Siemens

Persbericht

0812.147

Den Haag, maandag 1 december 2008

Kilometersparen moet files Haagse Utrechtsebaan sterk verminderen

Het project Kilometersparen moet medewerkers van grote Haagse bedrijven en organisaties bewegen de file op de Utrechtsebaan tegen een beloning te vermijden. Siemens Nederland wil zijn eigen werknemers en die van een aantal grote werkgevers in de regio Den Haag laten deelnemen aan dit project.

De Utrechtsebaan is de centrale verkeersader naar Den Haag. Langs de weg en in de directe omgeving ervan zijn grote bedrijven en organisaties gevestigd. In de spitstijden maken veel werknemers van de Utrechtsebaan gebruik. Circa dertig procent van de instroom van de Utrechtsebaan bestaat uit medewerkers van deze organisaties.

Een goed middel om verkeersproblematiek in het wegverkeer aan te pakken is het toepassen van prijsprikkels. Dat is het centrale uitgangspunt bij de plannen van verkeersminister Eurlings om Anders Betalen voor Mobiliteit in te voeren: wie meer rijdt betaalt meer. Het is ook de centrale gedachte bij Kilometersparen. Verschil met kilometerbeprijzing is dat bij het project Kilometersparen automobilisten beloond worden voor het veranderen van hun gedrag. De deelnemers krijgen een startbedrag dat wordt afgewaardeerd zodra ze in de spits gaan rijden. Als ze de spits mijden wordt er niets afgeboekt en houden ze het resterende bedrag. Siemens deed eerder ervaring op met een soortgelijk project in het Amerikaanse Seattle. Hier bleek dat ruim 60% van de deelnemers minder ging rijden en 7% structureel helemaal niet meer in de spits ging rijden.

Naast de beloning pleit Siemens voor een aantal ondersteunende maatregelen. Zo zouden medewerkers de gelegenheid moeten hebben om buiten de spitstijden te reizen of voor het openbaar vervoer te kiezen. Ook zouden medewerkers moeten kunnen beschikken over de mogelijkheid om thuis te kunnen werken.