abcdefgh
Aan de voorzitter van de
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
3 december 2008 3
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGW-2008/1857 -
Onderwerp
Onderzoek privatisering Rijksbaggerdepots/Minimum VerwerkingsStandaard
Geachte voorzitter,
In augustus 2005 is het Kabinetsstandpunt Waterbodems aangeboden aan de Tweede
Kamer (TK vergaderjaar 2004-2005, 26 401, nr. 40). De vaste commissie voor Verkeer en
Waterstaat heeft hierover op 12 oktober 2005 overleg gevoerd met mijn
ambtsvoorganger (kamerstuk 26 401/27 625, nr. 41). In dit overleg is door leden van de
commissie gesteld dat de tariefstelling van rijksbaggerdepots mogelijk eerlijke concurrentie
met verwerking van baggerspecie in de weg staat. Hierop heeft mijn voorganger de
toezegging gedaan om een extern onderzoek naar de mogelijkheden en effecten van
privatisering van baggerdepots te laten verrichten en de Tweede Kamer de uitkomsten
van dit onderzoek te doen toekomen.
In 2006 is een stuurgroep in het leven geroepen om het externe onderzoek te begeleiden
en op basis van het resultaat van dit onderzoek, te adviseren over de mogelijkheden en
effecten van privatisering van baggerdepots.
Het advies van de stuurgroep zend ik u hierbij toe. Hieronder ga ik nader in op de
belangrijkste conclusies en aanbevelingen van de stuurgroep.
Verwerken van baggerspecie
De stuurgroep concludeert dat het verwerken van baggerspecie geen kosteneffectief
alternatief vormt voor het bergen van baggerspecie in depots.
Postbus 20901, 2500 EX Den Haag Telefoon 070 - 351 6171
Bezoekadres Plesmanweg 1-6, 2597 JG Den Haag Fax 070 - 351 7895
bereikbaar met tram 9 (station hs en cs) en bus 22 (station cs)
VENW/DGW-2008/1857
Eenvoudige technieken als zandscheiding kunnen wel een zinvolle aanvulling zijn.
Hiervoor is de Minimum VerwerkingsStandaard (MVS) ontwikkeld, zie ook de laatste
paragraaf van deze brief.
Mijn reactie ten aanzien van verwerken van baggerspecie
De conclusie van de stuurgroep dat verwerken duurder is dan bergen in depot beschouw
ik als een nadere bevestiging van de door het kabinet gekozen insteek in het
Kabinetsstandpunt Waterbodems (kamerstuk 26 401 nr 40).
Privatisering van rijksdepots
Volgens de stuurgroep is volledige privatisering van rijksdepots in principe mogelijk, maar
niet aan te bevelen.
Mijn reactie ten aanzien van privatisering
Voor het Rijk is de beschikbaarheid van voldoende depotcapaciteit van groot belang. De
stuurgroep verwacht dat privatisering van rijksdepots leidt tot hogere kosten voor het rijk,
omdat private depoteigenaren onzekerheden ten aanzien van baggeraanbod in de
stortprijs zullen verrekenen. Ik concludeer dan ook, in lijn met het advies van de
stuurgroep, dat privatisering ongewenst is.
Marktwerking
Als alternatief voor het privatiseren van de Rijksdepots adviseert de meerderheid van de
stuurgroep om de depotcapaciteit die het rijk thans niet nodig heeft, tegen
kostenconforme tarieven beschikbaar te stellen aan andere aanbieders van baggerspecie.
Omdat `baggeren' in hoofdzaak een publieke taak is, gaat het hierbij met name om
waterschappen, provincies en gemeenten. Volgens de stuurgroep dient voorafgaand aan
het vermarkten van de overcapaciteit een onderzoek gestart te worden naar het
vaststellen van kostenconforme tarieven. Daarbij zal tevens de omvang van de
overcapaciteit, rekening houdend met de toekomstige baggeropgave van het rijk, worden
vastgesteld.
Mijn reactie ten aanzien van marktwerking
Ik neem de aanbeveling van de stuurgroep over om onderzoek te doen naar de
tariefstelling en omvang van de overcapaciteit van de rijksdepots. Daarbij zal ook
aandacht worden besteed aan de mogelijke marktverstoring die kan uitgaan van een
verruimde openstelling van rijksdepots. Naar verwachting kan ik, daarbij rekening
houdend met de resultaten van dit onderzoek, eind 2009 aangeven of ik het advies van
de stuurgroep op dit punt zal overnemen.
Uiteraard zal ik de bestaande afspraken met regionale overheden over het gebruik van
rijksdepots nakomen.
Minimum VerwerkingsStandaard
In deze brief wil ik nog ingaan op een verwant onderwerp, namelijk de Minimum
Verwerkingsstandaard. Op 1 januari 2005 is de Minimum VerwerkingsStandaard (MVS)
ingevoerd.
---
VENW/DGW-2008/1857
De MVS houdt in dat in vergunningen voor de oprichting en exploitatie voor baggerspecie
wordt geregeld dat uit zandrijke baggerspecie eerst het zand dient te zijn verwijderd,
alvorens (het restant van) de baggerspecie in depot mag worden geborgen. In het
Kabinetsstandpunt Waterbodems is toegezegd dat de implementatie en uitvoering van de
MVS zou worden geëvalueerd.
Het resultaat van de evaluatie zend ik u hierbij. Hieruit blijkt dat de implementatie van de
MVS bij depots voorspoedig verloopt en dat er vooralsnog geen aanleiding is voor
aanpassing van dit beleidsinstrument. Gezien de korte periode waarover is geëvalueerd zal
de MVS eveneens worden betrokken bij de evaluatie van het Besluit Bodemkwaliteit.
Hoogachtend,
DE STAATSSECRETARIS VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
J.C. Huizinga-Heringa
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat