SGP
02 - 12 - 08 | Integratie begint met communicatie Integratie begint
met communicatie
De SGP vindt dat goede integratie begint met goede communicatie.
Daarom is (aanleren van) van het Nederlands essentieel. Dat zei
SGP-kamerlid Van der Staaij tijdens het debat met minister Van der
Laan, de opvolger van mevrouw Vogelaar op 'Wonen, wijken en
Integratie'.
Bij goede communicatie behoort ook het bespreekbaar maken van
integratie-belemmerende zaken als eerwraak en de cultureel-religieuze
achtergronden daarvan. Het kabinet mag daar geen blinde vlek voor
hebben.
Van der Staaij hekelde het feit dat de Belastingdienst giften aan de
As-Soennahmoskee in Den Haag laat vallen onder de aftrekregeling. De
AIVD rangschikt deze 'salafistische moskee' nota bene als een
potientieel gevaar, terwijl het ministerie van Financien giften
aftrekbaar maakt voor de belastingen. Onbegrijpelijk!
________________________________________
Begroting WWI
2009
2 december 2008
Van der Staaij
Integratie
Voor de SGP-fractie is het een Bijbelse opdracht om âvreemdelingenâ in
ons midden de helpende hand te bieden. Vreemdelingenhaat, in welk
jasje dan ook, is de verkeerde weg. De bestaande integratieproblemen
onderstrepen de noodzaak van een terughoudend toelatingsbeleid. Maar
wie hier blijvend is toegelaten, deelt in alle rechten en plichten die
hieraan verbonden zijn. Dit neemt niet weg dat integratie grote
problemen met zich meebrengt die erkent en aangepakt moeten worden.
Het integratiedeel van de begroting is met name gericht op de
inburgeringstrajecten. Daar gaat inderdaad nog heel veel mis. Maar er
is meer. Arbeidsparticipatie, ondernemerschap, aanpak van uitval in
het onderwijs, aanpak van criminaliteit. Wat is de meerwaarde van de
minister van Integratie ten aanzien van deze aspecten?
Het Jaarrapport Integratie 2008 (CBS) liet zien dat bepaalde
allochtone groeperingen, zoals Marokkanen en Antillianen nog steeds
oververtegenwoordigd zijn in de criminaliteit. Dat doet afbreuk aan
alle goede bedoelingen van het integratiebeleid. Hier is een gerichte
aanpak, een daadwerkelijke trendbreuk nodig, met concrete
streefcijfers. Te weinig slaagt de Nederlandse overheid erin om ook
jonge allochtonen in achterstandswijken duidelijk te maken dat misdaad
niet loont. Erger nog, soms blijkt het contact met de politie zelfs
statusverhogend te werken! Mijn oproep aan de nieuwe minister is om
alles op alles te zetten om deze gevaarlijke trend te keren. Wil hij
deze handschoen oppakken?
Integratie gaat niet alleen over het wegwerken van achterstanden, maar
ook over de binding en betrokkenheid op de Nederlandse samenleving, de
verhoudingen tussen bevolkingsgroepen. Wij geloven niet in het effect
van allerlei hoogverheven dialogen. Een goede communicatie begint heel
praktisch allereerst met een goede kennis van de Nederlandse taal.
Verder is het ontbreken van normaal menselijk contact een gevaarlijke
voedingsbodem voor wederzijdse onvruchtbare vijandbeelden. Het is
daarom goed als wordt bevorderd dat autochtonen en allochtonen elkaar
ontmoeten. We zien op dit vlak echter een waaier aan projecten,
waarvan de meerwaarde niet altijd duidelijk is. In hoeverre wordt
kritisch getoetst of niet het zoveelste buurtfeestje voor een klein
multicultureel kringetje wordt gefinancierd, in plaats van dat
daadwerkelijk nieuwe doelgroepen worden betrokken bij activiteiten?
Het is een goede zaak als in de ontmoeting ook moeilijke themaâs aan
de orde komen, zoals de relatie tussen de islam en het gebruik van
geweld. Vindt de minister dat ook? Stimuleert hij dat ook?
Het voorkomen van eergerelateerd geweld staat hoog op de
integratieagenda. De minister werkt in dit kader samen met
migrantenorganisaties aan de uitvoering van verschillende, op
preventie gerichte projecten. Dat is zeer terecht. In hoeverre is er
ook oog voor het doorbreken van een cultuur-religieuze voedingsbodem
waarin eerwraak gedijt? Begint het bespreekbaar maken en voorkomen van
eerwraak al in de moskee? Gaat de minister hier ook op inzetten?
