Nieuwe Volkswagen Golf Plus: innovatief en zuiniger
(12/3/2008)
Praktisch als een grote MVP, compact en innovatief als een Golf â dat
is het succesrecept voor de Volkswagen Golf Plus. Van de Golf Plus
zijn er in drie jaar tijd 500.000 in Europa en bijna 15.000 in
Nederland verkocht. Dat betekent dat 1 op de de 4 nieuwe Golfs in
Nederland een Golf Plus is.
De nieuwe Golf Plus die op de autobeurs in Bologna zijn
wereldpremière beleeft, is bovendien zo zuinig als een Golf. Alleen
al dankzij de nieuwe common-rail TDI-motoren is de reductie van het
gemiddelde brandstofverbruik maar liefst 0,8l/100km. Ook op het gebied
van innovaties is de Golf Plus met systemen als de automatische
afstandscontrole ACC, Park Assist en een achteruitrijcamera rijk
bedeeld.
Op technisch vlak deelt de Golf Plus veel noviteiten met de nieuwe
Golf. Daartoe behoren de vier nieuwe, zuinige en bijzonder stille
common-rail TDI-motoren met vermogens tussen de 66kW/90pk en
103kW/140pk. Bij de marktintroductie in maart 2009 zijn allereerst de
2.0 TDI-motoren met 110 en 140 pk beschikbaar; een roetfilter is
standaard. De 110 pk sterke variant verbruikt gemiddeld slechts
5,1/100 km, 0,8 liter minder dan de vorige TDI-motor met
pompverstuiver. De CO2-uitstoot van de Golf Plus TDI daalt daarmee
van 153 tot 134 g/km. Het aanbod bestaat verder uit vijf
benzinemotoren met vermogens tussen de 59 kW/80 pk en 118 kW/160 pk.
Net als de dieselmotoren voldoen alle benzinemotoroen aan de
Euro5-emissienorm. De conventionele automatische transmissie maakt in
de Golf Plus plaats voor de even efficiënte als soepele
DSG-transmissie met zes of zeven versnellingen. Hoe efficiënt deze
techniek is, blijkt uit de verbruiks- en emissiewaarden van 90kW/122pk
sterke Golf Plus 1.4 TSI met zeventraps DSG-transmissie. Die verbruikt
gemiddeld slechts 6,3 l/100 km (146g/km CO2).
Flexibel
De Golf Plus behoort tot de meest praktische autoâs in zijn klasse,
met bijzonder veel ruimte voor passagiers en hun bagage. Dat is mede
te danken aan de iets hogere zitpositie, de in de lengte over 160 mm
verschuifbare achterbank (in de verhouding 40:60 neerklapbaar), de
optioneel verkrijgbare neerklapbare bijrijderstoel, de variabele
laadvloer en de vele slimme opbergvakken. Noviteiten in het interieur
zijn de nieuwe bekledingstoffen en het uit de nieuwe Golf bekende
instrumentenpaneel, het stuurwiel en het bedieningspaneel van de
nieuwe generatie Climatronic. Herkenbare elementen zijn de ronde
klokken met chromen omranding, witte achtergrondverlichting en rode
tellernaald. Standaard in alle uitvoeringen van de Golf Plus is een
multifunctionele display tussen de snelheidsmeter en de toerenteller.
Design
Op designgebied slaat de nieuwe Golf Plus een brug naar de tijdloze
lijnen van de recentelijk geïntroduceerde Golf van de zesde
generatie. Dat is vooral aan de voorkant zichtbaar, waar de
horizontale band in de grille de koplampen â standaard met
dagrijverlichting- met elkaar verbindt. De in de bumper geïntegreerde
reflectoren dragen âs nachts bij aan de zichtbaarheid als de auto
stilstaat. De achterlichtunits met led-techniek zijn voortaan âCherry
Redâ (donkerrood) van kleur. De vlakke dakreling en de lichtmetalen
velgen âtot zelfs 18-inch in diameter â bepalen het zijaanzicht.
Uitvoeringen
De Europese marktintroductie van de nieuwe Golf Plus â verkrijgbaar in
de uitvoeringen Trendline, Comfortline en Highline â volgt in maart
2009. Standaard zijn elektronische stabiliteitscontrole (ESP), zes
airbags, actieve hoofdsteunen, Climatic-airconditioning, elektrisch
bedienbare zijruiten, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel,
snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging, centrale
portiervergrendeling, dakreling, getinte en warmtewerende ruiten en in
carrosseriekleur gespoten buitenspiegels, deurgrepen en bumpers. Golf
Plus-rijders kunnen hun auto voortaan uitrusten met hoogwaardige
hulpsystemen als de automatische afstandscontrole ACC, Park Assist en
een achteruitrijcamera.
AutoRai