Gemeente Zoetermeer

Zoetermeerder doet voortaan zaken met de gemeente op Publieksplein

Het Publieksplein is de nieuwe naam voor de plaats waar inwoners en bedrijven van Zoetermeer terechtkunnen met hun vragen en voor de aanvraag van producten en diensten zoals een paspoort, rijbewijs of vergunning. Dit maakte Patrick van Domburg, wethouder dienstverlening, op 1 december bekend tijdens een feestelijke bijeenkomst over de verbetering van de publieke dienstverlening.

In de loop van 2009 zal de nieuwe naam Publieksplein steeds zichtbaarder worden. Het Publieksplein beheert alle kanalen waarmee de inwoners en bedrijven bij de gemeente terechtkunnen: internet, balie, telefoon, e-mail en post. De (aan)vragen worden zo veel mogelijk direct door de medewerkers afgehandeld. Om dit te realiseren werkt de gemeente, net als alle andere gemeenten in Nederland, stapsgewijs aan de verbetering van alle kanalen.

Er komen steeds meer producten bij die de gemeente gemakkelijker en sneller wil leveren. Zoetermeer zet op 1 december een belangrijke stap omdat het vanaf die dag mogelijk is om aan de balie van het Stadhuis in één dag een bouwvergunning voor een eenvoudige dakkapel te krijgen, een zogenaamde flitsvergunning. Door het werkproces te verbeteren en de toetsingscriteria te versimpelen hoeft dit niet meer zes weken te duren. Op de website van de gemeente zijn de criteria te vinden om de vergunning in één dag te krijgen.

`Gemakkelijk en snel' geldt ook voor alle aanvragen die burgers en bedrijven via www.zoetermeer.nl kunnen doen. Inmiddels zijn er zo'n 30 gemeentelijke producten digitaal aan te vragen en dit aantal neemt verder toe. 19% van de aanvragen van gemeentelijke producten wordt nu al digitaal afgehandeld; het is de bedoeling dat dit in 2010 30% is.

Het centrale nummer voor de gemeente, 14079 beantwoordt vragen over publiekszaken, belastingen en meldingen en klachten. Vanaf 1 december beantwoordt het callcenter ook vragen over inburgering, schuldhulpverlening, WMO en bouwen. In het voorjaar van 2009 geeft het nummer 14079 antwoord op álle vragen aan de gemeente. Dan start ook een campagne om het telefoonnummer breder bekend te maken bij de inwoners. Ook bij de balies in het Stadhuis zijn veranderingen zichtbaar. De bewegwijzering is verbeterd en er zijn enkele balies bijgekomen voor de uitbreiding van de dienstverlening.

Op 1 december was ook de opening van het Toeristisch Informatiepunt (TIP). Zoetermeerders vinden in een fraaie kast in de publiekshal alle toeristische informatie over Zoetermeer en omstreken bij elkaar. Het TIP is een gezamenlijk initiatief van de Stichting Floravontuur Promotie Zoetermeer en de gemeente.