Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers


Antwerps college wil tram- en busreizigers weg

BTTB pleit voor betere treinverbindingen naar Rijsel

De Bond van Trein-, Tram en Busgebruikers (BTTB) wil meer en snellere (taal)grensoverschrijdende treinen vanuit Kortrijk naar Doornik en het Franse Rijsel. Dit werd duidelijk op een druk bijgewoonde nationale ledendag zaterdag in het stadhuis van Kortrijk in aanwezigheid van verschillende Vlaamse, federale en gemeentelijke politici.

De tickets voor de trein van Kortrijk naar Rijsel zijn relatief duur. Reizigers moeten een internationaal ticket kopen met een hogere prijs per kilometer. Bovendien wordt nog steeds extra betaald om de grens over te gaan, wat in een eengemaakt Europa toch wat bizar is. De BTTB
- daardoor ondersteund door de intercommunale Leiedal - pleit ervoor om Rijsel te zien als toegangspoort naar het zuiden en naar het Verenigd Koninkrijk en de verbindingen met dit belangrijke centrum te intensifiëren. Aangepaste tarieven moeten daartoe bijdragen.

Bovendien doen de huidige snelle IC-treinen uit Antwerpen en Kortrijk op Frans grondgebied meestal dienst als stoptrein, waardoor een onaantrekkelijke reistijd ontstaat. De frequentie van één trein per uur is niet in overeenstemming met het economische belang van de regio.