Kennisnet

Leerling scoort beter bij wiskunde met ict

2 december 2008

Door het gebruik van ict vinden leerlingen wiskunde niet alleen boeiender en leuker, maar scoren ze ook beter bij wiskundetoetsen. Daarnaast zijn docenten en leerlingen meer gemotiveerd door het gebruik van ict. Het invoeren van verplichte digitale uren in de lespraktijk, verbetert ook de prestaties. Dit blijkt uit de resultaten van het door Kennisnet uitgezette onderzoeksprogramma `Leren met meer effect'. Hierin voerden tien scholen uit het voortgezet onderwijs ieder een eigen (quasi-)experiment uit met de inzet van ict.

In het kader van het `evidence based' innoveren, stimuleert de overheid dat scholen zich richten op onderwijsvernieuwing met bewezen effect. Daarvoor wordt onderzoek gedaan naar de effectiviteit van innovaties die scholen in eerste instantie op kleine schaal uitproberen. Leren met meer effect is zo'n onderzoeksprogramma waarin onderzoek is gedaan naar het rendement van nieuwe vormen van onderwijs met gebruik van ict. In elk van de experimenten zijn realistische onderwijssituaties onderzocht. Deze onderwijssituaties zijn door de scholen zelf bedacht en sluiten aan bij hun eigen ambities voor kwaliteitsverbetering van het onderwijs. In het afgelopen jaar zijn in het voortgezet onderwijs tien nieuwe vormen van onderwijs met ict aan een experiment onderworpen.

Naast de leerlingen die op innovatieve manier onderwijs kregen met ict werd in een controlegroep het gebruikelijke onderwijs van de school gecontinueerd. Het wiskunde experiment laat zien dat leerlingen die wiskunde met ict krijgen beter presteren en meer gemotiveerd blijven. Leerlingen die op de traditionele manier wiskunde uit een boek kregen, raakten gaandeweg het jaar veel meer gedemotiveerd.

Als bijdrage aan de oplossing voor het lerarentekort, verkennen scholen ook de opbrengsten van lesuren waarbij leerlingen computeropdrachten maken. Uit een van deze experimenten blijkt dat de invoering van 3 tot 6 verplichte zogenoemde `e-uren' de leerprestaties verbetert. Op een andere school oefenden leerlingen spelling en begrijpend lezen op de computer onder begeleiding van een onderwijsassistent. Deze leerlingen scoorden even goed op taaltoetsen als leerlingen die regulier taalonderwijs kregen. Hierdoor kon de docent de helft van de beschikbare tijd ingezet worden in een andere klas. Het gaat dus om een goede mix tussen docent en ict.

Het komend jaar wordt `Leren met meer effect' voortgezet. Er zal vooral bekeken worden of de opbrengsten ook op langere termijn stand houden. Leren met meer effect is een onderzoeksproject dat wordt uitgevoerd onder regie van Kennisnet. Meer weten over de opbrengsten van verantwoorde innovaties in het onderwijs met ict? Lees de resultaten van alle experimenten op onderzoek.kennisnet.nl.