Senternovem
Nieuws
02-12-2008 |
Cradle to cradle bij gebiedsontwikkeling A2 Maastricht
De komende 20 jaar hebben Maastricht en omgeving te maken met het
omvangrijke A2-project. De gelijkvloerse kruisingen met stoplichten op
deze snelweg zijn dan verleden tijd: de A2 gaat onder de grond. De
ondertunneling vormt de aanleiding om het gebied op een duurzame
manier te ontwikkelen, met speciale aandacht voor het cradle to
cradle-concept.
"Drie consortia van marktpartijen hebben plannen opgesteld als
onderdeel van de aanbesteding voor de stad, de omgeving en de
snelweg", vertelt Roger Cox die als juridisch adviseur betrokken is
bij het A2-project. "De aanbesteding wordt naar verwachting de tweede
helft van 2009 afgerond. Eind november zijn de drie plannen
gepresenteerd aan het grote publiek en het enthousiasme is groot. Het
gaat namelijk niet alleen om de aanleg van een tunnel, maar om een
totale stadsontwikkeling met aandacht voor duurzaamheid en sociale
elementen. Uniek is dat de marktpartijen alle ruimte krijgen voor
duurzame innovaties en cradle to cradle-oplossingen (C2C)."
Duurzaamheid en C2C
Kenmerkend voor C2C toegepast op gebiedsontwikkeling, zoals het
A2-project, is een integrale aanpak van deelprojecten. Cox: "In de
plannen van de consortia zijn veel C2C-elementen terug te vinden.
Bijvoorbeeld het binnen het project hergebruiken van opgegraven
grondstoffen als zand, grind en mergel of de lokale verwerking ervan
tot cement en beton. Ook zijn er mogelijkheden aangegeven voor het
benutten van opstuwend grondwater voor droge natuurgebieden in de
omgeving. Verder is er oog voor duurzame energie zoals zonne-energie,
aardwarmte en warmte-koude-opslag die gebruikt zou kunnen worden voor
het leveren van energie aan installaties in bijvoorbeeld de aan te
leggen tunnel."
Unieke aanbestedingsprocedure
Aandacht voor C2C zit niet alleen in tastbare, 'technische'
oplossingen. Het gaat vooral om de mogelijkheid te ontwerpen vanuit
C2C-principes, met aandacht voor onder meer ecologie, economie en
sociale aspecten. Hierbij is de opzet van de aanbestedingsprocedure
van groot belang, deze moet zorgen voor samenhang tussen deelprojecten
en vrijheid om te innoveren. "Het Rijk, de provincie Limburg en de
betrokken gemeenten Maastricht en Meerssen werkten nauw samen bij het
opzetten van de aanbestedingsprocedure", vertelt Cox. "Daarnaast zijn
de procedures voor de aanbesteding en Ruimtelijke Ordening met elkaar
vervlochten. Beide uitgangspunten maken een integrale benadering van
het project mogelijk."
Stimuleren van innovatie
Wat verder uniek is aan het A2-project is dat de marktpartijen alle
vrijheid krijgen om duurzame plannen te ontwikkelen en mogelijkheden
voor C2C toe te passen. Cox: "De enige eis is dat de A2 onder de grond
moet. De overheid schrijft verder nauwelijks iets voor, maar geeft de
sociale, economische en mobiliteitsproblemen aan waarvoor de consortia
oplossingen aan moeten dragen. Het mooie is dat het C2C-concept al
vanaf het begin in de plannen verwerkt kon worden. Hiervoor bestaat
veel enthousiasme bij zowel de overheid als de marktpartijen. Zo werd
het congres 'Let's Cradle' dat we organiseerden in het kader van het
A2-project druk bezocht. Er ontstond een community-gevoel, het congres
droeg bij aan kennisuitwisseling en het leverde veel
samenwerkingsverbanden op."
Meer informatie over dit project is te vinden op de website van de A2
Maastricht. SenterNovem ondersteunt dit project met de 'Community of
practice cradle to cradle en gebiedsontwikkeling'.