2 december 2008 - Na bijna een jaar onderhandelen hebben de Europese
Raad van milieuministers, het Europees Parlement en de Europese
Commissie overeenstemming bereikt over de CO2 uitstootnormen voor
personenautos. Het oorspronkelijke wetsvoorstel, dat stamt uit
december 2007, is onder druk van de lobby van de auto-industrie flink
verwaterd. De wet is daardoor een tandeloze klimaattijger geworden.
Natuur en Milieu is teleurgesteld over de uitslag. Deze wet stimuleert
autofabrikanten volstrekt onvoldoende om hun modellen zuiniger en
minder klimaatbelastend te maken. De CO2 uitstoot van personenautos
zal daardoor niet zo snel dalen als nodig is om de
klimaatdoelstellingen te halen die de Europese Unie zichzelf gesteld
heeft. Deze doelstellingen zijn bedoeld om echt grootschalige
klimaatverandering te voorkómen.
Vooral voor Nederland heeft deze uitslag ernstige gevolgen. Het
nationale regeringsprogramma Schoon en Zuinig, waarin de nationale
klimaatdoelstellingen verankerd liggen, leunt zwaar op
klimaatwetgeving uit Europa. Schoon en Zuinig gaat uit van een zeer
ambitieuze CO2 uitstootnorm voor personenautos: 120gr/km in 2012 en
80gr/km in 2020. Dat is dus feitelijk geworden: 130gr/km in 2015 en
(onder voorbehoud) 95gr/km in 2020.
Het CO2 heil gaat voor Nederland dus niet uit Europa komen.
Nederland is nu genoodzaakt drastische maatregelen te nemen om toch
aan haar klimaatverplichtingen te kunnen voldoen. Natuur en Milieu is
bovendien bezorgd over de rol van industrie en politiek bij het
aanpakken van de klimaatproblematiek. In plaats van de
klimaatuitdaging aan te gaan door ook personenautos een stevige
bijdrage te laten leveren aan het verminderen van CO2 uitstoot,
heeft de Europese Unie (en dan met name Frankrijk en Duitsland) vooral
de industriële belangen voorop gezet.
De auto-industrie heeft met haar grote lobbykracht weer eens laten
zien dat ze politieke processen naar haar hand kan zetten. Hoewel het
onbekend is hoeveel miljoenen euros de auto-industrie aan deze lobby
heeft uitgegeven, had het beter geïnvesteerd kunnen worden in
onderzoek naar zuinige automodellen.
Voor Nederland lijkt de tijd gekomen voor eigen maatregelen voor CO2
reductie van het wegverkeer. Nederland zou voortvarend aan de slag
kunnen gaan met elektrificatie van autos. De Nederlandse regering zou
het voortouw hierin kunnen nemen door in de aanbestedingsregels de
aankoop van elektrische autos te stimuleren.
Publicatiedatum: 02-12-2008
Stichting Natuur en Milieu