Senternovem
03-12-2008 | Euromobility for mobility
Werkgevers kunnen miljoenen besparen als ze slimmer omgaan met de
mobiliteit van hun werknemers. Montefeltro en Concept Development
Holland hebben daarom het rekenmodel 'Euromobility' ontwikkeld. Dit
model stelt mogelijke maatregelen op het gebied van vervoer, parkeren
en werkplekken aan de orde en berekent vervolgens de besparingen voor
de organisatie.
Woon-werkverkeer is de grootste veroorzaker van files in ons land.
Organisaties kunnen dit tegengaan door de mobiliteit van hun
werknemers aan te pakken. In de praktijk blijkt dit voor organisaties
vaak lastig. Er is geen duidelijke probleemeigenaar. De
verantwoordelijkheid voor dit onderwerp ligt ergens verspreid over de
afdelingen HRM, administratie, financiën en facilitair beheer. Tevens
vinden werkgevers het vaak lastig een niet-kostenverhogende oplossing
te vinden. Het rekenmodel 'Euromobility' kan hier uitkomst aan
bieden.
Hoe werkt het?
In het model worden gegevens over mobiliteit van de organisatie
ingevoerd. Daarbij kan de organisatie ervoor kiezen bepaalde
uitgangspunten en randvoorwaarden in te stellen. In het model komen de
mogelijke maatregelen op het gebied van mobiliteit, parkeren en
werkplekken aan de orde. Het model berekent vervolgens besparingen
voor de organisatie, het inkomenseffect voor de medewerkers en de
verbetering van de bereikbaarheid.
Het rekenmodel wordt al bij een aantal grote bedrijven toegepast.
Miljoenen
Hieruit blijkt dat organisaties miljoenen kunnen besparen als ze
slimmer omgaan met de mobiliteit van hun werknemers. Volgens Daan van
Egeraat (Montefeltro), één van de oprichters van Euromobility, hebben
organisaties met de meeste mobiele werknemers (werknemers die veel
onderweg zijn), vaak de minste flexplekken. Ook organisaties met veel
parttimers hebben voornamelijk vaste werkplekken, die dus het grootste
deel van de week leeg zijn. En bij organisaties met de duurst
ingerichte werkplekken, staan juist die dure werkplekken het meeste
leeg. De truc is dan ook om werknemers geen faciliteiten te bieden,
maar een budget waarmee zij zelf een pakket aan mobiliteit kunnen
kiezen. Zo kan iemand die vlakbij kantoor woont in plaats van een
leaseauto, een mooie, vaste werkplek kiezen en op de fiets naar het
werk gaan. Werknemers die wel een leaseauto nodig hebben, kunnen
daarvoor kiezen en dan een flexplek krijgen. De werkgever dient
daarbij financiële transparantie en keuzevrijheid te bieden, in
combinatie met incentives voor gewenst gedrag c.q. wenselijke keuzes.
Uiteindelijk zal dit leiden tot tevreden werknemers en grote
kostenbesparingen voor werkgevers. Een win-win situatie dus.
Kijk voor meer informatie op www.euromobility.nl
Contact
Informatiepunt SenterNovem (030) 239 35 33