Grote aandacht blijft ook geboden voor het tegengaan van
radicalisering. In hoeverre wordt het signaleren en tegengaan van
radicalisering op het lokale vlak nu daadwerkelijk opgepakt? Aandacht
voor radicalisering op het lokale vlak betekent niet dat politie en
justitie de handen in de zakken moeten steken, zoals burgemeester
Cohen onlangs heeft gesuggereerd. Samen sterk. Deze aanpak van
radicalisering moet ook niet met de andere hand afgebroken worden. In
dit licht vindt mijn fractie het verbazingwekkend dat de radicale
As-Soennah moskee in Den Haag door de Belastingdienst is aangemerkt
als Algemeen Nut Beogende Instelling. In haar rapport âRadicale dawa
in veranderingâ (okt. 2007) plaatst de AIVD deze moskee nota bene in
het rijtje met salafistische centra. Hier is geen sprake van nut, maar
van dreiging. Is de minister bereid zich in te zetten voor het
terugdraaien van deze onterechte en ongewenste bevoordeling?
Regelmatig komen er signalen dat moslims die zich bekeerd hebben tot
het christendom veelvuldig te maken hebben met geweld en intimidatie
uit moslimkringen. Heeft de minister aandacht voor deze problematiek?
Worden incidenten die onder deze vorm van discriminatie vallen
afzonderlijk geregistreerd?
Wijkenaanpak
De minister heeft aangegeven dat hij niet teveel wil focussen op de 40
probleemwijken, maar ook aandacht wil hebben voor de wijken
daarbuiten. De SGP-fractie juicht dit toe. Er zijn genoeg wijken die
dreigen af te glijden naar het probleemwijkniveau. Welke maatregelen
gaat de minister inzetten om dit te voorkomen, ook na 2011?
Kleine kernen op het platteland verdienen ook aandacht. De vergrijzing
is hier duidelijk te merken, terwijl het voorzieningenniveau
terugloopt. Met name voor niet-mobiele ouderen is de aanwezigheid van
supermarkt, geldautomaat en postkantoor een must. Een positieve
ontwikkeling is de komst van multifunctionele centra.
Woningcorporaties kunnen een belangrijke rol spelen in de opzet van
deze centra. Is de minister bereid de woningcorporaties hierop aan te
spreken?
Aanbesteding Rijksgebouwendienst
Bij de vorige begrotingsbehandeling heeft mijn fractie per motie
gevraagd om uitvoering van de aanbevelingen van de Algemene Rekenkamer
ten aanzien van de aanbestedingsstrategie van de Rijksgebouwendienst.
Mijn fractie is tevreden met de reactie en inzet van de minister. Eén
van de uitgezette maatregelen is een pilot waarbij alle
inschrijvingsbegrotingen worden bekeken en gecontroleerd. Wanneer
kunnen de resultaten bekend zijn? Is de minister bereid de resultaten
naar de Kamer te sturen, inclusief reactie?
Woningmarkt en kredietcrisis
Het is onmiskenbaar dat de kredietcrisis zân weerslag heeft op de
woningmarkt. Kopers en banken houden de hand op de knip. De vraag naar
woningen is ingezakt. Er zijn diverse gezaghebbende signalen dat de
woningproductie meer onder druk staat dan minister en kabinet doen
voorkomen. De ingezakte vraag naar nieuwe woningen is echter
tijdelijk. Over twee jaar zal die weer onverminderd groot zijn. Het is
daarom van groot belang dat de woningproductie niet teveel inzakt. Het
kabinet heeft aangegeven dat ze gemeenten zal oproepen om
woningbouwprocedures te versnellen en ze minder gecompliceerd te
maken. Dat heeft weinig zin als het probleem, de tijdelijk ingezakte
vraag, niet gestimuleerd wordt. De SGP-fractie vraagt de minister om
op korte termijn met tijdelijke maatregelen te komen die de vraag
stimuleren. Het verhogen van de Nationale Hypotheekgarantie is
bijvoorbeeld het overwegen waard.
Woningmarkt en krimp
Tegenover de onverminderd grote (maar tijdelijk latente) vraag naar
woningen, staat een toekomstige bevolkingsafname, die nu al in sommige
regioâs wordt gevoeld. Bevolkingskrimp brengt grote maatschappelijke
effecten met zich mee, bijvoorbeeld ten aanzien van woningbouw en
leegstand. Regionaal en nationaal beleid is hier nog onvoldoende op
toegesneden. Mijn fractie is daarom niet tevreden met de reactie van
de minister op de motie Van Heugten. Het is veelzeggend dat de
minister in de brief schrijft over stedenbeleid en stedelijke regioâs
en niet over het platteland, waar de problematiek nu juist speelt.
Mijn fractie vraagt de minister daarom, in overleg met betrokken
collegaâs, te komen met een kabinetsvisie op bevolkingskrimp en een
plan van aanpak.
Voorzitter, ik ga afronden. De wijze koning Salomo heeft eens gezegd:
âZo de HEERE het huis niet bouwt, tevergeefs arbeiden zijn bouwlieden
daar aan.â Die wijsheid wens ik de minister van harte toe.