Kennisnet
Leerling scoort beter bij wiskunde met ict
2 december 2008
Door het gebruik van ict vinden leerlingen wiskunde niet alleen
boeiender en leuker, maar scoren ze ook beter bij wiskundetoetsen.
Daarnaast zijn docenten en leerlingen meer gemotiveerd door het
gebruik van ict. Het invoeren van verplichte digitale uren in de
lespraktijk, verbetert ook de prestaties. Dit blijkt uit de resultaten
van het door Kennisnet uitgezette onderzoeksprogramma `Leren met meer
effect'. Hierin voerden tien scholen uit het voortgezet onderwijs
ieder een eigen (quasi-)experiment uit met de inzet van ict.
In het kader van het `evidence based' innoveren, stimuleert de
overheid dat scholen zich richten op onderwijsvernieuwing met bewezen
effect. Daarvoor wordt onderzoek gedaan naar de effectiviteit van
innovaties die scholen in eerste instantie op kleine schaal
uitproberen. Leren met meer effect is zo'n onderzoeksprogramma waarin
onderzoek is gedaan naar het rendement van nieuwe vormen van onderwijs
met gebruik van ict. In elk van de experimenten zijn realistische
onderwijssituaties onderzocht. Deze onderwijssituaties zijn door de
scholen zelf bedacht en sluiten aan bij hun eigen ambities voor
kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In het afgelopen jaar zijn in
het voortgezet onderwijs tien nieuwe vormen van onderwijs met ict aan
een experiment onderworpen.
Naast de leerlingen die op innovatieve manier onderwijs kregen met ict
werd in een controlegroep het gebruikelijke onderwijs van de school
gecontinueerd. Het wiskunde experiment laat zien dat leerlingen die
wiskunde met ict krijgen beter presteren en meer gemotiveerd blijven.
Leerlingen die op de traditionele manier wiskunde uit een boek kregen,
raakten gaandeweg het jaar veel meer gedemotiveerd.
Als bijdrage aan de oplossing voor het lerarentekort, verkennen
scholen ook de opbrengsten van lesuren waarbij leerlingen
computeropdrachten maken. Uit een van deze experimenten blijkt dat de
invoering van 3 tot 6 verplichte zogenoemde `e-uren' de leerprestaties
verbetert. Op een andere school oefenden leerlingen spelling en
begrijpend lezen op de computer onder begeleiding van een
onderwijsassistent. Deze leerlingen scoorden even goed op taaltoetsen
als leerlingen die regulier taalonderwijs kregen. Hierdoor kon de
docent de helft van de beschikbare tijd ingezet worden in een andere
klas. Het gaat dus om een goede mix tussen docent en ict.
Het komend jaar wordt `Leren met meer effect' voortgezet. Er zal
vooral bekeken worden of de opbrengsten ook op langere termijn stand
houden. Leren met meer effect is een onderzoeksproject dat wordt
uitgevoerd onder regie van Kennisnet. Meer weten over de opbrengsten
van verantwoorde innovaties in het onderwijs met ict? Lees de
resultaten van alle experimenten op onderzoek.kennisnet.nl.