Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen
crisis
01-12-2008: Reisindustrie reageert op economische crisis
Online marketingcampagne gericht op aanbiedingen
REISINDUSTRIE REAGEERT OP ECONOMISCHE CRISIS
Onder de noemer `Value For Money' lanceert het Nederlands Bureau voor
Toerisme & Congressen (NBTC), samen met Amsterdam Airport Schiphol,
het Amsterdams Toerisme & Congres Bureau (ATCB), Den Haag Marketing en
Expedia een grootschalige online marketingcampagne. Hiermee reageert
de Nederlandse reisindustrie op de economische crisis die zijn
weerslag heeft op het inkomend toerisme. De partijen investeren samen
1 miljoen euro om het aantal bezoekers naar Nederland te vergroten. De
campagne is voorzien van online aanbiedingen en loopt van 1 december
2008 tot begin april 2009 en richt zich op negen Europese landen en de
Verenigde Staten.
Steun in de rug
De economische crisis heeft ook zijn weerslag op de reisindustrie en
de cijfers van het inkomend toerisme dalen. De consument zoekt
zekerheid, stabiliteit en meer dan ooit waar voor zijn geld. Het NBTC
neemt daarom het initiatief om, samen met een aantal partners, een
grootschalige online marketingcampagne op te zetten die de
internationale reiziger laat zien dat een bezoek aan Nederland value
for money, veel waar voor je geld, biedt. Jos Vranken, algemeen
directeur NBTC: "We hebben hiermee niet de illusie het tij te keren,
maar we willen de sector een noodzakelijke steun in de rug geven en
het teruglopende bezoek dempen c.q. minimaliseren."
Online kortingen
In België, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen,
Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Zweden is een
online platform gecreëerd waarop de consument aanbiedingen vindt voor
een vakantie in Nederland. Op de lokale websites van Expedia, de
grootste online boekingsite ter wereld, wordt een speciale
Holland-microsite gemaakt waar in één oogopslag alle aanbiedingen te
vinden zijn, naast reisinformatie over Nederland en bijzondere
evenementen. De websites worden onder de aandacht gebracht door
aantrekkelijke advertenties en banners te plaatsen op diverse
reisgerelateerde websites en opname in Expedia-nieuwsbrieven. Tevens
worden in de voornoemde landen gezamenlijke pers en pr-activiteiten
ondernomen.
Deelnemende partijen
Naast het NBTC participeren de volgende partners in de ` Value for
Money' campagne: Expedia, 's werelds grootste online-reisbureau, het
Amsterdams Toerisme & Congres Bureau, Amsterdam Airport Schiphol en
Den Haag Marketing, de overkoepelende toeristische promotie
organisatie voor de stad Den Haag en haar beide badplaatsen
Scheveningen en Kijkduin.