Senternovem


Nieuws


02-12-2008 |

Cradle to cradle bij gebiedsontwikkeling A2 Maastricht

De komende 20 jaar hebben Maastricht en omgeving te maken met het omvangrijke A2-project. De gelijkvloerse kruisingen met stoplichten op deze snelweg zijn dan verleden tijd: de A2 gaat onder de grond. De ondertunneling vormt de aanleiding om het gebied op een duurzame manier te ontwikkelen, met speciale aandacht voor het cradle to cradle-concept.

"Drie consortia van marktpartijen hebben plannen opgesteld als onderdeel van de aanbesteding voor de stad, de omgeving en de snelweg", vertelt Roger Cox die als juridisch adviseur betrokken is bij het A2-project. "De aanbesteding wordt naar verwachting de tweede helft van 2009 afgerond. Eind november zijn de drie plannen gepresenteerd aan het grote publiek en het enthousiasme is groot. Het gaat namelijk niet alleen om de aanleg van een tunnel, maar om een totale stadsontwikkeling met aandacht voor duurzaamheid en sociale elementen. Uniek is dat de marktpartijen alle ruimte krijgen voor duurzame innovaties en cradle to cradle-oplossingen (C2C)."

Duurzaamheid en C2C
Kenmerkend voor C2C toegepast op gebiedsontwikkeling, zoals het A2-project, is een integrale aanpak van deelprojecten. Cox: "In de plannen van de consortia zijn veel C2C-elementen terug te vinden. Bijvoorbeeld het binnen het project hergebruiken van opgegraven grondstoffen als zand, grind en mergel of de lokale verwerking ervan tot cement en beton. Ook zijn er mogelijkheden aangegeven voor het benutten van opstuwend grondwater voor droge natuurgebieden in de omgeving. Verder is er oog voor duurzame energie zoals zonne-energie, aardwarmte en warmte-koude-opslag die gebruikt zou kunnen worden voor het leveren van energie aan installaties in bijvoorbeeld de aan te leggen tunnel."

Unieke aanbestedingsprocedure
Aandacht voor C2C zit niet alleen in tastbare, 'technische' oplossingen. Het gaat vooral om de mogelijkheid te ontwerpen vanuit C2C-principes, met aandacht voor onder meer ecologie, economie en sociale aspecten. Hierbij is de opzet van de aanbestedingsprocedure van groot belang, deze moet zorgen voor samenhang tussen deelprojecten en vrijheid om te innoveren. "Het Rijk, de provincie Limburg en de betrokken gemeenten Maastricht en Meerssen werkten nauw samen bij het opzetten van de aanbestedingsprocedure", vertelt Cox. "Daarnaast zijn de procedures voor de aanbesteding en Ruimtelijke Ordening met elkaar vervlochten. Beide uitgangspunten maken een integrale benadering van het project mogelijk."

Stimuleren van innovatie
Wat verder uniek is aan het A2-project is dat de marktpartijen alle vrijheid krijgen om duurzame plannen te ontwikkelen en mogelijkheden voor C2C toe te passen. Cox: "De enige eis is dat de A2 onder de grond moet. De overheid schrijft verder nauwelijks iets voor, maar geeft de sociale, economische en mobiliteitsproblemen aan waarvoor de consortia oplossingen aan moeten dragen. Het mooie is dat het C2C-concept al vanaf het begin in de plannen verwerkt kon worden. Hiervoor bestaat veel enthousiasme bij zowel de overheid als de marktpartijen. Zo werd het congres 'Let's Cradle' dat we organiseerden in het kader van het A2-project druk bezocht. Er ontstond een community-gevoel, het congres droeg bij aan kennisuitwisseling en het leverde veel samenwerkingsverbanden op."
Meer informatie over dit project is te vinden op de website van de A2 Maastricht. SenterNovem ondersteunt dit project met de 'Community of practice cradle to cradle en gebiedsontwikkeling'.