Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer

Nieuwe vormgeving voor VROM-site


01-12-2008

De VROM-website is sinds vandaag opgemaakt in een nieuwe, rijksbrede huisstijl. Daarnaast is de indeling van de site vereenvoudigd. Bezoekers kunnen zo makkelijker hun weg vinden.

Meest in het oog springende kenmerk van de nieuwe rijkshuisstijl is het gebruik van het rijkslogo. Dit logo is ontworpen door Studio Dumbar. Het is een moderne, sobere stilering van het rijkswapen. U vindt het bovenin elke pagina terug. Behalve het logo zijn ook de kleuren van de VROM-site vernieuwd.

Wat niet verandert is de bekende indeling van de site in dossiers. Deze dossiers zijn wel anders gegroepeerd: in 5 in plaats van 18 thema's. Deze vijf thema's zijn: Wonen, Wijken, Integratie, Ruimte en Milieu. Bij elk thema worden de vijf meest bezochte dossiers van dat moment getoond. Bezoekers zullen hierdoor sneller kunnen vinden wat ze zoeken.

Op de homepage neemt het nieuws een duidelijk prominentere plaats in. In de sectie Uitgelicht staan links naar belangrijke onderwerpen binnen de site. Wie een bepaald onderwerp zoekt kan voortaan, behalve via hoofdnavigatie en zoekmachine, ook gebruik maken van de A-Z-index. Deze index verwijst u binnen twee klikken door naar het juiste dossier.

Een andere opvallende plek op de homepage is weggelegd voor 'Denk mee met VROM'. Het ministerie wil de komende jaren meer dan nu het geval is burgers betrekken bij de totstandkoming van beleid. Door alle genoemde aanpassingen is de VROM-site beter ingericht voor de toekomst.

De VROM-site is niet de eerste overheidswebsite die het nieuwe rijkslogo voert. Ook de Postbus 51-campagnes maken al gebruik van het logo. Tot 1 januari 2011 voeren ruim 200 overheidsorganisaties het nieuwe rijkslogo stapsgewijs in. Het logo en de huisstijl zijn verder zichtbaar in brieven, websites, advertenties, gebouwen, voertuigen, formulieren en andere communicatie-uitingen.