Sinterklaas bedankt Zwolle voor de schone grachten
Laatste wijziging: 3 december 2008
Na de Thorbeckegracht en de Achtergracht krijgt de waterbodem van de
Singelgracht een grote schoonmaakbeurt. Woensdag 3 december zijn de
baggerwerkzaamheden in de Singelgracht officieel van start gegaan met
de presentatie van het bouwbord langs de Singelgracht door
Gedeputeerde Theo Rietkerk van de provincie Overijssel, wethouder
Gerard van Dooremolen van de gemeente Zwolle, dagelijks bestuurslid
Wim Porte van het Waterschap Groot Salland en aannemer Dosco
baggerwerken b.v. Sinterklaas liet tijdens de presentatie van zich
horen met een gedicht (Word document) (voorgedragen door de wethouder)
waarin hij Zwolle bedankt voor een ongehinderde doorgang in de
Thorbeckegracht tijdens zijn intocht. Ook Porte hield zijn toespraak
(Word document) in Sinterklaasstijl.
Wethouder van Dooremolen mag vanwege zijn betrokkenheid inmiddels het
boegbeeld van de baggerwerkzaamheden genoemd worden: "We zijn al ruim
een jaar verder sinds we zijn gestart zijn met het saneren van de
grachten. Het is een omvangrijke klus, maar het resultaat mag er dan
ook zijn. Een schone gracht draagt bij aan een gezond woon- en
leefklimaat en het maakt de stad mooier en toegankelijker. Daar hebben
de burgers en bezoekers van Zwolle, zoals Sinterklaas recht op."
Samenwerking
Het baggerproject gebeurt in samenwerking tussen de provincie
Overijssel, het waterschap Groot Salland en de gemeente Zwolle. Wim
Porte, dagelijks bestuurslid van het Waterschap Groot Salland: "Als
waterkwaliteitsbeheerder voor de meeste stadswateren in Zwolle is het
Groot Salland verantwoordelijk voor de uitvoering van deze
waterbodemsanering. Ik heb er alle vertrouwen in dat ook het baggeren
van de Singelgracht in goede samenwerking zal verlopen."
De provincie Overijssel is voor de regionale wateren
eindverantwoordelijk voor de sanering. Gedeputeerde Rietkerk: "De
provincie Overijssel regisseert het saneringsprogramma voor de
waterbodems. Voor 2012 werken wij aan een sanering van alle ernstig
verontreinigde waterbodems en daar horen de waterbodems van Zwolle ook
bij." Een opgave ligt er nog om ook het rijk bij de samenwerking te
betrekken. Rietkerk: "Overijssel werkt samen met partners aan schoon
water en een schone bodem. Daarom willen we het rijk ook committeren."
Aannemer
Na een aanbestedingsprocedure is de uitvoering van het baggerproject
Singelgracht gegund aan aannemer Dosco Baggerwerken b.v. uit
Nibbixwoud. Projectleider is Kees Fernhout: ´We beginnen in
Singelgracht bij de Kamperpoortbrug en het Kerkbrugje, daar waar geen
woonboten liggen.We baggeren met een kraan op een ponton. De bagger
wordt geladen in kleine beunbakken die de bagger afvoeren naar de
overslagplaats elders in de gracht. Een kraanschip lost de kleine
beunbakken in een grote beunbak. Deze beunbak vaart dan naar het
baggerdepot IJsseloog in het Ketelmeer. We gaan ongeveer twaalf uur
per dag baggeren van 7.00 en 19.00 uur. In het weekend wordt niet
gebaggerd.´
De Singelgracht is volgens planning medio 2009 schoon. De praktijk
moet echter uitwijzen hoe snel het baggeren gaat. Onvoorziene
omstandigheden kan de planning in de war brengen. Fernhout:'We
verwachten begin januari te gaan baggeren nabij de woonboten. De
booteigenaren ondervinden natuurlijk de meeste hinder van het
baggeren. Bovendien moet hun boot tijdelijk verplaatst worden. Met
elke eigenaar overleggen we persoonlijk om zo goed mogelijk aan hun
wensen tegemoet te kunnen komen en de overlast te beperken.'
Jarenlange baggerklus
De sanering van de Singelgracht maakt deel uit van het
saneringsproject Zwolse wateren.De bestuurders van de provincie,
gemeente en waterschap hebben begin van het jaar een overeenkomst
getekend waarin zij afgesproken hebben gezamenlijk EUR 22,5 miljoen
beschikbaar te stellen voor het saneren van alle Zwolse wateren. De
drie partijen dragen elk met EUR 7,5 miljoen een derde bij in de
kosten. Het baggeren vindt plaats in de periode 2008 - 2011. Voor de
uitvoering is de volgende planning gemaakt:
- De Singelgracht (incl. Zwarte Water tot aan keersluis) in 2008 -
2009.
- Het Almeloos Kanaal, Nieuwe Vecht en Koelwaterkanaal in 2009 -2010.
- Het Zwarte Water in 2010 - 2011.
- Westerveldse Aa en Willemsvaart in 2011- 2012.
Waarom baggeren
Reden om te baggeren is dat er op de waterbodems een dikke sliblaag is
ontstaan die sterk verontreinigd is. Hierdoor is het Zwolse stadswater
te ondiep geworden. Dit geeft problemen voor de ligging van de
woonboten, scheepvaart en het waterbeheer. De bagger is sterk
verontreinigd, vooral door historische industriële lozingen en
jarenlange lozingen van ongezuiverd rioolwater. De tijd dat deze
lozingen met zwaar verontreinigde stoffen zoals teer, olie, zware
metalen (zink, koper, lood kwik en chroom) en PAK's (Polycyclische
Aromatische Koolwaterstoffen) plaatsvonden, ligt ver achter ons. Maar
deze historische erfenis is nog steeds niet opgeruimd: daarvoor is het
nu de hoogste tijd.
Waterschap Groot Salland | Dr. van Thienenweg 1 |
Postbus 60 | 8000 AB Zwolle | t (038) 455 72 00 | info@wgs.nl
Waterschap Groot Salland