Stichting Natuur en Milieu

2 december 2008 - Na bijna een jaar onderhandelen hebben de Europese Raad van milieuministers, het Europees Parlement en de Europese Commissie overeenstemming bereikt over de CO2 uitstootnormen voor personenautos. Het oorspronkelijke wetsvoorstel, dat stamt uit december 2007, is onder druk van de lobby van de auto-industrie flink verwaterd. De wet is daardoor een tandeloze klimaattijger geworden.

Natuur en Milieu is teleurgesteld over de uitslag. Deze wet stimuleert autofabrikanten volstrekt onvoldoende om hun modellen zuiniger en minder klimaatbelastend te maken. De CO2 uitstoot van personenautos zal daardoor niet zo snel dalen als nodig is om de klimaatdoelstellingen te halen die de Europese Unie zichzelf gesteld heeft. Deze doelstellingen zijn bedoeld om echt grootschalige klimaatverandering te voorkómen.

Vooral voor Nederland heeft deze uitslag ernstige gevolgen. Het nationale regeringsprogramma Schoon en Zuinig, waarin de nationale klimaatdoelstellingen verankerd liggen, leunt zwaar op klimaatwetgeving uit Europa. Schoon en Zuinig gaat uit van een zeer ambitieuze CO2 uitstootnorm voor personenautos: 120gr/km in 2012 en 80gr/km in 2020. Dat is dus feitelijk geworden: 130gr/km in 2015 en (onder voorbehoud) 95gr/km in 2020.

Het CO2 heil gaat voor Nederland dus niet uit Europa komen. Nederland is nu genoodzaakt drastische maatregelen te nemen om toch aan haar klimaatverplichtingen te kunnen voldoen. Natuur en Milieu is bovendien bezorgd over de rol van industrie en politiek bij het aanpakken van de klimaatproblematiek. In plaats van de klimaatuitdaging aan te gaan door ook personenautos een stevige bijdrage te laten leveren aan het verminderen van CO2 uitstoot, heeft de Europese Unie (en dan met name Frankrijk en Duitsland) vooral de industriële belangen voorop gezet.

De auto-industrie heeft met haar grote lobbykracht weer eens laten zien dat ze politieke processen naar haar hand kan zetten. Hoewel het onbekend is hoeveel miljoenen euros de auto-industrie aan deze lobby heeft uitgegeven, had het beter geïnvesteerd kunnen worden in onderzoek naar zuinige automodellen.

Voor Nederland lijkt de tijd gekomen voor eigen maatregelen voor CO2 reductie van het wegverkeer. Nederland zou voortvarend aan de slag kunnen gaan met elektrificatie van autos. De Nederlandse regering zou het voortouw hierin kunnen nemen door in de aanbestedingsregels de aankoop van elektrische autos te stimuleren.

Publicatiedatum: 02-12-2008