abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
---
Datum Bijlage(n)
3 december 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMo-2008/4944 -
Onderwerp
Actualisatie Aanvalsplan OV-chipkaart
Geachte voorzitter,
In vervolg op mijn brief van 17 november 2008 (kenmerk VENW/DGMo-2008/4435)
bied ik u hierbij het geactualiseerde Aanvalsplan OV-chipkaart aan. Ik heb dit eerder aan
uw Kamer toegezegd. Het geactualiseerde Aanvalsplan is een voortgangsrapportage
rondom de afspraken die in het Aanvalsplan van februari 2008 zijn gemaakt. Ook gaat het
geactualiseerde Aanvalsplan in op de vervolgstappen die nog moeten worden gezet
richting een landelijk ingevoerde OV-chipkaart die goed, veilig en betrouwbaar is.
Algehele voortgang
In de afgelopen periode hebben de verschillende vervoerders, overheden en andere
betrokkenen hard gewerkt aan het dichterbij brengen van het uiteindelijke
gemeenschappelijke doel om de reiziger gemak te brengen door met één kaart te kunnen
reizen met tram, trein, bus en metro. De bij de OV-chipkaartproject betrokken partijen
hebben belangrijke voortgang geboekt op de verschillende deelonderwerpen zoals
beveiliging, tarieven, privacy en reisgemak. De regie op deze voortgang is onder mijn
leiding gevoerd door de Regiegroep OV-chipkaart.
Het geactualiseerde aanvalsplan laat zien dat er belangrijke stappen zijn gezet, maar ook
dat andere enkele onderwerpen nog verder uitgewerkt moeten worden. Zo heeft
Districhip veel kennis verzameld over inkoop, beheer en onderhoud. Omdat het efficiënter
is de organisatie van het derdennetwerk meer toe te spitsen op de specifieke eisen van het
landelijke gebied en het stedelijk gebied, wordt Districhip opgeheven. De eis van een voor
de reiziger herkenbaar uniform derdennetwerk blijft vanzelfsprekend gehandhaafd.
Decentrale overheden en vervoerders hebben afgesproken een voor reizigers herkenbaar
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGMo-2008/4944
uniform derdennetwerk op te leveren bij de verdere introductie van het OV-
chipkaartsysteem.
Hieronder ga ik nader in op enkele voor het OV-chipkaartproject belangrijke thema's.
Beveiliging
Tot nu toe is geen fraude geconstateerd met OV-chipkaarten. De alertheid bij TLS en de
vervoerders blijft onverminderd hoog om adequaat op eventualiteiten te kunnen reageren.
Verschillende aanvullende onderzoeken met betrekking tot beveiligingsrisico's hebben
geleid tot aanbevelingen die door de vervoerders en TLS zijn overgenomen. De uitrol van
de OV-chipkaart wordt gecontinueerd op basis van de huidige chip (Mifare Classic). Er
wordt gewerkt aan een eventualiteitenplan (contingency-plan) om te migreren naar een
andere chip indien dit noodzakelijk blijkt te zijn. Oplevering van dit plan is verwacht in de
zomer van 2009.
NVB Stadsregio Rotterdam
Met het uitzetten van het NVB in de Rotterdamse metro is een belangrijke mijlpaal bereikt
in de richting van de landelijke introductie van de OV-chipkaart. In mijn brief van
31 oktober 2008 (Kamerstukken II, 23 645, nr. 261) heb ik uw Kamer hierover
geïnformeerd. Vanaf 29 januari 2009 zal in de Rotterdamse metro uitsluitend met de OV-
chipkaart gereisd kunnen worden. Hiermee gaat de laatste fase van de pilot in Rotterdam
beginnen. Met het testen van het systeem doet het OV-chipkaartproject belangrijke
ervaringen op die noodzakelijk zijn bij het verder voorbereiden van de landelijke
implementatie van de OV-chipkaart.
Overleg met consumentenorganisaties
In september hebben enkele landelijke consumentenorganisaties het overleg over de OV-
chipkaart gestaakt. Bij brief van 22 september 2008 (Kamerstukken II, 23 645, nr. 240)
heb ik uw Kamer hierover geïnformeerd. Inmiddels hebben vervolggesprekken
plaatsgevonden en wordt er gezamenlijk gewerkt aan het opstellen van een eindbeeld van
de OV-chipkaart waarin de zorgpunten van de consumentenorganisaties worden
afgewogen.
Aan de consumentenorganisaties is toegezegd dat het uitzetten van het NVB in de
Rotterdamse metro het opstellen van het gezamenlijke eindbeeld niet hindert. Het
eindbeeld beschrijft immers de werking van het OV-chipkaartsysteem op het moment dat
het landelijk bij alle vervoersmodaliteiten is ingevoerd. De regiegroep heeft de afspraak
gemaakt dat eventuele aanpassingen in het OV-chipkaartsysteem worden doorgevoerd,
ook nadat in een regio het NVB voor één of meerdere modaliteiten is afgeschaft. Deze
afspraak is ook opgenomen in het geactualiseerde Aanvalsplan.
