Berenschot: recessie gebruiken om marktaandeel te winnen
01/12/2008 10:42
berenschot
Utrecht, 1 december 2008 - Circa een derde van de bedrijven merkt nu al echt iets van de kredietcrisis. Ruim 80% neemt maatregelen, maar die zijn doorgaans gericht op de korte termijn. Dit ondanks het feit dat bedrijven op de langere termijn zwaar weer verwachten. Door deze werkwijze gaan ze voorbij aan de kansen die de kredietcrisis biedt.
Uit onderzoek van Berenschot onder 200 bedrijven blijkt dat ruim 60% nog nauwelijks de gevolgen van de kredietcrisis merkt, maar wel al maatregelen neemt. Die zijn vooral gericht op de korte termijn en hebben vaak een marginaal effect. 'Te denken valt aan het besparen op tijdelijke krachten, het niet invullen van vacatures en het vieren van het sinterklaasfeest in de bedrijfskantine in plaats van op een externe locatie,' aldus consultant Luuk Verburgh. In de optiek van Berenschot zou echter moeten worden gewerkt aan een flexibel concept, lage vaste kosten, een lage overhead, een goed gespreid productenportfolio, een heldere strategie en een gezonde financiering om goed uit de crisis te komen.
Per sector verschillen de gevolgen van de crisis enorm. Cyclische sectoren worden zwaar geraakt en de veranderingen verlopen veel sneller dan bij vorige recessies. Vooral bedrijven in de automotive, uitzendbureaus en detacheerders merken de gevolgen direct. Ook bedrijven die veel exporteren, activiteiten in de VS hebben of zwaar gefinancierd zijn met vreemd vermogen, hebben inmiddels saneringen aangekondigd.
Daarnaast denkt een groot aantal bedrijven dat effecten van de crisis pas op langere termijn zichtbaar zullen worden, zoals de rem op de export naar verre landen als gevolg van problemen met de financiering en uitgestelde projecten. In sommige branches zoals de industrie lijkt er nog weinig aan de hand vanwege langlopende projecten en goed gevulde orderportefeuilles, maar ook daar verwacht men uiteindelijk zwaar weer.
Ook in die sector geldt volgens Berenschot dat de aanval de beste verdediging is. Consultant Luddo Oh: 'Juist tijdens een recessie kunnen bedrijven marktaandeel winnen door na te denken over toegevoegde waarde op de lange termijn en niet te werken met de kaasschaaf of een investeringsstop. Dat biedt een voorsprong op de concurrentie, waardoor ze marktaandeel kunnen veroveren en na de recessie weer stevig kunnen doorgroeien.'
http://www.berenschot.com