Stadsdeel Amsterdam Centrum
Presentatie uitgangspunten herinrichting 'Rode Loper'
2 december 2008
Op 3 december presenteerden de gemeente en stadsdeel Centrum de
uitgangspunten bekend voor de herinrichting van de 'Rode Loper'. De
openbare ruimte van Damrak tot aan de Nieuwe Vijzelstraat vormt een
belangrijke entree tot de stad. Deze toegang tot de stad zal
uitgroeien tot een schitterend gebied met allure, waar bezoekers zich
welkom voelen. De komst van de Noord/Zuidlijn is een belangrijke
aanleiding om de openbare ruimte boven het tracé aan te pakken.
Na veel onderzoek en overleg met belanghebbenden is nu duidelijk hoe
de Rode Loper er uit kan gaan zien. Dit is vastgelegd in een Nota van
Uitgangspunten. Tjeerd Herrema, wethouder Verkeer gemeente Amsterdam
en Erik Koldenhof, portefeuillehouder Openbare Ruimte van stadsdeel
Centrum maakten tijdens een bijeenkomst in de Industrieele Groote Club
de nota openbaar en toonden met beeldmateriaal de toekomstige
inrichting aan betrokken partijen.
Met de komst van de Noord/Zuidlijn zal de Rode Loper duizenden
passanten meer te verwerken krijgen. Daarnaast is het gebied de entree
en het visitekaartje van de stad. Daarom wordt de openbare ruimte op
een kwalitatief hoogwaardige manier ingericht met duurzame, goed te
onderhouden materialen. Bij de herinrichting wordt de voetganger als
belangrijkste verkeersdeelnemer gezien en kunnen fietsers op een
veilige manier het traject volgen. Tegelijkertijd moet de
bereikbaarheid voor autoverkeer gewaarborgd blijven.
De Rode Loper speelt een belangrijke rol in de doelstelling van het
coalitieproject 1012, waarin de centrale stad en stadsdeel centrum
samenwerken om een kwalitatief hoogwaardig en divers entreegebied voor
Amsterdam te creëren. Ook wordt de aanpak van het Beursplein en
directe omgeving gezien als 'sleutelproject' voor het
coalitieproject. De herinrichting geeft zo een impuls aan de beoogde
kwaliteitsverbetering van het stadshart.
In de nota worden twee varianten van de herinrichting van het Damrak
gepresenteerd. In de alternatieve inrichting delen autoverkeer en
trams in noordelijke richting de rijbaan vanaf het Beursplein tot de
Prins Hendrikkade. In deze variant krijgen voetgangers en fietsers dus
nog meer ruimte dan in de eerste variant.
Bij de uitvoering van de werkzaamheden aan de Rode Loper is de
planning van de aanleg van de Noord/Zuidlijn leidend. De uitvoering
van de werkzaamheden aan het eerste deel van het tracé (Damrak) zal
waarschijnlijk starten in 2011.
In januari 2009 start de inspraakperiode waarin belanghebbenden langs
het tracé zullen worden worden geïnformeerd en de kans krijgen hun
mening te geven over de plannen. Deze informatieronde wordt afgesloten
met een slotbijeenkomst. Na de inspraak stellen stadsdeelbestuur en
gemeentebestuur de nota definitief vast, inclusief een financieel
perspectief om het project te realiseren.
Beeldmateriaal
Impressie Damrak (hoge resolutie, 20 Mb)
Impressie plein Rokin (hoge resolutie, 25,5 Mb)
Impressie Rokin overzicht (hoge resolutie, 10 Mb)