Jongvolwassenen lezen krant om tijd te doden
Het nieuwsmedium krant past niet bij een generatie van jongeren die
gewend is aan dynamische nieuwe media. Aldus onderzoek dat aan de
Universiteit Twente voor het eerst is uitgevoerd naar motieven voor
krantleesgedrag bij jongvolwassenen.
Masterstudent Psychologie Herman Wolswinkel (afgestudeerd op 28
november 2008) is nagegaan welke variabelen het krantleesgedrag bij
jongvolwassenen verklaren en welke verschillen er tussen lezers van
betaalde en lezers van gratis kranten bestaan. Leesvariabelen onder
245 Nederlandse jongvolwassenen toetste hij door middel van een
vragenlijst.
Betaalde kranten blijken niet langer in staat jonge nieuwe lezers aan
zich te binden. Gratis kranten lukt dat wel, maar ook daarvan zijn
jongvolwassenen voor hun nieuwsvoorziening niet afhankelijk, stelt
Wolswinkel. Zijn verklaring: de eigenschappen van het nieuwsmedium
krant passen niet bij een generatie die gewend is aan dynamische
nieuwe media.
Krantleesgedrag blijkt bij deze groep los te staan van de
nieuwsbehoefte. Andere media zoals Internet, televisie en radio
blijken veel beter in staat om in die nieuwsbehoefte te voorzien.
Hoeveel minuten deze groep besteedt aan het lezen van een gratis
krant, hangt voor een groot deel af van de faciliterende condities.
Zolang het lezen ze maar gemakkelijk gemaakt wordt, zijn deze jongeren
nog wel tot krantlezen geneigd, ongeacht hun werkelijke interesse in
de nieuwsonderwerpen.
De gratis krant is geen jong substituut van de betaalde krant,
concludeert Wolswinkel. Gratis kranten worden niet zozeer uit
interesse gelezen, maar vooral om er verspilde reistijd mee op te
vullen. Een passieve motivatie dus. Daartegenover heeft de groep van
lezers van een betaalde krant een actieve motivatie: zij maken daar
bewust wél tijd voor vrij.
Universiteit Twente
Universiteit Twente