Met de consumentenorganisaties is tevens afgesproken dat de communicatie en de
structuur van overleg zullen worden verhelderd. Hiertoe wordt een duidelijk onderscheid
gemaakt tussen onderwerpen die regionaal tot besluitvorming komen (bijvoorbeeld
regionale tarievenkader) en onderwerpen die op landelijk niveau een oplossing verdienen
(bijvoorbeeld overstap tussen treinvervoerders). Hiermee kan de voortgang van
---
VENW/DGMo-2008/4944
verbeterpunten goed worden gecommuniceerd en anderzijds kunnen de signalen uit het
veld adequaat worden opgepakt en doorgeleid naar de verantwoordelijke partijen.
Daarnaast houden de Regionale Overlegorganen Consumentenbelangen Openbaar
Vervoer (ROCOV's) een belangrijke adviserende verantwoordelijkheid als het gaat om de
introductie van de OV-chipkaart in de diverse regio's. Ook op regionaal niveau zal
derhalve intensief contact met de consumentenorganisaties gevoerd blijven worden.
Commissie Kist
In het rapport "perspectief op meerkosten" van de Commissie Kist zijn de meerkosten van
de stads- en streekvervoerders in kaart gebracht. Dit rapport is uw Kamer aangeboden op
7 oktober 2008 (Kamerstukken II, 23 645, nr. 253). De Commissie maakt een onderscheid
tussen reeds gemaakte kosten en te verwachten kosten. De reeds gemaakte meerkosten
liggen volgens het rapport primair in het domein van TLS en de bij de oprichting daarvan
betrokken vervoerders. Een andere belangrijke conclusie van het rapport is dat vertraging
de grootste (potentiële) kostenveroorzaker is en dat een groot deel van de potentiële
toekomstige meerkosten kunnen worden vermeden door de organisatiestructuur van de
implementatie te verbeteren.
De regiegroep heeft de aanbevelingen van de Commissie over de wijze waarop met
meerkosten wordt omgegaan overgenomen. In het geactualiseerde Aanvalsplan zijn
hiertoe de volgende afspraken opgenomen:
- Over reeds gemaakte meerkosten maken opdrachtgevers en opdrachtnemers die het
aangaan afspraken hoe met de meerkosten wordt omgegaan.
- Door decentrale overheden wordt een Stuurgroep Decentrale Invoering OV-chipkaart
ingericht. Deze Stuurgroep richt zich onder meer op de (toekomstige) vermijdbare
meerkosten, waarbij ook de vervoerders worden betrokken.
- Door de decentrale overheden wordt in het verdere implementatietraject inzichtelijk
gemaakt hoe zij de voor de OV-chipkaart verkregen rijksmiddelen besteden.
Uitvoeringsorganisatie
Naar aanleiding van het rapport van de Commissie Kist heeft de regiegroep afspraken
gemaakt ter verbetering van besluitvormingsprocessen en communicatie. Deze afspraken
zijn opgenomen in het geactualiseerde Aanvalsplan. Er is een implementatiegroep van
start gegaan waarin decentrale overheden en vervoerders inclusief de NS zitting hebben.
In deze groep vindt afstemming plaats ten behoeve van adequate besluitvorming voor de
invoering van de OV-chipkaart binnen die regio's die daartoe nu als eerste zullen
overgaan.
Tevens is door de decentrale overheden uitsluitend voor de OV-chipkaart een Stuurgroep
Decentrale Overheden ingesteld. De Stuurgroep staat onder leiding van de heer L.
Verbeek, die tevens voorzitter is van de implementatiegroep en bestaat verder uit een IPO
en SkVV-bestuurder. De voorzitter zal zoveel mogelijk de vervoerders in een adviserende
rol voor de vergaderingen uitnodigen. Vervoerders wordt hiertoe gevraagd een
vertegenwoordiger aan te wijzen uit stads-, streekvervoerders en de NS. De Stuurgroep
besluit over die onderwerpen die voor de eerste implementatiegebieden noodzakelijk zijn
---
VENW/DGMo-2008/4944
voor de invoering van de OV-chipkaart en die tevens een landelijke implicatie hebben.
Met deze organisatiestructuur zal de verdere landelijke uitrol van het OV-
chipkaartsysteem ter hand genomen worden.
Conclusie
Het geactualiseerde Aanvalsplan laat zien dat er belangrijke stappen zijn gezet in de
richting van het eindbeeld van de OV-chipkaart: een goede, veilige en betrouwbare OV-
chipkaart die het reisgemak van de reiziger vergroot. Er moet nog veel gebeuren, maar ik
ben tevreden over de bereikte resultaten. Ik ben van mening dat er met het voorliggende
geactualiseerde Aanvalsplan vaart kan worden gezet achter een verantwoorde invoering
van de OV-chipkaart.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat