Groen!
Brussel, 1 december 2008
Fijn stof : Met loze beloftes versmoort de Vlaamse regering nu ook het
debat
Deze middag heeft het Bureau van het Vlaams Parlement,het maandagse
overleg tussen open VLD-voorzitter Marleen Vanderpoorten en de Vlaamse
fractieleiders, beslist om niet in te gaan op het verzoek van de
Groen!-fractie om een actualiteitsdebat te houden over fijn stof en de
mobiliteitsproblematiek. CD&V vond dit debat weinig opportuun en
verwees de zaak naar een commissie. "Het is duidelijk dat CD&V haar
leefmilieuminister Crevits uit de wind wil zetten, want we staan nog
nergens op het vlak van fijn stof beleid en de hervorming van ons
mobiliteitsbeleid en de verkeersbelasting," besluit Groen!
fractieleider Rudi Daems.
Bovenal moet Vlaanderen eens grondig nadenken over wat voor een soort
mobiliteit zij wil stimuleren op lange termijn. Het plaatsen van
filters zal niet veel uithalen als de Vlaamse regering van Vlaanderen
één grote logistieke draaischijf wil maken en daartoe nieuwe
containerdokken en autosnelwegen aanlegt. Dat leidt onvermijdelijk tot
meer verkeer en dus tot massa's extra fijn stof. In zo'n
mobiliteitsbeleid zijn roetfilters slechts pleisters op een gapende
wonde.
Rudi Daems: "Natuurlijk heeft Vlaanderen intussen nood aan een aanpak
op onmiddellijke termijn, maar ook hier stelt Vlaamse milieuminister
Crevits teleur. Als antwoord op de Panorama-uitzending van gisteren
haast de minister zich nu om enkele minimaatregelen op te dissen. De
minister wil een hogere taks (BIV) aanrekenen aan nieuwe dieselwagens
die niet zijn uitgerust met een roetfilter. Maar een dergelijk
fijnstoftaks werd in Nederland door de rechter geschrapt omdat die in
strijd zou zijn met het Europees recht. De open-VLD is bovendien tegen
deze ecomalus. En de maatregel zou er pas komen in 2010. Ten tweede
wil ze nu ook premies voor roetfilters voor personenwagens ter waarde
van 400 euro invoeren, maar voorziet amper 4 miljoen EUR in de Vlaamse
begroting. Met andere woorden, goed voor in het beste geval 10 000
voertuigen en dat op meer dan 1 300 000 dieselwagens, vandaag op onze
Vlaamse wegen."
Groen! stelt tegenover het kwakkelbeleid van Crevits 3 concrete
maatregelen en een mobiliteitsvisie op lange termijn. Ten eerste wil
Groen! een hoger budget voor roetfilterpremies en een echte
bewustmakingscampagne zodat zo snel mogelijk zo veel mogelijk
dieselwagens uitgerust zijn met zo'n filter. Groen heeft daarenboven
een voorstel van decreet ingediend in het Vlaams parlement om op basis
van de ecoscore die VITO berekende voor wagens (uitstoot van CO2,
vervuiling fijn stof, lawaai) een ecobonus toe te kennen aan
chauffeurs die een nieuwe wagen aankopen die gevoelig beter is voor
het milieu dan hun oude wagen of aan chauffeurs die een eerste wagen
aankopen die beter dan gemiddeld scoort op vlak van milieu. Dit
voorstel kan onmiddellijk goedgekeurd worden. In Wallonië gebeurde dit
al maar het Vlaams gewest blijft ter plaatse trappelen. Ten slotte wil
Groen! een premie van 600EUR voor roetfilters voor alle dieselwagen
zoals in Nederland toekennen. Tegen 2012 willen we dat 90% van alle
dieselwagens uitgerust is met zo een filter.
Deze kortetermijnmaatregelen moeten gekoppeld worden aan een visie op
lange termijn waarbij Vlaanderen inzet op meer openbaar vervoer en
fietskilometers in plaats van Vlaanderen tot transitland te reduceren.
Rudi Daems: "Vlaanderen transitland brengt ons geen economische
meerwaarde en levert ons geen antwoord op het fileleed. In ruil voor
meer wegen, krijgen we meer fijn stof, meer kinderen met
astmaproblemen en meer vroegtijdige sterftes, zo'n 12 000 per jaar. En
zondagochtend een stamelende minister van Leefmilieu die met
schaamrood op de wangen moet toegeven dat terwijl Nederland 23 000
roetfilters plaatste op zwaar vervuilende vrachtwagens, Vlaanderen
maar kan uitpakken met 1."
Rudi Daems, fractieleider Groen!