Persbericht
0812.147
Den Haag, maandag 1 december 2008
Kilometersparen moet files Haagse Utrechtsebaan sterk verminderen
Het project Kilometersparen moet medewerkers van grote Haagse
bedrijven en organisaties bewegen de file op de Utrechtsebaan tegen
een beloning te vermijden. Siemens Nederland wil zijn eigen werknemers
en die van een aantal grote werkgevers in de regio Den Haag laten
deelnemen aan dit project.
De Utrechtsebaan is de centrale verkeersader naar Den Haag. Langs de
weg en in de directe omgeving ervan zijn grote bedrijven en
organisaties gevestigd. In de spitstijden maken veel werknemers van de
Utrechtsebaan gebruik. Circa dertig procent van de instroom van de
Utrechtsebaan bestaat uit medewerkers van deze organisaties.
Een goed middel om verkeersproblematiek in het wegverkeer aan te
pakken is het toepassen van prijsprikkels. Dat is het centrale
uitgangspunt bij de plannen van verkeersminister Eurlings om Anders
Betalen voor Mobiliteit in te voeren: wie meer rijdt betaalt meer. Het
is ook de centrale gedachte bij Kilometersparen. Verschil met
kilometerbeprijzing is dat bij het project Kilometersparen
automobilisten beloond worden voor het veranderen van hun gedrag. De
deelnemers krijgen een startbedrag dat wordt afgewaardeerd zodra ze in
de spits gaan rijden. Als ze de spits mijden wordt er niets afgeboekt
en houden ze het resterende bedrag. Siemens deed eerder ervaring op
met een soortgelijk project in het Amerikaanse Seattle. Hier bleek dat
ruim 60% van de deelnemers minder ging rijden en 7% structureel
helemaal niet meer in de spits ging rijden.
Naast de beloning pleit Siemens voor een aantal ondersteunende
maatregelen. Zo zouden medewerkers de gelegenheid moeten hebben om
buiten de spitstijden te reizen of voor het openbaar vervoer te
kiezen. Ook zouden medewerkers moeten kunnen beschikken over de
mogelijkheid om thuis te kunnen werken.
Siemens