Nieuwe vormgeving voor VROM-site
01-12-2008
De VROM-website is sinds vandaag opgemaakt in een nieuwe, rijksbrede
huisstijl. Daarnaast is de indeling van de site vereenvoudigd.
Bezoekers kunnen zo makkelijker hun weg vinden.
Meest in het oog springende kenmerk van de nieuwe rijkshuisstijl is
het gebruik van het rijkslogo. Dit logo is ontworpen door Studio
Dumbar. Het is een moderne, sobere stilering van het rijkswapen. U
vindt het bovenin elke pagina terug. Behalve het logo zijn ook de
kleuren van de VROM-site vernieuwd.
Wat niet verandert is de bekende indeling van de site in dossiers.
Deze dossiers zijn wel anders gegroepeerd: in 5 in plaats van 18
thema's. Deze vijf thema's zijn: Wonen, Wijken, Integratie, Ruimte en
Milieu. Bij elk thema worden de vijf meest bezochte dossiers van dat
moment getoond. Bezoekers zullen hierdoor sneller kunnen vinden wat ze
zoeken.
Op de homepage neemt het nieuws een duidelijk prominentere plaats in.
In de sectie Uitgelicht staan links naar belangrijke onderwerpen
binnen de site. Wie een bepaald onderwerp zoekt kan voortaan, behalve
via hoofdnavigatie en zoekmachine, ook gebruik maken van de A-Z-index.
Deze index verwijst u binnen twee klikken door naar het juiste
dossier.
Een andere opvallende plek op de homepage is weggelegd voor 'Denk mee
met VROM'. Het ministerie wil de komende jaren meer dan nu het geval
is burgers betrekken bij de totstandkoming van beleid. Door alle
genoemde aanpassingen is de VROM-site beter ingericht voor de
toekomst.
De VROM-site is niet de eerste overheidswebsite die het nieuwe
rijkslogo voert. Ook de Postbus 51-campagnes maken al gebruik van het
logo. Tot 1 januari 2011 voeren ruim 200 overheidsorganisaties het
nieuwe rijkslogo stapsgewijs in. Het logo en de huisstijl zijn verder
zichtbaar in brieven, websites, advertenties, gebouwen, voertuigen,
formulieren en andere communicatie-uitingen.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer