2-12-2008
Geluidsoverlast auto's aan banden
Het Europees Parlement heeft een voorstel van de Europese Commissie
voor maximum geluidsnormen voor banden voor personenauto's en
vrachtwagens vandaag verder aangescherpt. Met name voor Nederland is
dit goed nieuws. Grote steden worstelen rond verkeersaders met
overschrijdingen van de maximale geluidsnormen voor de omwonenden.
Op dit moment liggen de limieten van banden tussen de 74 en 79
decibel. In het voorstel dat vandaag is aangenomen in het Parlement
wordt dit verlaagd met gemiddeld 5 decibel. Toine Manders, bedenker
van het voorstel: "Een verlaging van 5 decibel is een kwart minder
lawaai. In Nederland zou voor meer dan 2 miljard euro moeten worden
geïnvesteerd om te voldoen aan de maximale geluidsbelasting voor
woningen (68 decibel): met de Europese maatregelen pakken we de bron
van de geluidsoverlast aan".
Peter Smit (wethouder verkeer en milieu van Den Haag) is verheugd met
de stemming in het Parlement. "Dit is duidelijk een stap in de goede
richting. Het is belangrijk om alle nieuwe, technologische
mogelijkheden te benutten om het verkeerslawaai terug te dringen."
Omdat veel personenvoertuigen niet met de juiste bandenspanning
rijden, waardoor brandstofverbruik en de geluidsoverlast sterk
stijgen, worden alle personenvoertuigen vanaf 2011 uitgerust met een
bandendrukmeter. Stabiliteitsprogramma's zoals ESP worden ook
standaard geïnstalleerd in auto's zodat ze bestuurbaar blijven als de
auto in een slip komt.
Over twee weken beginnen de onderhandelingen tussen Commissie, Raad en
Parlement. De Commissie en Raad hebben al aangegeven op hoofdlijnen in
te stemmen met de positie van het Parlement.
VVD