De Telegraaf grootste onder latent werkzoekenden

01/12/2008 17:36

Telegraaf Media Nederland

Het belang van de groep latent werkzoekenden is toegenomen. Uit het nieuwe NOA 2008 onderzoek blijkt dat print hét medium is voor het bereiken van deze groep werkzoekenden. De Telegraaf en Sp!ts komen zowel uit onderzoek van de stichting NOA als het AGO onderzoek van de Intelligence Groep naar voren als zeer sterke titels met het hoogste bereik onder de Nederlandse beroepsbevolking.

De groep latent werkzoekenden is ongeveer gelijk gebleven, terwijl uit het nieuwe NOA 2008 onderzoek is gebleken dat het aantal actief werkzoekenden met 20% sterk is gedaald. In NOA 2006 bestond de groep actief werkzoekenden tot 55 jaar nog uit 942.000 personen tegenover 752.000 personen in 2008.

Binnen de Nederlandse beroepsbevolking is de groep latent werkzoekenden traditioneel de grootste groep. Uit de nieuwe NOA cijfers blijkt zelfs dat 65% van de Nederlandse beroepsbevolking tot 55 jaar niet actief op zoek is naar een baan, maar de kansen op de arbeidsmarkt in de gaten houdt. Ruim 19% geeft aan helemaal niet van plan te zijn van baan te wisselen. Daarnaast blijkt dat de groep latent werkzoekenden zich hoofdzakelijk via printmedia oriënteert. Hiermee is print automatisch het belangrijkste medium waarmee je de grootste groep op de arbeidsmarkt bereikt.

Zowel in het NOA onderzoek als het AGO onderzoek van de Intelligence Group, komt De Telegraaf naar voren als grootste print titel, met het hoogste bereik onder de Nederlandse beroepsbevolking. De Telegraaf en Sp!ts hebben een hoog bereik in verschillende beroepsgroepen op zowel MBO als HBO+ niveau. Het grote voordeel van inschakeling van beide titels is de geringe overlap. De Telegraaf en Sp!ts vullen elkaar dus uitstekend aan.

"De daling van actief werkzoekenden in de afgelopen twee jaar is in lijn met de daling van de werkloosheid in Nederland. Daarnaast zullen in deze onzekere tijden mensen minder risico willen nemen door actief op zoek te gaan naar een baan. Het belang van de groep latent werkzoekenden voor potentiële werkgevers wordt hierdoor versterkt. Dit heeft consequenties voor de mediumtypekeuze in arbeidsmarktcommunicatie. Adverteerders die samenwerken met sterke titels als De Telegraaf en Sp!ts zullen hiervan profiteren." Aldus Jeroen van Iersel, Marketeer Arbeidsmarktcommunicatie bij De Telegraaf.

Het gezamenlijke bereik bij inschakeling van beide titels is 30,0%.

Nationaal Onderzoek Arbeidsmarktcommunicatie (NOA) is een collectief onderzoek met als doel het verkrijgen van actueel inzicht in het oriëntatie- en switchgedrag van de instromende en werkende populatie in Nederland en het bereik van diverse media in dit verband.

De Intelligence Group is aanbieder op het gebied van onderzoek en consultancy in arbeidsmarkt-communicatie en recruitment en exploiteert o.a. het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO).

Over De Telegraaf

Uitgeversmaatschappij De Telegraaf is primair actief in het uitgeven van dagblad De Telegraaf en het exploiteren van informatie via haar online kanalen. De Telegraaf is zeven dagen per week de grootste en meest gelezen krant van Nederland met een gemiddeld bereik per dag van ruim 2,2 miljoen Nederlanders. Telegraaf.nl is een van de grootste en actuele nieuwsportals van Nederland. Samen met de special interest sites als AutoTelegraaf.nl, DFT.nl, Vacaturekrant.nl, Brixter.nl, Reiskrant.nl is Telegraaf.nl goed voor ruim 238 miljoen pageviews en ruim 3,2 miljoen unieke bezoekers per maand (NOM Print Monitor 2008-I / STIR september 2008). Uitgeversmaatschappij De Telegraaf is een onderdeel van Telegraaf Media Nederland.

Over Sp!ts

Sp!ts wordt uitgegeven door BasisMedia B.V. en is de compacte, multimediale nieuwsbrenger en inspiratiebron met een unieke en relevante positie binnen de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar. Sp!ts biedt 24 uur per dag het belangrijkste nieuws op het gebied van actualiteit, sport en entertainment. Sp!ts bereikt met haar krant dagelijks 1,7 miljoen lezers. BasisMedia B.V. is onderdeel van Telegraaf Media Nederland.

Over Telegraaf Media Nederland

Telegraaf Media Nederland is onderdeel van TMG (Telegraaf Media Groep) en omvat een belangrijk gedeelte van de Nederlandse activiteiten van TMG: Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, HDC Media, Holland Combinatie, Basismedia, Telegraaf Tijdschriften Groep, WebRegio Media, Pilarczyk Mediagroep, Telegraaf Productiehuis en Librium TV. In totaal exploiteert Telegraaf Media Nederland meer dan honderd printtitels, even zoveel websites, diverse 'out of home TV'netwerken en een aantal videoproductiehuizen. Dat maakt Telegraaf Media Nederland het eerste complete mediahuis van Nederland, met verschillende mediamerken en - platformen, die onmisbaar zijn voor consument en adverteerder.






Noot voor de redactie:


Noot voor de redactie (