KPMG
Concurrentie in zorgsector verzandt in regelgeving en conflicten
02|12|08 - De huidige vorm van gereguleerde marktwerking, waarin
instellingen zowel moeten concurreren als samenwerken in de zorgketen,
zorgt er niet voor dat thuiszorginstellingen ondernemers worden die
meer gaan innoveren.
De oorzaak van deze juridisering is volgens Youri Hildebrand van KPMG
de onduidelijke marktstructuur waarin de grens tussen samenwerking en
kartelvorming niet altijd helder te trekken is.
Hildebrand: "Dit is geen transitieprobleem, maar een structurele
weeffout." Hildebrand onderzocht de gevolgen van de marktwerking in de
zorgsector. Hildebrand: "De kern van het probleem zit in de grote
hoeveelheid regelgeving en toezicht die nodig is voor een klein beetje
marktwerking. Regulering is nodig om instellingen op beperkte schaal
commercieel te laten werken terwijl de publieke belangen gewaarborgd
blijven. Deze regulering zal steeds uitgebreider en gedetailleerder
worden om aan te blijven sluiten bij de veranderende
marktomstandigheden. De ervaring in andere sectoren leert dat hier
minstens een generatie overheen gaat, zodat aan regulering structureel
veel aandacht moet worden besteed. Het belangrijkste gevolg daarvan is
dat de voordelen van marktwerking niet geplukt kunnen worden."
Marktwerking is volgens Hildebrand gebaseerd op strijd om te overleven
in een onzekere omgeving. Hildebrand: "Zorginstellingen zijn echter
niet gewend om risico's te nemen. Zij willen juist onzekerheid
verminderen om hun klanten beter van dienst te zijn. Bovendien is er
sprake van beperkte toepassing van integraal risicomanagement:
zorginstellingen weten vaak niet eens wat hun risico's zijn.
De huidige vorm van gereguleerde marktwerking, waarin instellingen
zowel moeten concurreren als samenwerken in de zorgketen, zorgt er
niet voor dat thuiszorginstellingen ondernemers worden die meer gaan
innoveren. Wel zullen zij de komende jaren gespecialiseerd raken in
het omgaan met nieuwe regelgeving, het onderling opstellen van
contracten en het voeren van rechtszaken. Er is weliswaar
prijsconcurrentie, maar een groot deel van de efficiëntiewinst zal
opgaan aan bureaucratie, zonder dat daar een betere dienstverlening
tegenover staat. Dit is bijvoorbeeld het geval in het openbaar
busvervoer. De helft van de efficiencywinst blijkt daar al op te gaan
aan juridische overheadkosten, terwijl busbedrijven steeds meer
uitvoeringsorganisaties worden en steeds minder innovatieve
bedrijven."
Hildebrand verwacht dat zorginstellingen op korte en middellange
termijn zullen fuseren om zo intern afspraken op grotere schaal in het
belang van de cliënt te kunnen maken. Hildebrand: "Dit kunnen fusies
zijn tussen thuiszorginstellingen onderling, maar ook met
ziekenhuizen, verpleeg- en verzorgingstehuizen en zelfs met
zorgverzekeraars. De overheid moet in deze nieuwe situatie
ondernemersschap stimuleren door de consument een grotere rol te geven
en ervoor te zorgen dat iedere verzekerde meerdere keuzes heeft. Want
als het aanbod zich breed organiseert, moet de vraag dat ook kunnen
doen."
Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met Andy Bellm, (020)
656 7039.
© 2008 KPMG N.V., registered with the trade register in the
Netherlands under number 34153857 and a Dutch limited liability
company and a member firm of the KPMG network of independent member
firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All
rights reserved.