.
Samen werken aan sfeervolle Van Weedestraat
03 december
Het college van Burgemeester en Wethouders van Soest wil de Van
Weedestraat een flinke kwaliteitsimpuls geven. Er moet een sfeervol en
levendig winkelhart komen voor inwoners en ondernemers.
De gemeente wil samen met belanghebbenden een ontwikkelingsplan
uitwerken voor het opnieuw inrichten van de openbare ruimte, het
realiseren van goede verkeersroutes, voldoende parkeerruimte en het
waarborgen van de bereikbaarheid. De gemeenteraad bespreekt op 18
december 2008 of het ontwikkelingsplan volgens de geformuleerde
stappen kan worden uitgewerkt.
Het plan van het college is gericht op het opnieuw inrichten van de
Van Weedestraat tussen de rotonde Burg. Grothestraat en de kruising
met de Stadhouderslaan. Door hier een autovrij winkelgebied te maken,
kan er echt een aantrekkelijk winkelhart worden gecreëerd met een
goede plek voor de wekelijkse markt. Hoe dit precies moet gebeuren wil
het college samen met belanghebbenden vastleggen in een
ontwikkelingsplan.
Dit plan beschrijft de volgende vijf stappen:
1. Omleggen van de hoofdwegenstructuur over de Beek en Daalselaan
Met een aanpassing van de rotonde Burg. Grothestraat en de
kruising in de Stadhouderslaan kan de verkeersstroom die nu door
de Van Weedestraat rijdt, goed worden omgeleid zonder dat dit voor
extra druk zorgt in de omliggende woonwijken.
2. Voldoende parkeercapaciteit en bereikbaarheid van achterterreinen
Als de Van Weedestraat voor autoverkeer wordt afgesloten tussen de
rotonde Burg. Grothestraat en de kruising met de Stadhouderslaan,
kan de bestaande parkeerruimte daar niet meer worden gebruikt en
zijn de terreinen achter de Van Weedestraat niet meer bereikbaar.
Bewoners van de appartementen en winkeliers maken gebruik van de
achterterreinen om hun auto's te parkeren en te laden en lossen.
Vóór de weg kan worden afgesloten, moet eerst een oplossing worden
gevonden voor de bereikbaarheid van de achterterreinen en moet
elders voldoende parkeerruimte worden gecreëerd. Het streven is om
bij de Albert Heijn extra parkeerplaatsen te realiseren.
3. Inrichten van autovrije ruimte
Als de verkeersroutes goed zijn omgeleid en er genoeg
parkeerruimte is gecreëerd, dan wordt het autovrije deel opnieuw
bestraat en ingericht. Bij die nieuwe inrichting is het belangrijk
dat er een sfeervol gebied ontstaat waar ondernemers graag hun
winkel hebben en inwoners prettig winkelen en verblijven.
4. Verplaatsen van de weekmarkt naar het winkelgebied Van Weedestraat
In de nieuw ingerichte Van Weedestraat krijgt de weekmarkt een
plaats. De combinatie van winkels en markt zorgt voor een verdere
versterking van de levendigheid in het gebied.
5. Stimuleren van ondernemers en ontwikkelaars
De ervaring leert dat als het straatbeeld er aantrekkelijk
uitziet, de eigenaren en gebruikers van de omliggende panden ook
een steentje bijdragen om er een mooi geheel van te maken door als
dat nodig is hun eigen pand een opknapbeurt te geven.
Voorgeschiedenis
Er wordt in Soest al jaren gesproken over het winkelbeleid. Al dan
niet in combinatie met het aanleggen van een rondweg. Tijdens een
discussie-avond over de Van Weedestraat eerder dit jaar werd nogmaals
duidelijk dat er weerstand is tegen de komst van een rondweg. Daarom
heeft het college expliciet gekozen voor een plan waarbij wél een
kwaliteitsimpuls kan worden gegeven aan het winkelgebied maar waarbij
géén rondweg nodig is.
Een ander zorgpunt tijdens de discussie-avonden was de verwachte druk
op de omliggende woonwijken. Bij het nu voorgestelde plan kunnen de
verkeersstromen en het parkeren goed worden opgevangen zonder dat dit
voor extra druk in de omliggende woonstraten zorgt.
Reactie naar bewoners
Alle bewoners die een reactie hebben ingediend op de eerder
gepresenteerde varianten (en hun adresgegevens hebben opgegeven)
krijgen deze week een antwoordbundel van de gemeente. Daarin zijn alle
vragen zo goed als mogelijk beantwoord. Sommige vragen kunnen helaas
pas worden beantwoord als het meer concrete ontwikkelingsplan klaar
is.
Ontwikkelingsplan
Voor het ontwikkelingsplan daadwerkelijk wordt opgesteld, worden begin
2009 nog milieuonderzoeken en civieltechnische onderzoeken gedaan. De
gemeente wil het ontwikkelingsplan opstellen samen met
belanghebbenden.
Winkeliers, aanwonenden, winkelpubliek en andere belanghebbenden
kunnen tijdens dit proces meedenken en meepraten. Dat moet leiden tot
een concreet plan voor het omleiden van het verkeer, bereikbaarheid
van de achterterreinen, extra parkeerruimte, een stedenbouwkundig
ontwerp en een inrichtingsplan voor de openbare ruimte met daarin een
plaats voor de markt. Besluitvorming over dit totale ontwikkelingsplan
kan naar verwachting in het vierde kwartaal van 2009 plaatsvinden.
Van de kruising tot de spoorwegovergang
Het tweede deel van de Van Weedestraat - tussen de kruising met de
Stadhouderslaan en de spoorwegovergang - is geen onderdeel van dit
plan. Omdat ondernemers in dit gebied wel geïnteresseerd zijn in het
opknappen van ook dit deel van de Van Weedestraat, vindt overleg
plaats met de winkeliers en perceeleigenaren om te kijken welke
verbeteringen mogelijk zijn zónder dat daarvoor ingrijpende
verkeersmaatregelen nodig zijn.
Gemeente Soest