Dutch Design op Schiphol
Pilot met Mijksenaar - Schiphol merchandise op Schiphol Plaza
AMSTERDAM, 20081201 -- Amsterdam Airport Schiphol en Mijksenaar, het bedrijf achter het ontwerp van de bewegwijzering op Schiphol, krijgen een hoek met eigen merchandise in de Planes@Plaza-winkel op Schiphol Plaza. Briefkaarten, t-shirts, een wandklok en een memoryspel zijn een greep uit de producten die vanaf dinsdagmiddag 2 december in Planes@Plaza verkrijgbaar zijn. De merchandise werd ontworpen door Mijksenaar in samenwerking met Amsterdam Airport Schiphol in opdracht van het Graphic Design Museum, Breda. Mijksenaar hoopt met deze pilot meer aandacht te genereren voor het unieke en internationaal befaamde ontwerp van haar bewegwijzering.
De Mijksenaar - Schiphol productlijn is begin 2008 ontworpen in opdracht van het Graphic Design Museum, Breda. In juni werd daar de museumwinkel met Mijksenaar - Schiphol merchandise geopend. De keuze viel op het werk van Mijksenaar omdat het door het museum als wereldwijd het meest herkenbare Dutch Design gezien wordt. Paul Mijksenaar zelf zegt hierover: `Het is natuurlijk fantastisch dat zo'n museum jouw werk tot het meest herkenbare product uitroept. Ik zie het als een bekroning.'
Uniek ontwerp
Het bijzondere van de productlijn is dat deze gebaseerd is op het ontwerp van de Schipholbewegwijzering wat internationaal hoog aangeschreven staat. Mijksenaar is sinds 1990 verantwoordelijk voor de karakteristieke gele borden op de luchthaven. Pictogrammen spelen, net zoals op de borden, een hoofdrol in de ontwikkelde producten.
`Pictogrammen zijn populair, ze spreken tot de verbeelding bij jong en oud,' aldus Mijksenaar, `bovendien kun je er leuke dingen mee doen in productontwerp.'
De eerste serie producten werd binnen een paar maanden ontworpen en geproduceerd.
EINDE PERSBERICHT
Ingezonden persbericht