Senternovem
01-12-2008 | Esha geeft bitumen sloopdak nieuw leven
Jaarlijks wordt alleen al in Nederland zo'n 100.000 ton aan gebruikt
dakbitumen op stortplaatsen gedumpt. Bitumen is een hoogwaardige
grondstof, die zowel in asfalt als in dakbanen wordt toegepast. ESHA,
producent van onder meer bitumen dakbedekking, ontwikkelde een machine
die oud dakbitumen recyclet. MIA/Vamil heeft geïnvesteerd in deze
wereldprimeur. `Wij zien een bitumen dak als zwart gras.'
Sinds begin april draait ESHA's bitumenrecycler op proef. De
zogenaamde BiELSo (bitumen end of life solutions) wordt gevoed met
versnipperde dakbedekking, inclusief verontreinigingen als metaal,
hout en glas. In de machine worden de snippers verhit en vloeibaar
gemaakt zodat de verontreinigingen gescheiden kunnen worden. Het
resultaat is een schone pasta van gesmolten oude bitumen, dat na
upgrading weer ingevoerd wordt in het productieproces.
De wereldwijd unieke machine is het antwoord op de enorme berg
bitumenafval. Het is tevens een initiatief om het grondstofgebruik te
beperken en over te stappen op een duurzamere aanpak. `Er is geen
andere weg, de olie wordt schaarser en duurder,' zegt ir. Job van
Loenen, die bij ESHA verantwoordelijk is voor de productie.
Het Groningse ESHA is een van Europa's grootste fabrikanten van
producten op basis van bitumen, de eerste en meest visceuze fractie
van aardolie. De oudere generaties bitumen dakbanen, geproduceerd
vanaf de jaren zestig worden na een jaar of vijftien poreus. Van
Loenen: `Het nieuwste POC-bitumen kan wel dertig jaar mee. Maar ook
dat zal op een gegeven moment vervangen worden.'
Het bedrijf is al eerder met de recycling van bitumen begonnen. `Sinds
een jaar of tien hergebruiken we ons eigen productieafval,' vertelt
Van Loenen. `Maar dat is schoon, terwijl bitumen dat op daken heeft
gelegen, vervuild is. Hét grote probleem was om die verontreinigingen
eruit te krijgen. Bitumen is immers enorm kleverig. We hebben er drie
jaar over gedaan om dat kunstje onder de knie te krijgen.'
Het oude bitumen kan niet direct hergebruikt worden. `Het materiaal is
niet super meer, dat moeten we dus upgraden. Volledig hergebruik is
onhaalbaar. Gemiddeld halen we 20 procent. Maar als de gemodificeerde
bitumens terugkomen, kan dat stijgen tot 50 procent of meer.'
Het resulterende bitumen is op drie niveau's te gebruiken. Van Loenen:
`Allereerste kunnen we er weer dakbedekking van maken. Andere
toepassingen zijn in de wegenbouw, of voor dijkmatten. We gaan
speciale producten lanceren, waar het hergebruikt bitumen in zit.'
De recycling past goed in EROP, het programma van ESHA om duurzaam te
ondernemen. `We hebben allerlei ideeën over nuttig gebruik van het
dak. Water bergen bijvoorbeeld, of zonnecellen integreren in
dakbanen.