abcdefgh
De voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG
Contactpersoon Doorkiesnummer
Datum Bijlage(n)
2 december 2008 1
Ons kenmerk Uw kenmerk
VENW/DGMo-2008/4798 -
Onderwerp
Toezeggingen AO 2 oktober 2008
Geachte voorzitter,
Met deze brief informeer ik uw Kamer over de toezeggingen bij het Algemeen Overleg
Groei op het Spoor d.d. 2 oktober 2008. Achtereenvolgens zal ik op de volgende
toezeggingen ingaan:
1. De minister zal de Kamer voor de begrotingsbehandeling nader informeren over de
vraag naar fietsenstallingscapaciteit.
2. De quick scan regionale spoorlijnen zal ten tijde van het verschijnen van de mobili-
teitsaanpak aan de Kamer worden aangeboden.
3. De Kamer zal voor de begrotingsbehandeling worden geïnformeerd over de
voortgang op het terrein van internet en cateringfaciliteiten in treinen.
4. De minister zal alsnog een reactie aan de Kamer doen toekomen op het rapport
Grenzen aan benutting uit 2002.
5. De Kamer zal nader worden geïnformeerd over de rol van de rijksadviseur voor de
infrastructuur.
1. Fietsenstallingscapaciteit.
In het kader van Ruimte voor de Fiets inventariseert ProRail jaarlijks wat de behoefte is aan
fietsenstallingen bij stations. Deze prognoses worden altijd opgesteld in het voorjaar. De
meest recente prognose is dat er in 2010 een tekort is van ruim 90.000 onbewaakte
stallingsplaatsen. Bij deze prognose zijn de vijf nieuwe sleutelprojecten (NSP) stations
(Utrecht, Rotterdam, Den Haag, Arnhem en Breda) niet meegenomen, omdat de
stallingen bij deze stations meegenomen worden in de stationsprojecten zelf. Ook de
projectstations Delft, Amsterdam Centraal (stationseiland) en de stations die in het kader
Ministerie van Verkeer en Waterstaat Telefoon 070 - 351 6171
Postbus 20901 2500 EX Den Haag Fax 070.351 6591
Bezoekadres : Plesmanweg 1-6, Den Haag
Bereikbaar met tramlijn 9 of bus 22 vanaf station CS of met tramlijn 9 vanaf station HS
VENW/DGMo-2008/4798
van het project Vleugel worden verbouwd, zijn buiten de knelpuntenlijst gehouden.
ProRail voert momenteel een nieuwe inventarisatie uit. Deze verwacht ik in het voorjaar
van 2009.
Wellicht ten overvloede vermeld ik, dat u deze cijfers reeds in mei van dit jaar heeft
ontvangen als antwoorden op vragen gesteld door de leden Duyvendak (GroenLinks) en
Roemer (SP). In deze brief van de staatssecretaris van 16 mei is eveneens een overzicht
van het capaciteitstekort per station gegeven.
In de eerdere brief van de staatssecretaris is eveneens aangegeven dat de inschatting van
ProRail is dat er in totaal ongeveer 90 miljoen euro nodig is voor uitbreiding van bewaakte
en onbewaakte fietsenstallingen. Aanvullend op het budget van Ruimte voor de Fiets is er
in het Actieplan Groei op het Spoor 20 miljoen euro beschikbaar. Daarnaast wordt in de
tweede tranche quick wins voor 9,5 miljoen euro in fietsparkeervoorzieningen
geïnvesteerd. Tenslotte is met de MobiliteitsAanpak 30 miljoen euro extra voor de fiets
beschikbaar, waarvan ook een deel voor uitbreiding van de stallingcapaciteit zal worden
ingezet.
2 Quick scan regionale spoorlijnen
Deze toezegging is reeds gestand gedaan. De Quick Scan is samen met de
Mobiliteitsaanpak aan uw Kamer gezonden.
