Geen aanbesteding NS
02-12-2008 02:38
Diederik Samsom pleit vandaag in een interview met de Volkskrant voor
het intrekken van de aanbestedingsprocedure die NS te wachten staat in
2015. Vanaf die datum loopt de vergunning (concessie) van de NS af en
zouden andere marktpartijen kunnen bieden op het hoofdspoor.
'In mijn ogen is de concessieverlening niet nodig, aldus Samsom'.
Hieronder het volledige interview met Samsom in de Volksrant.
De Nederlandse Spoorwegen doen het zo goed, dat de Kamer iets terug
moet doen. Het gaat stukken beter met de Nederlandse Spoorwegen.
Althans, volgens het Tweede Kamerlid Diederik Samsom van de PvdA zijn
'de jaren van chagrijn voorbij'. En dan mag je, vindt de
regeringspartij, best iets terugdoen. In dit geval 'de laatste
relikwie van het geloof in marktwerking' van tafel vegen. Als het de
NS betreft dan.
Concreet betekent dat: beloven dat de NS in elk geval tot 2030 geen
aanbestedingsronde hoeft aan te gaan om het hoofdspoor te houden. Nu
loopt in 2015 de concessie, de vergunning, af. Dan zouden andere
marktpartijen kunnen bieden op het hoofdspoor. 'Dan kunnen in principe
de Deutsche Bahn of BritRail over de Nederlandse rails rijden.' Samsom
wil nu definitief van die aanbesteding af. En dat zal hij vandaag, als
de Kamer vergadert over de Verkeersbegroting, voorstellen. 'In mijn
ogen is de aanbesteding niet nodig.' Alleen al omdat het Rijk en de NS
samen fors gaan investeren in het spoor komende jaren. Er ligt nu een
pakket van 4,5 miljard euro (2,5 miljard van het Rijk en 2 miljard
superdividend van de NS) om 'zonder spoorboekje te kunnen rijden'. Dat
betekent dat er over een paar jaar zes intercity's en zes stoptreinen
per uur rijden tussen bijvoorbeeld Amsterdam en Eindhoven.
Dat 'revolutionaire' plan strekt tot zeker 2020. 'De NS investeert
fors, dan zou het suf zijn als ze in 2015 misschien wel out of
business zijn. Je moet ervoor zorgen dat de horizon van de NS verder
rijkt dan 2015 om al die investeringen te doen.'
Betekent dit dat Samsom helemaal tegen marktwerking is op het spoor?
'Ik moet eerlijk bekennen, ik was eerst huiverig voor de aanbesteding
van de kleinere lijntjes. Maar ik heb absoluut ongelijk gekregen.'
Samsom doelt op bedrijven als Connexxion, Arriva en Veolia, die de
regiolijnen hebben overgenomen. 'Die lijnen leden een kwijnend bestaan
onder de NS. Dat komt door de lompheid van zo'n groot bedrijf. Sinds
de aanbestedingen zie je een betere aansluiting op bussen, treinen die
vaker rijden op de regiorails. Prima.'
Maar dat is volgens Samsom iets anders dan het complexe hoofdspoor van
de NS overnemen. 'Met alle respect, dat is echt heel iets anders dan
een lijntje hier en daar' En de grote internationale spelers? 'Zie je
de Deutsche Bahn al het hoofdkantoor van de NS in Utrecht ontruimen om
er nieuw personeel in te kunnen zetten?'
Volgens Samsom is de 4,5 miljard euro die nu gereserveerd is voor de
groeispurt op het spoor onvoldoende. Berekeningen laten zien dat daar
op termijn een miljard euro bij moet komen. 'Voor het einde van deze
kabinetsperiode moet dat wel zijn geregeld.'
Partij van de Arbeid