Eenduidig chipcardsysteem in het verschiet
Over de chipcard voor het openbaar vervoer vindt overleg plaats tussen
een aantal consumentorganisaties en verantwoordelijk staatssecretaris
Huizinga van Verkeer en Waterstaat. De CG-Raad is één van de
deelnemende organisaties. Het overleg is in oktober vastgelopen. De
consumentenorganisaties hebben het hier echter niet bij laten zitten.
Consumentenorganisaties stellen eisen op het gebied van
gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid van het chipcard-systeem.
Dit systeem omvat onder meer toegangs- en uitcheckpaaltjes en
chipautomaten. Het huidige systeem voldoet nog lang niet aan de eisen
van de consumentenorganisaties. De staatssecretaris hield lange tijd
vol dat regionale OV-autoriteiten hiervoor verantwoordelijk zijn.
Zijzelf wilde als landelijk verantwoordelijke geen eisen stellen aan
een landelijk in te voeren systeem. Hierdoor liep het overleg vast.
Oplossing
De gezamenlijke consumentenorganisaties namen het voortouw voor een
oplossing. Zij stelden een uitvoerige lijst van eisen op. De lijst bevat ook
een groot aantal eisen op het gebied van toegankelijkheid voor
gehandicapten. Op 24 november overlegden de consumentenorganisaties opnieuw
met vertegenwoordigers van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het
gesprek verliep positief. De vertegenwoordigers van Verkeer en Waterstaat
toonden zich enthousiast over de volledige eisenlijst.
Vervolggesprek
Hiermee lijkt de impasse doorbroken. De CG-Raad koestert goede hoop op een
eenduidig, gebruikersvriendelijk en toegankelijk chipcardsysteem. Binnenkort
gaan de consumentenorganisaties nogmaals om de tafel zitten. Nu met
vertegenwoordigers van het verantwoordelijke ministerie én met mensen uit de
19 regionale OV autoriteiten. Dit gesprek moet verduidelijken in hoeverre de
regionale OV-autoriteiten de visie van de consumentenorganisaties en het
ministerie delen.
(Geplaatst: 1 december 2008)
---
Chronisch zieken en Gehandicapten Raad Nederland