3. Internet en cateringfaciliteiten in treinen
Over deze toezegging zal uw Kamer naar verwachting voor het eind van het jaar
separaat worden geïnformeerd.
4. Reactie op het rapport `Grenzen aan benutting' uit 2002
Het Rapport grenzen aan benutting (NYFER) uit 2002 stelt in haar conclusies dat "het
Nederlandse spoorwegnet het meest intensief benutte nationale net van alle onderzochte
landen blijkt te zijn". Ook staat er "Op zichzelf is deze extreem hoge benutting op een
relatief klein netwerk een mooie prestatie. Inzichten in de economische theorie en in de
empirische wetenschappelijke literatuur roepen echter de vraag op, of deze situatie wel
optimaal efficiënt is. Bovendien roept het de vraag op of verdere benutting in Nederland
nog mogelijk is." En stelt het de vraag "Is het nog wel mogelijk de benutting van ons
spoornet alsmaar verder op te voeren? En zo ja, tegen welke prijs?".
Dit rapport is meegenomen bij het opstellen van de beheer- en vervoerconcessie (najaar
2004). Mede op basis van dit rapport is de prioriteitsvolgorde als volgt aangepast:
Veiligheid Betrouwbaarheid Benutten Nieuwbouw. Dit houdt in dat de zorg voor
veiligheid, die als gevolg van verdere benutting in het gedrang zou kunnen komen,
hiermee de hoogste prioriteit heeft gekregen binnen de afweging. Het spoor moet veilig
zijn. De tweede prioriteit is betrouwbaarheid. Een hogere betrouwbaarheid leidt immers
tot een hogere punctualiteit en daarmee tot meer capaciteit. Benutten staat op de derde
plaats: waar met slimme oplossingen meer capaciteit gecreëerd kan worden is dat een
efficiënte oplossing. Tot slot is er wanneer er daadwerkelijk knelpunten ontstaan in het
netwerk de noodzaak tot het bijbouwen van spoorcapaciteit.
---
VENW/DGMo-2008/4798
Deze prioriteitsvolgorde is vastgelegd in zowel de beheer- als vervoerconcessies als de
Nota Mobiliteit, die beide staand beleid zijn. Dit betekent dat er dus niet alleen wordt
benut, maar ook gebouwd indien nodig. Dit laatste blijkt bijvoorbeeld uit de planstudie
OV SAAL en de overige planstudies voor spooruitbreidingen die momenteel worden
uitgevoerd in het kader van het programma hoogfrequent spoorvervoer.
5. Rijksadviseur voor de infrastructuur
De Minister van VROM nam het initiatief om het instituut van de Rijksbouwmeester te
verbreden met Rijksadviseurs voor: landschap, infrastructuur en cultureel erfgoed. Samen
met de Rijksbouwmeester vormen de drie Rijksadviseurs sinds begin 2005 het College van
Rijksadviseurs. Het College concentreert zich op de rol, het profiel en betekenis van het
ontwerp en de ontwerpende disciplines. De focus ligt op het aansturen
en stimuleren van het ontwerp en op ontwerpkwaliteit.
De Rijksadviseur Infrastructuur heeft dit jaar o.a. advies uitgebracht over de verschillende
visies die zijn ingediend voor de Afsluitdijk. Dit heeft geresulteerd in een schriftelijk advies,
mede namens de Rijksadviseur voor het Landschap. Voorts heeft de Rijksadviseur
Infrastructuur mede advies uitgebracht voor projecten die via het Gemeenschappelijk
Ontwikkelingsbedrijf aan het college van rijksadviseurs zijn voorgelegd, zoals: Klavertje 4
en herbestemming van voormalig vliegveld Valkenburg. Ook heeft hij zich intensief
beziggehouden met het project Schiphol Amsterdam Almere.
Het College van Rijksadviseurs zal begin volgend jaar het werkprogramma presenteren
voor het komende jaar.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT
Ir.Camiel Eurlings
---
Ministerie van Verkeer en Waterstaat