in zijn
segment: 4,5 l/100 km. De Toyota ingenieurs werkten continu aan het
verbeteren van de prestaties van de 1,0 liter benzinemotor. Toen de
motor in 2005 voor het eerst van de band liep, stootte hij gemiddeld
109 g/km aan CO2 uit. Begin 2008 was dat al gedaald naar 108 g/km en
begin 2009 zal dat tot 106 g/km gereduceerd zijn. Een internationaal
panel van 65 autojournalisten gaf de motor in 2007 en 2008 de âEngine
of the Year Awardâ.
Geavanceerd vakmanschap
Door de aluminium constructie is het gewicht van de nieuwe 1,0 liter
benzinemotor slechts 67 kg, waardoor het één van de lichtste
verbrandingsmotoren is die vandaag de dag op de markt zijn.
Compact en wendbaar
Dankzij zijn draaicirkel van nog geen 9,5 meter is de vernieuwde AYGO
erg makkelijk te manoeuvreren door nauwe straatjes en te parkeren op
plekken waar weinig andere autoâs in passen. Alle Toyotaâs AYGO zijn
standaard voorzien van Electronic Power Steering (EPS). Deze
elektronische en snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is bovendien
3% zuiniger dan een conventioneel hydraulisch systeem.
Verbeteringen in Noise, Vibration & Harshness (NVH)
Geheel in lijn met Toyotaâs Kaizen-filosofie van continue verbetering,
hebben de AYGO ingenieurs gewerkt aan het terugdringen van NVH in de
auto. Dat is onder meer bereikt door het aanbrengen van
geluidsabsorberende bekleding op de A- en C-stijl.
Uitstekende veiligheid
De AYGO is voorzien van Toyotaâs eigen Minimal Intrusion Cabin System
(MICS), een veiligheidskooi die het risico van ernstig letsel bij
aanrijdingen effectief reduceert. Deze stevige kooiconstructie is
aangevuld met front-, zij- en curtain airbags. Frontairbags zijn
standaard op elke uitvoering, zijairbags vanaf de Comfort en curtain
airbags zijn optioneel verkrijgbaar als onderdeel van het
Veiligheidspakket.
Toyota AYGO Dynamic Blue
Bij de introductie van de Toyota AYGO voor 2009 is tevens de AYGO
Dynamic Blue leverbaar. Deze is uitgevoerd in de nieuwe lakkleur Comet
Blue en voorzien van airconditioning, 14â lichtmetalen velgen,
stootstrips in carrosseriekleur, gekleurde ringen om de
ventilatieroosters, snelheidsmeter en toerenteller, Bluetooth,
dorpelinstaplijsten, mistlampen vóór en een met leder beklede
pookknop (niet in combinatie met de Multi-mode Manual Transmission).
Toyota Yaris 2009: Toyota Optimal Drive, laag verbruik en
belangrijkste motoren onder 120 g/km CO2
Succes van de Yaris in Nederland houdt aan
Na de AYGO is de Yaris het bestverkochte model van Toyota (qua
kentekenregistraties) in Nederland. De verkoopcijfers van de Yaris
zijn constant; het model blijft veelgevraagd.
Het concept van de Yaris:
* Behouden van het originele Yaris-DNA
* Verfijnde uitvoering, waardoor het kwaliteitsgevoel toeneemt
De vernieuwde Yaris moest trouw blijven aan het Yaris-DNA: een
geavanceerde auto met veel interieurruimte en flexibiliteit en ten
slotte geavanceerde techniek, comfort, veiligheid en prestaties. Ten
tweede moest de mate van verfijning worden verhoogd. Dat vertaalt zich
in een hoger kwaliteitsgevoel, een lager geluids- en trillingsniveau
en geavanceerdere aandrijflijnen. Ten slotte wil Toyota de koper van
de vernieuwde Yaris het gevoel geven dat de auto verfijnder is dan het
huidige model. Zaken als rijdynamiek en kwaliteit zijn onder de loep
genomen, evenals heel specifieke details als het geluid dat de deur
maakt bij het dichtslaan.
Toyota Optimal Drive: meer vermogen, minder CO2 -uitstoot, lager
verbruik
Toyota Optimal Drive houdt kort gezegd in: meer vermogen bij minder
CO2 -uitstoot en een lager verbruik. Dat komt tot uiting in de nieuwe
1,3 liter Dual VVT-i benzinemotor, diens Stop & Start-systeem, de
verbeterde Multi-mode Manual Transmission (M-MT) en de efficiëntere
1,0 liter benzinemotor en 1,4 liter D-4D-F dieselmotor, voorzien van
roetfilter.
De 2009-uitvoeringen van de Yaris bieden de koper de keus uit een
reeks geavanceerde benzine- en dieselmotoren die elk gebruikmaken van
een serie technologische doorbraken.
De Yaris 1.8 TS heeft een 6-versnellingsbak, stoerdere bumpers en is
nu ook als White Pearl leverbaar.
Geavanceerde 1,3 liter Dual VVT-i benzinemotor met standaard âStop &
Startâ-systeem
Een grote vooruitgang voor de vernieuwde Yaris is de nieuwe 1,3 liter
Dual VVT-i benzinemotor met innovatieve Stop & Start-technologie. De
nieuwe motor is voorzien van Toyotaâs vooruitstrevende Dual VVT-i
(Variable Valve Timing-intelligent), levert 74 kW (101 pk) en heeft
een compressieverhouding van 11,5:1 â de hoogste ter wereld voor een
benzinemotor. De viercilinder lijnmotor levert bovendien dynamische
prestaties en een trekkracht van 132 Nm bij 4.000 tpm bij een verbruik
van slechts 5,1 l/100 km (EC-norm) op de uitvoeringen met
handgeschakelde transmissie en de Multi-mode Manual Transmission
(M-MT).
