Rode Kruis Belgie
Rode Kruis-Vlaanderen als eerste humanitaire organisatie bij de laureaten
van Business Excellence Manager van het Jaar 2008
âEfficiëntie met een hartâ wordt bekroond
Rode Kruis-Vlaanderen is vandaag als laureaat (2de plaats) gehuldigd
tijdens de verkiezing tot Quality Manager van het Jaar 2008. Met deze
huldiging erkent het Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg het constante
streven van Rode Kruis-Vlaanderen naar een maximale kwaliteit en
efficiëntie in haar organisatie. De score van Rode Kruis-Vlaanderen
is des te opvallender aangezien ze als eerste humanitaire organisatie
wordt gelauwerd.
Bij Rode Kruis-Vlaanderen werkt iedereen elke dag opnieuw aan het
leveren van voldoende, veilig bloed. Dit wordt beschreven en
geconcretiseerd in een intern kwaliteitssysteem. De streefdoelen van
de organisatie zijn samen te vatten in 2 zeer duidelijke cijfers :
100% beschikbaarheid en 0% besmetting. Voldoende voorraad en absolute
veiligheid zijn cruciale gegevens in deze levensbelangrijke
dienstverlening van het Rode Kruis en het omvat ook de twee luiken van
de Dienst van het Bloed: operationeel en medisch.
Rode Kruis-Vlaanderen past haar kwaliteitssysteem toe in alle fasen
van het proces dat het bloed doorloopt : van afname over verwerking en
tests in het laboratorium tot de levering aan de ziekenhuizen.
Duidelijk uitgewerkte processen en hoogtechnologische apparatuur
moeten de efficiëntie niet alleen garanderen maar ook verder blijven
verbeteren.
Karin Genoe, directeur Operationele Zaken, Dienst van het Bloed van
Rode Kruis-Vlaanderen : âHet hele proces van afname, verwerking, tests
en levering is erg duidelijk gedocumenteerd in onze organisatie. Dank
zij constante monitoring kunnen wij op elk moment bijsturen om onze
kwaliteit en diensten op een nóg hoger niveau te tillen. Als
humanitaire organisatie bundelen wij het beste van twee werelden door
perfecte kwaliteit te koppelen aan onze menselijke waarden.
âEfficiëntie met een hartâ is dan ook niet toevallig onze corporate
slogan.â
âBusiness Excellence manager van het jaar 2008â.
Het Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg - dat streeft naar een
veralgemeende toepassing van goede managementpraktijken, innovatie en
kwaliteitszorg â kiest elk jaar een âBusiness Excellence manager van
het jaar 2008â. De kandidaten voor deze titel moeten aan de hand van
feiten en cijfers aantonen dat de resultaten met betrekking tot
klantentevredenheid, medewerkerstevredenheid, maatschappelijke positie
en ondernemingsresultaten het gevolg zijn van projecten waarin ze zelf
duidelijk een inbreng hadden.
Mechelen, 28 november 2008