Rode Kruis Belgie


Rode Kruis-Vlaanderen als eerste humanitaire organisatie bij de laureaten van Business Excellence Manager van het Jaar 2008

âEfficiëntie met een hartâ wordt bekroond

Rode Kruis-Vlaanderen is vandaag als laureaat (2de plaats) gehuldigd tijdens de verkiezing tot Quality Manager van het Jaar 2008. Met deze huldiging erkent het Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg het constante streven van Rode Kruis-Vlaanderen naar een maximale kwaliteit en efficiëntie in haar organisatie. De score van Rode Kruis-Vlaanderen is des te opvallender aangezien ze als eerste humanitaire organisatie wordt gelauwerd.

Bij Rode Kruis-Vlaanderen werkt iedereen elke dag opnieuw aan het leveren van voldoende, veilig bloed. Dit wordt beschreven en geconcretiseerd in een intern kwaliteitssysteem. De streefdoelen van de organisatie zijn samen te vatten in 2 zeer duidelijke cijfers : 100% beschikbaarheid en 0% besmetting. Voldoende voorraad en absolute veiligheid zijn cruciale gegevens in deze levensbelangrijke dienstverlening van het Rode Kruis en het omvat ook de twee luiken van de Dienst van het Bloed: operationeel en medisch.

Rode Kruis-Vlaanderen past haar kwaliteitssysteem toe in alle fasen van het proces dat het bloed doorloopt : van afname over verwerking en tests in het laboratorium tot de levering aan de ziekenhuizen. Duidelijk uitgewerkte processen en hoogtechnologische apparatuur moeten de efficiëntie niet alleen garanderen maar ook verder blijven verbeteren.

Karin Genoe, directeur Operationele Zaken, Dienst van het Bloed van Rode Kruis-Vlaanderen : âHet hele proces van afname, verwerking, tests en levering is erg duidelijk gedocumenteerd in onze organisatie. Dank zij constante monitoring kunnen wij op elk moment bijsturen om onze kwaliteit en diensten op een nóg hoger niveau te tillen. Als humanitaire organisatie bundelen wij het beste van twee werelden door perfecte kwaliteit te koppelen aan onze menselijke waarden. âEfficiëntie met een hartâ is dan ook niet toevallig onze corporate slogan.â

âBusiness Excellence manager van het jaar 2008â. Het Vlaams Centrum voor Kwaliteitszorg - dat streeft naar een veralgemeende toepassing van goede managementpraktijken, innovatie en kwaliteitszorg â kiest elk jaar een âBusiness Excellence manager van het jaar 2008â. De kandidaten voor deze titel moeten aan de hand van feiten en cijfers aantonen dat de resultaten met betrekking tot klantentevredenheid, medewerkerstevredenheid, maatschappelijke positie en ondernemingsresultaten het gevolg zijn van projecten waarin ze zelf duidelijk een inbreng hadden.

Mechelen, 28 november 2008