Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers
Antwerps college wil tram- en busreizigers weg
BTTB pleit voor betere treinverbindingen naar Rijsel
De Bond van Trein-, Tram en Busgebruikers (BTTB) wil meer en snellere
(taal)grensoverschrijdende treinen vanuit Kortrijk naar Doornik en het
Franse Rijsel. Dit werd duidelijk op een druk bijgewoonde nationale
ledendag zaterdag in het stadhuis van Kortrijk in aanwezigheid van
verschillende Vlaamse, federale en gemeentelijke politici.
De tickets voor de trein van Kortrijk naar Rijsel zijn relatief duur.
Reizigers moeten een internationaal ticket kopen met een hogere prijs
per kilometer. Bovendien wordt nog steeds extra betaald om de grens
over te gaan, wat in een eengemaakt Europa toch wat bizar is. De BTTB
- daardoor ondersteund door de intercommunale Leiedal - pleit ervoor
om Rijsel te zien als toegangspoort naar het zuiden en naar het
Verenigd Koninkrijk en de verbindingen met dit belangrijke centrum te
intensifiëren. Aangepaste tarieven moeten daartoe bijdragen.
Bovendien doen de huidige snelle IC-treinen uit Antwerpen en Kortrijk
op Frans grondgebied meestal dienst als stoptrein, waardoor een
onaantrekkelijke reistijd ontstaat. De frequentie van één trein per
uur is niet in overeenstemming met het economische belang van de
regio.