Gemeente Soest

.

Samen werken aan sfeervolle Van Weedestraat


03 december

Het college van Burgemeester en Wethouders van Soest wil de Van Weedestraat een flinke kwaliteitsimpuls geven. Er moet een sfeervol en levendig winkelhart komen voor inwoners en ondernemers.

De gemeente wil samen met belanghebbenden een ontwikkelingsplan uitwerken voor het opnieuw inrichten van de openbare ruimte, het realiseren van goede verkeersroutes, voldoende parkeerruimte en het waarborgen van de bereikbaarheid. De gemeenteraad bespreekt op 18 december 2008 of het ontwikkelingsplan volgens de geformuleerde stappen kan worden uitgewerkt.

Het plan van het college is gericht op het opnieuw inrichten van de Van Weedestraat tussen de rotonde Burg. Grothestraat en de kruising met de Stadhouderslaan. Door hier een autovrij winkelgebied te maken, kan er echt een aantrekkelijk winkelhart worden gecreëerd met een goede plek voor de wekelijkse markt. Hoe dit precies moet gebeuren wil het college samen met belanghebbenden vastleggen in een ontwikkelingsplan.

Dit plan beschrijft de volgende vijf stappen:

1. Omleggen van de hoofdwegenstructuur over de Beek en Daalselaan Met een aanpassing van de rotonde Burg. Grothestraat en de kruising in de Stadhouderslaan kan de verkeersstroom die nu door de Van Weedestraat rijdt, goed worden omgeleid zonder dat dit voor extra druk zorgt in de omliggende woonwijken.
2. Voldoende parkeercapaciteit en bereikbaarheid van achterterreinen Als de Van Weedestraat voor autoverkeer wordt afgesloten tussen de rotonde Burg. Grothestraat en de kruising met de Stadhouderslaan, kan de bestaande parkeerruimte daar niet meer worden gebruikt en zijn de terreinen achter de Van Weedestraat niet meer bereikbaar. Bewoners van de appartementen en winkeliers maken gebruik van de achterterreinen om hun auto's te parkeren en te laden en lossen. Vóór de weg kan worden afgesloten, moet eerst een oplossing worden gevonden voor de bereikbaarheid van de achterterreinen en moet elders voldoende parkeerruimte worden gecreëerd. Het streven is om bij de Albert Heijn extra parkeerplaatsen te realiseren.
3. Inrichten van autovrije ruimte
Als de verkeersroutes goed zijn omgeleid en er genoeg parkeerruimte is gecreëerd, dan wordt het autovrije deel opnieuw bestraat en ingericht. Bij die nieuwe inrichting is het belangrijk dat er een sfeervol gebied ontstaat waar ondernemers graag hun winkel hebben en inwoners prettig winkelen en verblijven.
4. Verplaatsen van de weekmarkt naar het winkelgebied Van Weedestraat In de nieuw ingerichte Van Weedestraat krijgt de weekmarkt een plaats. De combinatie van winkels en markt zorgt voor een verdere versterking van de levendigheid in het gebied.
5. Stimuleren van ondernemers en ontwikkelaars De ervaring leert dat als het straatbeeld er aantrekkelijk uitziet, de eigenaren en gebruikers van de omliggende panden ook een steentje bijdragen om er een mooi geheel van te maken door als dat nodig is hun eigen pand een opknapbeurt te geven.

Voorgeschiedenis

Er wordt in Soest al jaren gesproken over het winkelbeleid. Al dan niet in combinatie met het aanleggen van een rondweg. Tijdens een discussie-avond over de Van Weedestraat eerder dit jaar werd nogmaals duidelijk dat er weerstand is tegen de komst van een rondweg. Daarom heeft het college expliciet gekozen voor een plan waarbij wél een kwaliteitsimpuls kan worden gegeven aan het winkelgebied maar waarbij géén rondweg nodig is.

Een ander zorgpunt tijdens de discussie-avonden was de verwachte druk op de omliggende woonwijken. Bij het nu voorgestelde plan kunnen de verkeersstromen en het parkeren goed worden opgevangen zonder dat dit voor extra druk in de omliggende woonstraten zorgt.

Reactie naar bewoners

Alle bewoners die een reactie hebben ingediend op de eerder gepresenteerde varianten (en hun adresgegevens hebben opgegeven) krijgen deze week een antwoordbundel van de gemeente. Daarin zijn alle vragen zo goed als mogelijk beantwoord. Sommige vragen kunnen helaas pas worden beantwoord als het meer concrete ontwikkelingsplan klaar is.

Ontwikkelingsplan

Voor het ontwikkelingsplan daadwerkelijk wordt opgesteld, worden begin 2009 nog milieuonderzoeken en civieltechnische onderzoeken gedaan. De gemeente wil het ontwikkelingsplan opstellen samen met belanghebbenden.

Winkeliers, aanwonenden, winkelpubliek en andere belanghebbenden kunnen tijdens dit proces meedenken en meepraten. Dat moet leiden tot een concreet plan voor het omleiden van het verkeer, bereikbaarheid van de achterterreinen, extra parkeerruimte, een stedenbouwkundig ontwerp en een inrichtingsplan voor de openbare ruimte met daarin een plaats voor de markt. Besluitvorming over dit totale ontwikkelingsplan kan naar verwachting in het vierde kwartaal van 2009 plaatsvinden.

Van de kruising tot de spoorwegovergang

Het tweede deel van de Van Weedestraat - tussen de kruising met de Stadhouderslaan en de spoorwegovergang - is geen onderdeel van dit plan. Omdat ondernemers in dit gebied wel geïnteresseerd zijn in het opknappen van ook dit deel van de Van Weedestraat, vindt overleg plaats met de winkeliers en perceeleigenaren om te kijken welke verbeteringen mogelijk zijn zónder dat daarvoor ingrijpende verkeersmaatregelen nodig zijn.