Zoetermeerder doet voortaan zaken met de gemeente op Publieksplein
Het Publieksplein is de nieuwe naam voor de plaats waar inwoners en
bedrijven van Zoetermeer terechtkunnen met hun vragen en voor de
aanvraag van producten en diensten zoals een paspoort, rijbewijs of
vergunning. Dit maakte Patrick van Domburg, wethouder dienstverlening,
op 1 december bekend tijdens een feestelijke bijeenkomst over de
verbetering van de publieke dienstverlening.
In de loop van 2009 zal de nieuwe naam Publieksplein steeds
zichtbaarder worden. Het Publieksplein beheert alle kanalen waarmee de
inwoners en bedrijven bij de gemeente terechtkunnen: internet, balie,
telefoon, e-mail en post. De (aan)vragen worden zo veel mogelijk
direct door de medewerkers afgehandeld. Om dit te realiseren werkt de
gemeente, net als alle andere gemeenten in Nederland, stapsgewijs aan
de verbetering van alle kanalen.
Er komen steeds meer producten bij die de gemeente gemakkelijker en
sneller wil leveren. Zoetermeer zet op 1 december een belangrijke stap
omdat het vanaf die dag mogelijk is om aan de balie van het Stadhuis
in één dag een bouwvergunning voor een eenvoudige dakkapel te krijgen,
een zogenaamde flitsvergunning. Door het werkproces te verbeteren en
de toetsingscriteria te versimpelen hoeft dit niet meer zes weken te
duren. Op de website van de gemeente zijn de criteria te vinden om de
vergunning in één dag te krijgen.
`Gemakkelijk en snel' geldt ook voor alle aanvragen die burgers en
bedrijven via www.zoetermeer.nl kunnen doen. Inmiddels zijn er zo'n
30 gemeentelijke producten digitaal aan te vragen en dit aantal neemt
verder toe. 19% van de aanvragen van gemeentelijke producten wordt nu
al digitaal afgehandeld; het is de bedoeling dat dit in 2010 30% is.
Het centrale nummer voor de gemeente, 14079 beantwoordt vragen over
publiekszaken, belastingen en meldingen en klachten. Vanaf 1 december
beantwoordt het callcenter ook vragen over inburgering,
schuldhulpverlening, WMO en bouwen. In het voorjaar van 2009 geeft het
nummer 14079 antwoord op álle vragen aan de gemeente. Dan start ook
een campagne om het telefoonnummer breder bekend te maken bij de
inwoners. Ook bij de balies in het Stadhuis zijn veranderingen
zichtbaar. De bewegwijzering is verbeterd en er zijn enkele balies
bijgekomen voor de uitbreiding van de dienstverlening.
Op 1 december was ook de opening van het Toeristisch Informatiepunt
(TIP). Zoetermeerders vinden in een fraaie kast in de publiekshal alle
toeristische informatie over Zoetermeer en omstreken bij elkaar. Het
TIP is een gezamenlijk initiatief van de Stichting Floravontuur
Promotie Zoetermeer en de gemeente.
Gemeente Zoetermeer