In totaal resulteert de toepassing van de Toyota Optimal
Drive-technologieën in een besparing van 22 g/km CO2 in het geval
van de 1,3 liter benzinemotor met Stop & Start-systeem. Alle aspecten
van de motor en de transmissie zijn verbeterd, evenals de aerodynamica
van de auto. Dat zorgt voor een aangenaam geluidsniveau in het
interieur en uitstekende milieuprestaties.
Stop & Start-technologie
Een nieuw ontwikkeld Stop & Start-systeem, dat het verbruik en de
emissies nog verder terugdringt, is standaard op de Yaris met de
nieuwe 1,3 liter benzinemotor en handgeschakelde transmissie. Als de
Yaris tot stilstand komt, schakelt het systeem de motor uit als de
versnellingspook in neutraal staat en het koppelingspedaal is
losgelaten, wat gunstig is voor het verbruik. De motor start weer op
het moment dat de bestuurder het koppelingspedaal indrukt.
Het onmiddellijk opnieuw starten is mogelijk dankzij een permanent
ingeschakelde overbrenging. De aandrijving van de startmotor gebeurt
niet door middel van een riem â dus is er geen limiet aan de
trekkracht in het systeem, ongeacht of het warm of koud weer is.
Dit systeem zorgt voor:
* Een lager brandstofverbruik
* Stil, soepel, comfortabel en direct opnieuw starten
* Een CO2 -uitstoot vanaf 115 g/km
* Een brandstofverbruik vanaf 4,9 l/100 km (EC-norm)
De banden met lage rolweerstand, die standaard zijn op alle
uitvoeringen met 1,3 liter benzinemotor (met uitzondering van de
Dynamic-uitvoering), dragen eveneens bij aan een lager verbruik en
lagere emissies. Alle maatregelen samen leiden tot een CO2 -reductie
van bijna 10% ten opzichte van de huidige Yaris (127 g/km tegen 115
g/km).
Verbeterde 1,4 liter D-4D-F dieselmotor
De 1.4 D-4D-F dieselmotor verbruikt niet alleen minder dan in de
huidige Yaris, maar is voortaan ook standaard voorzien van een
gesloten dieselpartikelfilter (roetfilter).
Nieuwe handgeschakelde 6 versnellingsbak en 6-traps Multi-mode Manual
Transmission (M-MT) met schakelpaddles
Toyota heeft voor de Yaris met 1,3-liter benzinemotor, 1,8-liter
benzinemotor en die met 1,4 liter D-4D-F dieselmotor een nieuwe
handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen ontwikkeld. De lange
overbrenging van de zesde versnelling resulteert in een lager
verbruik. De Yaris 1.3 Dual VVT-i (niet op Comfort-uitvoering) en de
Yaris 1.4 D-4D-F zijn optioneel verkrijgbaar met een vernieuwde
Multi-mode Manual Transmission (M-MT) met zes versnellingen. Deze
schakelt sneller op dan voorheen en is te bedienen met schakelpaddles
aan het stuur.
Exterieur
De motorkap en de bumper zijn nu beter met elkaar verbonden; bovendien
zijn er dynamisch ogende beschermstrips in verwerkt die een gevoel van
stevigheid oproepen. Ook heeft de grille nu een geribbeld gaaswerk dat
uit de centrale Toyota badge âvloeitâ. Deze verbeteringen dragen,
samen met een grotere voorspoiler en een opnieuw ontworpen onderzijde,
bij aan een goede aerodynamica van de auto. De koplampen zijn opnieuw
vormgegeven voor een gedurfder en meer hightech uitstraling.
Aan de achterzijde vallen de nieuwe bumper en achterlichtunits met
ledverlichting op. De omgekeerde L-vorm van de units is een
voortzetting van de lijnen van de bumper en benadrukt de breedte van
de auto. Het onderste deel van de bumper lijkt op een geïntegreerde
spoiler, wat de sportiviteit van de Yaris onderstreept. Het totale
kleurenaanbod (12 kleuren) is fris en aantrekkelijk en aangevuld met
de volgende lakkleuren:
Beige Gold (niet op TS)
Yellow (niet op TS)
Grayish Blue (niet op TS)
Pearl White (alleen op TS)
Interieur
Binnen in de Yaris valt de nieuwe bekleding op die de Yaris een
verfrissende en bijdetijdse uitstraling geeft. De middenconsole is nu
uitgevoerd in stijlvol zwart. De draaiknop van de kachelbediening
heeft een diamantachtig oppervlak gekregen voor een betere grip. Delen
van de middenconsole, de versnellingspook en het stuurwiel zijn
afgewerkt met een warme of titaniumzilveren coating. Vanaf de
Aspiration heeft de Yaris standaard verchroomde ringen rond de
ventilatieroosters, de deurgrepen en op de knop van de handrem.
Nieuwe uitvoering: Toyota Yaris Dynamic
Speciaal voor de sportieve Yaris-rijder ligt de focus van de Dynamic
op prestaties. De Dynamic-uitvoering omvat nieuw ontworpen 15â
lichtmetalen sportvelgen, mistlampen vóór, privacy glass en donkere
koplampbehuizing. De Dynamic heeft een speciale stoelbekleding en een
analoge snelheidsmeter met amberkleurige verlichting. Zowel het
sportstuur als de versnellingspook is met geperforeerd materiaal
bekleed. Ook is er standaard een dakspoiler gemonteerd.
AutoRai