Intermodaal vervoer kan versnelling gebruiken
02/12/2008 16:00
Koninklijk Nederlands Vervoer
Den Haag, 2 december 2008. Als gevolg van de verslechterde marktomstandigheden neemt de groei van investeringen en internationale handel sterk af. De economische tegenwind komt juist op het moment dat het intermodaal vervoer een grote stap voorwaarts wilde zetten. Gerichte Europese investeringen zijn noodzakelijk om het intermodaal vervoer verder te helpen. Dit staat in de Marktverkenning Intermodaal 'de corridor in beeld' dat in opdracht van de ING Bank en Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) door onderzoeksbureau NEA is opgesteld.
Intermodaal transport is goederenvervoer dat zich van verschillende vervoerwijzen en van één en dezelfde laadeenheid bedient. Naast wegvervoer spelen spoor en short-sea verbindingen een cruciale rol in intermodaal transport.
Het overwegend nationaal gerichte spoorbeleid in de verschillende Europese landen, vormt een belangrijke barrière waardoor grensoverschrijdende spoordiensten te onbetrouwbaar en te traag zijn. Liberalisering van de spoorsector in Europa is noodzakelijk, net als Europese coördinatie en harmonisatie van technische en praktische zaken. De huidige wijze van subsidiering compenseert onvoldoende de aanloopverliezen en moet aangepast worden aan de praktijk.
Er ontstaat binnen Europa langzaam het besef dat er een gecoördineerd spoorbeleid moet komen. Om dit te stimuleren komt de Europese Commissie met nieuw beleid. Dit moet ertoe leiden dat spoorvervoer betrouwbaarder en vlotter verloopt. Tevens concludeert het rapport dat als gevolg van de toenemende kosten voor het wegvervoer, er een verschuiving naar het gebruik van andere transportmodaliteit kan optreden.
In een eerste reactie onderstreept KNV het belang van intermodalieit. "Denk in corridors: eerst welke lading, dan welke modaliteit", aldus KNV directeur Ad Toet. De werkgeversorganisatie benadrukt echter dat intermodaal vervoer niet bevordert mag worden door één bepaalde modaliteit meer te belasten dan de ander.
Noot voor de redactie: