Nieuwe zoekmachine wil internetter verrassen
Bij Google kijken mensen alleen naar de eerste pagina
HEERHUGOWAARD, 20081202 -- Op Internet zijn vele mooie, bijzondere en verrassende websites te vinden. Een groot deel van deze websites is echter volledig onbekend bij het grote publiek. Dit wordt mede veroorzaakt door de huidige zoekmethodiek van Google. Bij Google kijkt het grootste deel van de gebruikers namelijk niet verder dan de eerste pagina met zoekresultaten. Op deze pagina staan echter vaak alleen grote bedrijven vermeld, welke grif betalen voor een plekje bij de eerste 10. De overige websites worden hierdoor automatisch naar de achtergrond verdrongen.
Unieke mixformule
Om de consument nu op een verrassende wijze ook met alle overige websites kennis te laten maken, is een nieuwe website ontwikkeld. Dit onder de naam www.zoekplezier.nl. Dit betreft een zoekmachine waarin alle websites per rubriek ingedeeld zijn. Alle websites worden visueel, via een unieke mixformule, in een draaiende rollbar weergegeven. De zoekrobot zorgt ervoor dat de rollbar telkens willekeurig op een website binnen de gekozen rubriek stopt. Door deze willekeurige keuze heeft een ieder een gelijke kans om in de zoekresultaten naar voren te komen. Via een beoordeling- en commentaarvenster welke aan elke website gekoppeld is, kan de gebruiker een website ook beoordelen. De eigenaar van een website kan deze informatie op elk gewenst moment uitlezen. Dit via een uniek wachtwoord welke de eigenaar bij de registratie van een website verkrijgt.
Goede doelen
Een ieder kan zijn of haar website in de zoekmachine laten registreren. De kosten hiervoor bedragen ¤ 8,50 incl. BTW per jaar. Geld dat nodig is om de zoekmachine te onderhouden en verder door te ontwikkelen. Initiatiefnemer en medeoprichter Reinier Schoonheim wil met dit systeem tevens een maatschappelijk draagvlak creëren. Hiervoor wordt jaarlijks 50 % van de omzet aan diverse goede doelen ter beschikking gesteld.