Stadsdeel Amsterdam Centrum


Presentatie uitgangspunten herinrichting 'Rode Loper'

2 december 2008

Op 3 december presenteerden de gemeente en stadsdeel Centrum de uitgangspunten bekend voor de herinrichting van de 'Rode Loper'. De openbare ruimte van Damrak tot aan de Nieuwe Vijzelstraat vormt een belangrijke entree tot de stad. Deze toegang tot de stad zal uitgroeien tot een schitterend gebied met allure, waar bezoekers zich welkom voelen. De komst van de Noord/Zuidlijn is een belangrijke aanleiding om de openbare ruimte boven het tracé aan te pakken.

Na veel onderzoek en overleg met belanghebbenden is nu duidelijk hoe de Rode Loper er uit kan gaan zien. Dit is vastgelegd in een Nota van Uitgangspunten. Tjeerd Herrema, wethouder Verkeer gemeente Amsterdam en Erik Koldenhof, portefeuillehouder Openbare Ruimte van stadsdeel Centrum maakten tijdens een bijeenkomst in de Industrieele Groote Club de nota openbaar en toonden met beeldmateriaal de toekomstige inrichting aan betrokken partijen.

Met de komst van de Noord/Zuidlijn zal de Rode Loper duizenden passanten meer te verwerken krijgen. Daarnaast is het gebied de entree en het visitekaartje van de stad. Daarom wordt de openbare ruimte op een kwalitatief hoogwaardige manier ingericht met duurzame, goed te onderhouden materialen. Bij de herinrichting wordt de voetganger als belangrijkste verkeersdeelnemer gezien en kunnen fietsers op een veilige manier het traject volgen. Tegelijkertijd moet de bereikbaarheid voor autoverkeer gewaarborgd blijven.

De Rode Loper speelt een belangrijke rol in de doelstelling van het coalitieproject 1012, waarin de centrale stad en stadsdeel centrum samenwerken om een kwalitatief hoogwaardig en divers entreegebied voor Amsterdam te creëren. Ook wordt de aanpak van het Beursplein en directe omgeving gezien als 'sleutelproject' voor het coalitieproject. De herinrichting geeft zo een impuls aan de beoogde kwaliteitsverbetering van het stadshart.

In de nota worden twee varianten van de herinrichting van het Damrak gepresenteerd. In de alternatieve inrichting delen autoverkeer en trams in noordelijke richting de rijbaan vanaf het Beursplein tot de Prins Hendrikkade. In deze variant krijgen voetgangers en fietsers dus nog meer ruimte dan in de eerste variant.

Bij de uitvoering van de werkzaamheden aan de Rode Loper is de planning van de aanleg van de Noord/Zuidlijn leidend. De uitvoering van de werkzaamheden aan het eerste deel van het tracé (Damrak) zal waarschijnlijk starten in 2011.

In januari 2009 start de inspraakperiode waarin belanghebbenden langs het tracé zullen worden worden geïnformeerd en de kans krijgen hun mening te geven over de plannen. Deze informatieronde wordt afgesloten met een slotbijeenkomst. Na de inspraak stellen stadsdeelbestuur en gemeentebestuur de nota definitief vast, inclusief een financieel perspectief om het project te realiseren.

Beeldmateriaal

Impressie Damrak (hoge resolutie, 20 Mb)

Impressie plein Rokin (hoge resolutie, 25,5 Mb)

Impressie Rokin overzicht (hoge resolutie, 10 Mb)