RTL Nederland verstevigt positie als marktleider
RTL Nederland sluit de maand november wederom af als marktleider met
30,5% zenderaandeel in de doelgroep 20-49 jaar. Dat is een stijging
van 0,9% ten opzichte van vorige maand, terwijl de Publieke Omroep en
SBS Groep licht dalen (PO 28,7%, SBS Groep 28,0%).
Marktleider RTL 4 behaalde in de doelgroep Boodschappers 20-49 jaar
een zenderaandeel van 15,9%. Dat is 1,4% hoger dan november 2007
(14,5%) en 0,1% hoger dan vorige maand (15,8%). SBS 6 scoorde een
zenderaandeel van 15,7% en Nederland 1 volgt met 15,1%. Vooral de
donderdagvond van RTL 4 behaalt hoge cijfers met De Frogers: Effe Geen
Cent Te Makken en Derek Ogilvie: The Ghost Whisperer, met records van
respectievelijk 1,7 miljoen en 1,5 miljoen kijkers. Bovendien weet de
zaterdagavond weer een miljoenenpubliek aan zich te binden met Ik Hou
Van Holland. De vooravond met de sterke merken Editie NL en RTL
Boulevard laat ten opzichte van 2007 een flinke groei zien. Behaalde
Editie NL in 2007 in november 2007 18,3% zenderaandeel (Bds 20-49
jaar), afgelopen maand was dat 23,0%. RTL Boulevard scoorde in
november 2007 20,2% in deze doelgroep en afgelopen maand was dat
22,1%.
RTL 5 blijft stabiel scoren met een zenderaandeel van 9,2%. De zender
beleefde in het laatste weekend van november twee finales. Expeditie
Robinson wist 956.000 kijkers aan de buis te kluisteren en behaalde
een zenderaandeel van 21,7%. Naar de ontknoping van Cant Buy Me Love
keken 369.000 mensen in 6+, wat goed was voor een zenderaandeel van
17,3% in 20-34 jaar. Andere succesvolle programmas van RTL 5 zijn So
You Think You Can Dance, Wie Is De Chef, Echte Gooische Meisjes en
Americas Next Top Model.
Mannenzender RTL 7 had in de maand november in de eigen doelgroep
mannen 20-49 jaar een zenderaandeel van 7,0%. Dat is 0,2% hoger dan
vorige maand. De mannen keken vooral naar sport, waaronder de F1 GP
Brazilië en de KNVB Beker-wedstrijden. Ook de rauwe reality-reeks Ice
Road Truckers en de films A Few Good Man en 51st State droegen bij aan
het zenderaandeel.
Voor RTL 8 bleef de maand november met 2,8% zenderaandeel in de
doelgroep vrouwen 20-49 jaar op hetzeIfde niveau als vorige maand. De
vrouwelijke kijker wist vooral de films Ciske De Rat, Angels Fall en
Big Fish te waarderen.
---
Noot aan de redactie: voor meer informatie en/of interviews kunt u
contact opnemen met Karin Bouwknegt, afdeling Communicatie van RTL
Nederland, via tel: 035 6718598 of karin.bouwknegt@rtl.nl.
RTL Group